کد خبر: 962017
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۲
کارشناس مسائل امریکا:
امریکا به مذاکره لگد زد و بدعهدی کرد و الان هم حاضر نیست بده‌بستان داشته باشد، پس ما چاره‌ای نداریم جز اینکه در مقابل فشار حداکثری، مقاومت حداکثری کنیم.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: امریکا به مذاکره لگد زد و بدعهدی کرد و الان هم حاضر نیست بده‌بستان داشته باشد، پس ما چاره‌ای نداریم جز اینکه در مقابل فشار حداکثری، مقاومت حداکثری کنیم.
به گزارش فارس، فواد ایزدی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران روز گذشته طی سخنانی در نشست «ایران و نظم جهانی» گفت: به نظر بنده الان اجماعی که وجود دارد این است که نظم جهانی در حال تغییر است و این بحث پیچ تاریخی بحثی است که خیلی جا‌ها در حال مطرح شدن است.
ایزدی تأکید کرد: ما شرایط دنیای دوقطبی و فروپاشی شوروی را تجربه کرده‌ایم، بعد از آن امریکا احساس می‌کرد دنیای دوقطبی به دنیای تک قطبی تبدیل شده ولی الان امریکایی‌ها در متونی که تولید می‌کنند معتقدند دنیا دارد چندقطبی می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: سؤالی که الان مطرح است این است که وقتی دنیا در حال تغییر است ما باید چه کنیم؟ ما می‌توانیم کشور‌های دنیا را به چند گروه تقسیم کنیم و اگر بخواهیم به عنوان جلسه امروز که ایران و نظم جهانی است به درستی بپردازیم باید ببینیم ایران در این نظم جهانی در بین چه تیپ کشور‌هایی قرار دارد.

ایزدی در ادامه با اشاره به فشار بحث مذاکره با امریکا و حل مشکلات کشور با غرب گفت: طرحی که در کشور وجود داشت این بود که با توجه به مشکلاتی که در کشور داریم باید برویم و این مشکلات را با مذاکره با غرب حل کنیم برای همین قدم اول با برجام برداشته شد. وی گفت: در همین راستا برخی مسئولان رفتند و به امریکا گفتند که ما چه کاری انجام دهیم که شما از دست ما راضی باشید و تحریم‌ها را بردارید. امریکا هم خواسته‌های خودش را مطرح کرد و ما هم مو به مو کار‌ها را انجام دادیم و بعد از آن امریکا برجام را نقض کرد. کسانی که زحمت برجام را کشیدند خودشان می‌گویند که امریکا از همان هفته اول برجام را نقض کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: الان دعوای کسانی که در امریکا برجام را امضا کردند با دولت ترامپ سر این نیست که چرا از برجام خارج شدید، بحث آن‌ها این است که چرا این کار را به این زودی انجام دادید.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: شاید بگویید ترامپ در توئیت‌های خود بحث مذاکره را مطرح می‌کند ولی امریکایی‌ها در این چند وقت گذشته از کلمه «حرف زدن» استفاده کردند نه «مذاکره» و تفاوتی بین حرف زدن با یک کشور و مذاکره کردن با یک کشور وجود دارد.

ایزدی ادامه داد: امریکایی‌ها الان آمادگی دادن هیچ امتیازی به ما را ندارند. تصوری که در امریکا وجود دارد این است که ایران دارد کشور ضعیفی می‌شود، مشکلات اقتصادی در داخل این کشور زیاد است و می‌شود جمهوری اسلامی را سرنگون کرد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: امریکا الان طراحی «بُرد- بُرد» دارد، اما این نسخه «برد- برد» این گونه است که می‌گویند فشار حداکثری می‌آوریم یا جمهوری اسلامی سرنگون می‌شود یا نمی‌شود، اگر سرنگون شد که «بُرد» است و اگر نشد که ضعیف می‌شود و مجبور است امتیاز بدهد و این هم بُرد است، البته یک عده خیلی کم هم هستند مانند آقای بولتون که بحث حمله نظامی را مطرح می‌کنند که در این رابطه اجماعی وجود ندارد.

وی گفت: طرحی که مسئولان ما تا قبل از ۱۸ اردیبهشت در کشور داشتند این بود که می‌گفتند صبر می‌کنیم تا ترامپ از کاخ سفید خارج شود ولی وقتی دیدند که تلاش امریکا و اروپا برای به صفر رساندن فروش نفت ایران وجود دارد، دوستانی که دنبال برجام بودند دیدند که اینگونه نمی‌شود ادامه داد، به همین خاطر بیانیه ۱۸تیر نوشته شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران یادآور شد: طرف مقابل به مذاکره لگد زد و بدعهدی کرد و الان هم حاضر نیست بده‌بستان داشته باشد، پس کشور چاره‌ای ندارد جز اینکه نسبت به فشار حداکثری، مقاومت حداکثری داشته باشد. ایزدی گفت: اگر می‌گوییم چاره‌ای نیست برای این است که امریکایی‌ها به دنبال این هستند که ما موشک‌هایی با برد بالا نداشته باشیم، یعنی می‌خواهند همان کاری را که با قذافی کردند، با ما انجام دهند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار