کد خبر: 962052
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۶
بی‌تفاوتی در هر مقیاسی فاجعه‌بار است. علت‌العلل جرائم بی‌خیالی است. در ادبیات عامه هست که «طرف دایورت کرده است.» دایورت کردن مفسده دارد.
نیره ساری
سرویس جامعه جوان آنلاین: واکاوی هر جا که مشکلی وجود دارد نشان می‌دهد شروع مشکل از همان دایورت کردن است. پسر معتاد در یک خانواده احتمالا از بی‌خیالی پدر و مادر اولین کام دود را گرفته است. فیش نجومی یک مدیر یحتمل از دایورت کردن مدیر بالادستی شکل گرفته و استمرار پیدا کرده است. توزیع سلاح و مشروب و ناامن کردن محیط جامعه هم لابد از بی‌تفاوتی مشاهده کنندگان اسلحه و شراب و عرق در کوچه کوچه شهر بسط پیدا کرده است، البته گاهی هم کسانی می‌خواهند بی‌تفاوت نباشند و دایورت نکنند، اما ساختار‌ها آن‌ها را به سمت بی‌تفاوتی هل می‌دهند.
دادسرای ارشاد ساختارشکنانه به جنگ «اپیدمی بی‌تفاوتی» رفته است. حالا دیگر هر شهروند با هر موقعیت و در هر لحظه‌ای می‌تواند آنلاین سوژه ناامنی جامعه را گزارش کند و امیدوار هم باشد که این گزارش شنیده می‌شود و مثمر ثمر است. ابتدا اعلام شد دادسرای ارشاد شماره تلفنی در اختیار همه قرار داده که همه مردم می‌توانند جرائمی را که مشاهده می‌کنند به این مرجع قضایی گزارش کنند. بعدتر در خبر‌ها آمد که این دادسرای دغدغه‌مند کانال مجازی هم به راه انداخته که گزارشات مردمی را آنلاین رسیدگی می‌کند. مجرمان، مجرم‌دوستان و آن‌هایی که دنبال شیطنت و هنجارشکنی بودند از این اخبار ناخرسند شدند، اما این جسارت و بداعت موجبات خوشحالی عموم جامعه شد. روز گذشته خبر مسرت‌بخش دیگری هم منتشر شد که به کمک همین گزارش‌های مردمی «نزدیک ۳۰۰ لیتر مشروب از یکی از رستوران‌های تهران کشف شد.» دیگر از این پس می‌توان امیدوار بود خود مردم با حمایت قضایی علیه اقدامات هنجارشکنانه برخی از مردم اقدام می‌کنند و نتیجه هم می‌گیرند؛ آسیب‌های اجتماعی به دست صاحبان جامعه پالایش می‌شود.
چندی پیش سرپرست دادسرای ارشاد تهران از شهروندان خواست که به محض مشاهده هر گونه «کشف حجاب در خودرو»، «کشف حجاب یا سرو مشروبات یا برگزاری مراسم مختلط رقص در اماکنی همچون سفره‌خانه، کافه، رستوران، مراکز خرید، باغ تالار و...»، «اطلاع از برگزاری پارتی‌های شبانه یا خانه‌های فساد و فحشا»، «انتشار مطالب خلاف عفت در اینستاگرام و...» موضوع را پس از جمع‌آوری مستندات لازم با ذکر کامل مشخصات محل و زمان وقوع جرم به شماره ۰۹۰۵۴۳۰۹۴۸۴ در پیام‌رسان‌های سروش، ایتا و... ارسال کنند.
این اقدام قانونی دادسرای ارشاد به عنوان مرجعی قضایی، واکنش‌های متعدد سیاسی، اجتماعی و حقوقی در داخل و خارج از کشور به دنبال داشت تا جایی که افزون بر انتقادات داخلی، رسانه‌های خارجی هم با ادبیات‌هایی اینچنینی که ایران مردمش را به جاسوسی از یکدیگر دعوت کرده است، علیه این اقدام دادسرای ارشاد تاختند، اما تنها با گذشت چند هفته از راه‌اندازی کانال دادسرای ارشاد در فضای مجازی برای انتشار گزارش‌های مردمی، اقدام ابتکاری دادسرای ارشاد برای مردمی کردن نظارت‌ها نتیجه داد.

کشف ۳۰۰ لیتر مشروب
مطابق آنچه دادسرای ارشاد گزارش داده است، طی روز‌های اخیر، شهروندان دغدغه‌مند آدرس برخی کافه‌ها و رستوران‌های مشکوک به سرو مشروب را از طریق سامانه برای دادسرا ارسال کردند که مبنای بررسی و تعقیب قضایی این اماکن توسط دادسرا شده است. بر همین اساس طی عملیات روز چهارشنبه نیرو‌های پلیس امنیت اخلاقی با پشتیبانی دادسرای ارشاد، نزدیک به ۳۰۰ لیتر مشروب از یکی از رستوران‌های تهران کشف شد که مشخصات و آدرس آن، از خلال بررسی مواردی که از سوی شهروندان گزارش شده بود، کشف شد.

افزایش گزارش‌ها و عملیات‌ها
طبق تأکید داسرای ارشاد یکی از مطالبات جدی خانواده‌ها از قوه قضائیه، برخورد با توزیع‌کنندگان مواد مخدر و مشروبات الکلی بوده است. بر همین اساس یکی از وظایف دادسرای ارشاد، جلوگیری از ادامه فعالیت اماکنی است که به بهانه ایجاد فضای تفریحی، جوانان کشور را به مهلکه استفاده از مشروبات الکلی سوق می‌دهند و مضر برای سلامت و امنیت اخلاقی و روانی جوانان هستند. این وظیفه، پس از راه‌اندازی سامانه گزارش مردمی، شاهد تحول جدی بوده چراکه حجم اطلاعات و تعداد عملیات دادسرا را در این زمینه افزایش داده است.
دادسرای ارشاد ضمن تأکید بر این اصل که در مقابله با این موارد، بسیار جدی است، از ارائه گزارش مسدودسازی کافه‌های متخلف خبر داده و گفته است: «به واسطه حساسیت مسئله و اهمیت موضوع، سرپرست دادسرای ارشاد، شخصاً در عملیات حاضر شده است تا صحت واقعه مجرمانه را سرعت دهد که این امر، پلیس را در اجرای تصمیم قاطع بدون هرگونه شبهه و اشتباه کمک می‌کند.»

نتیجه ایجاد حساسیت اجتماعی
این همان علاج واقعه قبل از وقوع است، به همین سادگی، با ایجاد حساسیت اجتماعی نسبت به انواع ناهنجاری‌ها و مفاسد و آسیب‌ها، با پیش‌بینی راهکار مشارکت تضمین شد.
مطابق دعوت دادسرای ارشاد، برای برخورد با مفاسد علنی که در انظار عمومی بوده و افراد جامعه را درگیر کرده، مبارزه همگانی شکل گرفته است؛ مفاسدی که خود منشأ بسیاری از آسیب‌های بنیان برانداز و کمرشکن خانوادگی و اجتماعی است و هزینه‌های مادی و معنوی بر جامعه تحمیل می‌کند. در برخورد قانونی با مصادیق مفاسد «علنی» اجتماعی همچون کشف حجاب در ملأ عام یا همین کشف مشروبات الکلی جای تردید وجود ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار