کد خبر: 962049
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۵
روزنامه آرمان تیتر یک خود را به طرح «فریز در برابر فریز» فرانسه در مورد برجام و تحریم‌ها اختصاص داده و در مورد آن تیتر «راهی برای تعلیق تحریم‌ها» را به کار برده است. این مطلب یادداشتی است که تیتر یک شده و در آن با اشاره به رد میانجیگری ژاپن میان ایران و امریکا توسط رهبر معظم انقلاب و نیز موضع‌گیری اخیر ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس که گفته «اگر مذاکره‌ای با امریکا صورت بگیرد، باید در چارچوب برجام و بازگشت امریکا به برجام باشد که این با رد انجام هرگونه مذاکره با ایالات متحده امریکا منافات دارد» که به نظر نویسنده یادداشت در تقابل با موضع‌گیری‌های قبلی ذوالنور علیه هر نوع مذاکره‌ای است، آمده که: «باید اذعان داشت اگر چه در ایران نیز مقاومت‌هایی در ارتباط با مذاکره با امریکا دیده می‌شده اکنون باید روزنه‌هایی از این دست را تا حدودی مورد توجه قرار داد و همین روزنه‌ها می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد فضای مجدد برای طرح شدن مذاکرات در قالب‌های گوناگون باشد و این از دید اروپایی‌ها پنهان نمانده است.» این در حالی است سخنان ذوالنور صرفاً وصف تغییر احتمالی امریکا می‌تواند تعبیر شود و نشانی از استقبال از مذاکره در شرایط کنونی یا روزنه ندارد. اروپایی‌ها هم برای پیشنهاد‌های عجیب و غریب به ایران منتظر روزنه نیستند.
نکته جالب یادداشت در عین به‌هم‌ریختگی تحلیلی و نداشتن نتیجه‌گیری درست، این است که روزنامه آرمان در حالی از فریز در برابر فریز به عنوان راهی برای تعلیق تحریم‌ها نام می‌برد که این عبارات و این مفهوم تیتر در متن یادداشت موجود نیست!
نکته اصلی یادداشت، اما بخش دیگری است. در بخشی از یادداشت آمده که: «باید گفت آنچه تحت عنوان فریز در برابر فریز از سوی امانوئل مکرون مطرح می‌شود اگر چه از منطق دیپلماتیک از منظر فرانسوی‌ها و حتی اتحادیه اروپا برخوردار است، اما از منظر تهران واشنگتن به نوعی دچار دیواره‌هایی از مقاومت آن هم بر اساس موضع‌گیری‌های رسمی سران و مسئولان دو کشور روبه‌رو بوده است... بنابراین باید اذعان داشت آنچه مکرون بیان کرده است مانند اینستکس و تمام پیشنهادات اتحادیه اروپا به هر تقدیر تلاشی است که از سوی اتحادیه اروپا و کشور‌های اروپایی در جهت احیای برجام صورت می‌پذیرد.» گرچه نویسنده یادداشت تلاش می‌کند شکست طرح فریز در برابر فریز را به عدم استقبال ایران و امریکا ربط دهد، اما نکته آن است که فریز چه چیزی در برابر چه چیزی؟ اگر ایران اقدامات گام به گامش در برابر خروج یکباره امریکا از برجام را متوقف یا به قول اینان فریز کند، طرح مقابل چه اقدام انجام نشده‌ای ندارد که در برابر فریز ایران بخواهد دست نگه دارد و فریز کند؟! در واقع فریز در برابر فریز برای بستن دست یک طرف که ایران باشد، طرح می‌شود، وگرنه طرف مقابل که تحریم انجام نشده و اقدام نکرده‌ای ندارد که دست نگه دارد. بنابراین اصل فریز در برابر فریز برای متوقف کردن اقدامات ایران است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار