کد خبر: 962165
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۵
مدیر ایران خودرو: پس از خروج پژو از ایران، ۱۵۰ میلیون یورو به‌عنوان خسارت دریافت شد
تولید پژو ۳۰۱ در حالی در ایران خودرو آغاز می‌شود که شریک بد‌عهد این گروه خودروسازی، ایران را ترک کرده و در حال حاضر تولید این خودرو توسط سازندگان ایرانی صورت می‌گیرد.
بهناز قاسمی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: تولید پژو ۳۰۱ در حالی در ایران خودرو آغاز می‌شود که شریک بد‌عهد این گروه خودروسازی، ایران را ترک کرده و در حال حاضر تولید این خودرو توسط سازندگان ایرانی صورت می‌گیرد.
این روز‌ها مصرف‌کنندگان، کارشناسان و برخی از دولتمردان انتقادات بسیاری از صنعت خودرو، بدعهدی و خلف وعده خودروسازان دارند. اینکه با گذشت پنج دهه از عمر این صنعت، خودروسازان همچنان چشم به حمایت‌های دولتی دارند و همچنان خودرو‌های از رده خارج سایر کشور‌ها را تولید می‌کنند و حقوق مصرف‌کنندگان را رعایت نمی‌کنند و دلال‌بازی و واسطه‌گری در این صنعت همچنان رونق دارد از ایرادات اصلی صنعت خودروی کشور است که متأسفانه در پنج دهه گذشته هیچ همتی برای رفع این ایرادات نبوده است. هر چند که وزارت صمت اخیراً دستورالعملی برای این صنعت طراحی کرده و امیدوار است که تا پایان دولت فعلی این صنعت سرو سامان یابد.

روز گذشته خط تولید پژو ۳۰۱ با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در ایران‌خودرو افتتاح شد. تولید پژو ۳۰۱ با داخلی‌سازی ۶۰ درصدی آغاز شده و در برنامه‌های آتی میزان داخلی‌سازی این خودرو به ۸۰ درصد خواهد رسید. در تولید این خودرو از ۳۰۰ سازنده ایرانی استفاده شده و پژو ۳۰۱ دارای استاندارد‌های ۸۵ گانه روز دنیا است. طبق برنامه زمانبندی شده قرار است پژو ۳۰۱ تا پایان امسال در مدار تولید قرار گیرد. برای تولید این خودرو به هزار و ۱۲۳ قطعه نیاز است که حدود ۵۶۵ قطعه از آن داخلی‌سازی شده و قیمت آن هنوز نهایی نشده است. در این مراسم معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه صنعت خودرو باید پوست‌اندازی کند، خطاب به خودروسازان گفت: اینکه خط مونتاژ راه بیندازیم، اسمش کارخانه است، نه صنعت که برای افراد تحصیلکرده ایجاد اشتغال نخواهد کرد و فقط با یک تکنیسین مشکلش حل می‌شود.

سورنا ستاری افزود: اگر ساختار‌های سنتی خود را نشکنیم و به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان حرکت نکنیم، از چهار بچه که وارد حوزه استارت‌آپ شده‌اند شکست خواهیم خورد.
وی با بیان اینکه اگر صنعت متحول نشود، به‌طور قطع ادامه مسیر ممکن نخواهد بود، افزود: ما باید از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان تحول ایجاد کرده و از شرکت‌های دانش‌بنیان بخواهیم تا محصولات نوین را برای ما طراحی کنند، این در حالیست که هیچ دانشگاهی در دنیا محصول بیرون نمی‌دهد و ما با پول دولت هر چقدر هم تحقیق کنیم، محصولی از آن استخراج نخواهد شد. ستاری گفت: در دوران تحریم‌ها متوجه شدیم که باید به حوزه خودکفایی تغییر جهت دهیم، در‌حالی‌که کشور سال‌هاست که از دارایی‌های خود که عمدتاً در نیروی انسانی خبره نهفته است، بهره نگرفته و ما به خاطر باند‌های وارداتی در سراسر کشور مشکلاتی را در تأمین نیاز‌های صنایع تجربه کرده‌ایم، ضمن اینکه ساختار اقتصاد ایران متکی بر نفت است و ما وارداتچی هستیم و اگر بخواهیم کالایی را صادر کنیم، باید زیرساخت‌های آن را فراهم نماییم. معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور افزود: داشتن کارخانه با صنعت متفاوت است و اگر می‌خواهیم از نیروی انسانی تحصیلکرده استفاده کنیم، باید صنعت داشته باشیم، اما اینکه یک خط مونتاژ را راه‌اندازی کنیم، این صرفاً یک کارخانه بوده و صنعت به شمار نمی‌رود.
وی تصریح کرد: در شرایط کنونی حتی اگر ۱۰۰ خط مونتاژ هم داشته باشیم نیاز به دانشگاه نخواهیم داشت و این در شرایطی است که هم‌اکنون ۳۳ میلیون جوان و ۵ /۴ میلیون دانشجو داریم و ظرفیت ما در این حوزه بسیار کم‌نظیر است.

ستاری سال ۹۷ را سالی بسیار سخت برای اقتصاد ایران و البته خودروسازان دانست و گفت: بحرانی که در صنعت خودرو پیش آمد منجر به این شد که صنعت خودروسازی دوست و دشمن خود را بشناسد و وارد شراکت‌های پایدار شود، این در شرایطی است که شرکتی همچون پژو که با اخمِ یک طرف دیگر قرارداد را نیمه کاره رها کرده و ایران را ترک می‌کند، یک شریک استراتژیک برای صنعت خودروی ایران نخواهد بود. وی تأکید کرد: ما در صنعت خودرو از مونتاژکاری عبور کرده و به سمت تولید محدود پیش رفته‌ایم و این در شرایطی است که محصولات مشترک قرارداد ایران‌خودرو با پژو هم‌اکنون در حال تولید از سوی طرف دوم قرارداد است.
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور افزود: محصول تولیدی قرارداد مشترک ایران‌خودرو و پژو بعد از برجام به زودی از سوی ایران خودرو وارد بازار خواهد شد و نکته حائز اهمیت آن داخلی‌سازی ۶۰ درصدی قطعات است. وی تصریح کرد: بعد از خروج پژو از ایران، اتفاقی که افتاد توقف قرارداد بود، اما اکنون به همت تولیدکنندگان داخلی محصول آن قرارداد وارد بازار خواهد شد. به گفته ستاری تا زمانی که به فکر واردات باشیم نمی‌توان اسم کار خود را صنعت بگذاریم.

داخلی‌سازی محصولات بدون اتکا به پژو

مدیرعامل ایران‌خودرو در این مراسم با تأکید بر داخلی‌سازی محصولات بدون اتکا به پژو گفت: خودروسازی پژو در حالی ایران را ترک کرد که برای تولید سه خودروی ۲۰۰۸، ۳۰۱ و ۲۰۸ با ایران‌خودرو همکاری داشت، اما از آنجا که ۳۰۱ تیراژ بالایی دارد هدفگذاری کردیم که بدون اتکا به پژو این خودرو را در داخل تولید کنیم.
هاشم یکه زارع افزود: بعد از تولید رسمی سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو پژو ۳۰۱ ایرانی به مشتریان تحویل می‌شود که در مدت چهار سال این میزان به ۲۵۰ هزار دستگاه افزایش خواهد یافت، آن هم بدون اینکه در تولید این خودروی ایرانی به پژو اتکا کرده باشیم.

وی ادامه داد: علاوه بر طراحی و ساخت پژو ۳۰۱، اقدامات خوبی در ایران‌خودرو آغاز کردیم که شهریور امسال یکی دیگر از این محصولات را رونمایی خواهیم کرد البته خودرویی که در شهریور رونمایی خواهد شد محصولی کاملاً ایرانی و با پلتفرم ایرانی است.

یکه‌زارع در پاسخ به این پرسش که با وجود ایرانی بودن درصد بالایی از قطعات پژو ۳۰۱ چرا نام ایرانی روی آن گذاشته نشده، گفت: می‌توانیم این محصول را بدون نشان پژو هم تولید کنیم، اما از آنجا که ممکن است تبعات حقوقی داشته باشد فعلاً به همین نام تولید می‌شود، زیرا این محصول پیرو همکاری دو خودروساز در حال تولید بود که فرانسوی‌ها ایران را ترک کردند، ضمن اینکه ما تولید انواع محصول را بدون اتکا به پژو پیش خواهیم برد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: مجموع سرمایه‌گذاری برای تولید پژو ۳۰۱ ایرانی و خط‌های مورد‌نیاز برای آن حدود ۶۰ میلیون یورو بوده است. یکه‌زارع درباره تکمیل خودرو‌های دارای نقص هم گفت: هدف این است خودرو‌های بر کف مانده را جمع کنیم، هم‌اکنون هم سیل نزولی موجودی خودرو‌ها در کف کارخانه اتفاق افتاده است، ضمن اینکه تولید به سمتی پیش می‌رود که به صورت کامل باشد، به طوری که در چند ماه آینده به نقطه‌ای خواهیم رسید که تعهدات به‌روز می‌شود.

دریافت ۱۵۰ میلیون یورو خسارت از پژو

مدیرعامل ایران‌خودرو در این مراسم افزود: پس از خروج پژو از ایران، ۱۵۰ میلیون یورو به‌عنوان خسارت دریافتی از این شرکت در دفاتر ما به ثبت رسیده است. هاشم یکه‌زارع افزود: قبل از سال جلسه‌ای با پژویی‌ها داشتیم که گفتند شما اجازه ندارید تولید پژو ۳۰۱ را شروع کنید، ما نیز به آن‌ها گفتیم شما نباید ایران را ترک می‌کردید و حالا ما با سرمایه‌گذاری خودمان، کار را جلو می‌بریم و این کار را انجام دادیم. یکه‌زارع افزود: پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ را بدون پژو تولید کردیم و حالا پژو ۳۰۱ را عرضه می‌کنیم. وی با بیان اینکه تولید پژو ۳۰۱ بدون حضور پژو منافاتی با قرارداد ما با فرانسوی‌ها ندارد، گفت: ما مالک پلتفرم پژو ۳۰۱ هستیم و می‌توانیم خودرو‌های زیادی را روی این پلتفرم تولید کنیم. در خروج پژو از ایران، این‌بار پژو بازنده بوده است.

وی با بیان اینکه شهریور امسال اتفاق خوبی خواهد افتاد، اظهار داشت: مهرماه امسال نیز یک قطعه کلیدی که به لولوی صنعت قطعه‌سازی معروف است در ایران به تولید خواهد رسید، قطعه‌ای که هیچکس جرئت نمی‌کرد برای تولید به آن نزدیک شود و همه می‌گفتند جیزه!
مدیرعامل ایران‌خودرو ادامه داد: در مذاکرات بعد از برجام، پژو می‌خواست به همان شیوه قبل، قرارداد را منعقد کند، ولی ما رفت و برگشت‌های زیادی را برای این قرارداد داشتیم و در نهایت قرارداد خوبی بسته شد. وی با اشاره به تجربه تلخ قرارداد رنو و مشکلات مربوط به تحویل و تولید قطعات گفت: به پژو قبولاندیم که ساپکو باید مسئولیت ساخت داخل را بر عهده داشته باشد.

پژو ۳۰۱ تولید داخل اردیبهشت ۹۹ به دست مشتریان می‌رسد

یکه‌زارع در مورد تولید پژو ۳۰۱ نیز گفت: تا پایان امسال به خودکفایی ۸۰ درصدی در تولید این خودرو خواهیم رسید و در بدترین شرایط، اولین سری تولیدات پژو ۳۰۱ اردیبهشت ۹۹ به مشتریان تحویل داده خواهد شد.
یکه‌زارع در خصوص تولید پژو ۲۰۰۸ نیز گفت: ۱۶ هزار دستگاه از این خودرو فروخته شده که ۱۳ هزار دستگاه به مشتریان تحویل داده شد و ۳ هزار دستگاه نیز به زودی تحویل داده خواهد شد. وی افزود: حداکثر تولید پژو ۲۰۰۸ معادل ۲۰ هزار دستگاه خواهد بود، ولی در مورد پژو ۳۰۱ در سال چهارم تولید به ۲۵۰ هزار دستگاه خواهیم رسید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار