کد خبر: 961885
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰
قسمت دوم مصاحبه با سعدالله زارعی، کارشناس غرب آسیا
آیا تصمیم امارات برای کاهش نیروهایش در یمن، تنها به خاطر ترس از هشدار‌های انصارالله بوده، یا دلایل دیگری در اتخاذ این تصمیم موثر بوده است. همچنانکه برخی منابع اماراتی اعلام کرده¬اند که این تصمیم به خاطر بروز تنش‌ها در منطقه انجام شده است؟
سرویس بین الملل جوان آنلاین: اگر جنگ الحدیده را نگاه کنیم، می¬بینیم که اماراتی¬ها در این نبرد بیشتر از عربستان فعال بودند. سوال این است که چه اتفاقی افتاده است که اماراتی¬ها پس از چند ماه منفعل شده¬اند و سیاستشان را تغییر داده و نیروهایشان را کاهش می¬دهند. به نظرم، اقدامات برون مرزی انصارالله و اینکه قبلا هم انصارالله حملاتی را به ابوظبی و دبی انجام داده بود، این پیام را به اماراتی¬ها فرستاد که ادامه حضورشان در یمن سبب می¬شود موقعیتشان در خاک امارات به خطر بیفتد. چون اماراتی¬ها با تصور جنگی دور از خانه و پر از منفعت وارد جنگ یمن شدند و اکنون انصارالله هشدار داده است که در صورت ادامه جنگ ابوظبی و دبی را مورد هدف قرار می¬دهد و روند تجارت را در این دو شهر مهم و حساس به خطر می¬اندازد. این تحولات عاملی برای کاهش نیرو‌های امارات در یمن بود، همچنانکه این تغییر سیاست امارات به درگیری با عربستان سعودی منجر شد و حملات رسانه¬های سعودی علیه امارات تشدید شد و نگرانی¬ها درباره آینده مناسبات بین ابوظبی و ریاض در یمن بیشتر شد.
 
اختلاف¬نظر بین امارات و عربستان سعودی در چه عواملی ریشه دارد؟
به نظر من، ریشه این اختلافات به بن بست در جنگ یمن مربوط می¬شود که در ۴ سال گذشته به رغم هزینه¬های زیاد، نتوانستند موفقیتی کسب کنند و تلفات بیشتری متحمل شدند. همچنین حملات به بیمارستان‌ها و مدارس از سوی ائتلاف سعودی که در همه جنگ‌ها مذموم شناخته شده است، سبب کاهش وجهه و اعتبار عربستان و امارات در جهان شد. عربستان و امارات سعی می¬کردند با حملات بیشتر به مردم یمن بتوانند دستاورد و موفقیتی کسب کنند، اما نتیجه عکس گرفتند و شکست خوردند و ادامه جنگ بی¬فایده اختلافات بین اعضای ائتلاف سعودی را افزایش داد. بنابراین، اگر جنگ تا چند ماه آینده ادامه داشته باشد احتمال زیادی وجود دارد که سه استان جنوبی عربستان به تصرف کامل انصارالله دربیاید و بیانگر این است که جنگ به داخل عربستان کشیده شده است.

پس به نظر شما امارات برای تامین امنیت مرز‌های خود و دور ماندن از حملات پهپادی و موشکی انصارالله، تصمیم به کاهش نیروهایش در یمن گرفته است؟
اکنون شرایط به گونه‌ای رقم خورده است که این نفر اول بودن در جنگ سبب هزینه‌های زیادی می‌شود آن هم در جنگی که اساساً چشم اندازی برای پیروزی در آن وجود ندارد. به نظر من امارات فعلا یمن را ترک نخواهد کرد، ولی تا حدودی وضعیت نیرو‌های خود را تعدیل میکند تا از سیبل حملات انصارلله خارج شده و بتواند امنیت بنادر، مراکز، نفتکش‌ها را به نوعی تامین کند. ماجرای فجیره نشان داد که امارتی‌ها به شدت در این مسائل شکننده هستند و تحمل این را ندارند که زیرساخت‌های اقتصادی آن‌ها مانند عربستان مورد حمله قرار گیرند. انصارلله ثابت کرد که توانایی بالایی در آسیب زدن به کشور‌های متجاوز را دارد. این حملات پهبادی که روز نهم ماه مبارک رمضان در بندر الوادمی در سواحل شمالی دریای سرخ انجام شد نشان داد که انصارلله قدرتمند است و اماراتی‌ها نمی‌توانند تصور کنند که انصارلله هر روز فضا‌های شیشه‌ای دبی و ابوظبی را بشکنند. خروج بخشی از نیرو‌های امارات از یمن، در روند تحولات میدانی چه تاثیر خواهدداشت. آیا درگیری‌ها در مناطق جنوبی کاهش می‌یابد.
 
همچنین این اقدام امارات، در روند مذاکرات سیاسی چه تاثیراتی خواهد داشت؟
علامتی که امارات می‌دهد به این صورت معنا می‌شود که خواستار جلب یک نوع همکاری طرف‌های دیگر برای خروج آبرومندانه از جنگ یمن است. از این رو می‌توان انتظار داشت که هم از شتاب جنگ کاسته شود و هم راه حل‌های آتش بس و مذاکراتی رونق پیدا خواهد کرد. در نظر داشته باشید غربی‌ها کنار کشیده اند، کویتی‌ها لب به انتقاد گشوده اند، کشور‌های عربی و اسلامی علیه تداوم جنگ موضع گیری می‌کنند و سعودی‌ها نیز اکنون با انگیزه نمی‌جنگند و حال یک جنگجوی خسته را دارند که از توانایی نظامی آن‌ها روز به روز کاسته می‌شود.
 

کاهش نیرو‌های اماراتی از یمن، چه تاثیری در مناطق جنوبی یمن که از حمایت کامل امارات برخوردار هستند، خواهد داشت؟
با انفعال امارات، جنوبی‌ها فعال‌تر خواهند شد یعنی اعتراضات مردمی گسترده‌ای که در استان‌های جنوبی طی یکسال گذشته ما شاهد بودیم افزایش پیدا خواهد کرد. همچنانکه اخیرا تظاهرات سنگینی را در شهر شبوه در جوار مرز عمان شاهد بودیم. در این روند بخصوص سازمان‌های قدیمی جنوب که در سال‌های گذشته که رهبران آن‌ها از سوی امارات خریده شده بودند اکنون با عقب نشینی امارات برای اینکه اینده این مناطق را به دست بگیرند قطعاً فعال خواهند و ما باید در انتظار تشدید درگیری‌ها در جنوب باشیم.

رونمایی از سلاح‌های جدید انصارالله، چه تاثیری در عرصه‌های میدانی یمن خواهد داشت؟
رونمایی از سلاح‌های جدید انصارالله می¬تواند یک روحیه جدیدی به یمنی¬‌ها بدهد و متقابلا روحیه¬ مزدوران در جبهه سعودی¬ را تضعیف کند. بنابراین، روند حملات به تاسیسات عربستان گسترش خواهد یافت و سعودی¬ها بیش از پیش تنهاتر خواهند شد. همچنانکه در هفته¬های اخیر، شاهد بودیم که امارات بخشی از نیرو‌های خود را از یمن خارج کرد و برخی تحلیلگران بر این باورند که امارات از ترس حملات انصارالله به مراکز حساس امارات نیروهایش را در یمن کاهش داد و مناطق عملیاتی خود را تعطیل کرد. این مسئله بیانگر این است که سعودی‌ها تنهاتر می¬شوند و تا زمانی که سعودی¬ها راه حلی برای خروج از جنگ پیدا کنند، جنگ با برتری یمنی¬ها ادامه خواهد داشت.

با توجه به فضای تنش آمیز در منطقه و تمرکز عربستان سعودی و امارات به امنیت داخلی خودشان، انصارالله چگونه می¬تواند از این فضای متشنج به نفع خود استفاده کند؟
امارات و عربستان انتظار داشتند آمریکا در مقابله با ایران، ضربه سختی را به ایران وارد کند، اما این مسئله اتفاق نیفتاد و بعد از حمله سپاه پاسداران به پهپاد آمریکایی، و عدم پاسخ واشنگتن، این مسئله برای کشور‌های عربی ثابت شد که آمریکایی¬ها به دنبال تنش نظامی با ایران نیستند. همچنانکه بار‌ها مقامات واشنگتن این مسئله را اعلام کرده¬اند که دنبال جنگ با ایران نیستند. ممکن است رخداد‌های امنیتی به نسبت گذشته افزایش پیدا کند، اما لزوما به این معنی نیست که دو کشور به سمت رویارویی نظامی پیش خواهند رفت بلکه به این معنا است که مخاطرات تنش متوجه کشور‌هایی می¬شود که در سال‌های اخیر آمریکا را به تنش با ایران تشویق کرده¬اند، بدون اینکه جنگی بین ایران و امریکا ایجاد شود. الان کشور‌های عربی باید به جمع بندی جدیدی برسند و با مبنای درستی حرکت کنند. در یک ماه گذشته شاهد تغییرات بنیادی در فهم اماراتی¬ها، سعودی¬ها و صهیونیست‌ها بودیم و مقامات این رژیم‌ها که تا چندی پیش آمریکا را به جنگ با ایران تشویق می¬کردند، الان آمریکا را از جنگ با ایران منع می¬کنند. این مسئله نشان دهنده این است که ما به سمت تنش حرکت نمی¬کنیم و رخداد‌های امنیتی که برای بعضی محموله¬های اقتصادی رخ داد و تلفات انسانی در پی نداشت، بیانگر این است که تحولات با یک وضعیت منطقی در جریان است و آنچه اتفاق می¬افتد تغییر در معادله¬ها و محاسبات است نه تغییر در تشدید شرایط امنیتی.

با توجه به شکست¬های عربستان و امارات در یمن و بی¬نتیجه بودن حملات ۵ ساله به یمن، موضع دیگر کشور‌های عضو ائتلاف چگونه است. با این وضعیت، آیا ائتلاف عربی همچنان متحد خواهد ماند یا اینکه دچار شکاف خواهد شد؟ چرا که بیشتر نیرو‌های مستقر در یمن، از نیرو‌های سایر کشور‌ها به ویژه، سودان هستند که از لحاظ سیاسی وضعیت چندان مناسبی ندارد؟
سودانی¬ها به جنگ یمن به چشم یک بنگاه کار نگاه می¬کنند و به هر حال پولی که سعودی¬ها برای سربازان سودانی پرداخت می¬کنند، قابل توجه است و این پول‌ها می¬تواند بخشی از هزینه¬های ارتش سودان را تامین کند. اما شرایط کنونی سودان، شرایط گذار است و باید ببینیم تحولاتی که فعلا در سودان در حال رخ دادن است و اختلافاتی که بین شورای نظامی سودان و معترضان جریان دارد به کجا ختم می¬شود. اگر سودان به ثبات سیاسی برسد به صورت داوطلبانه و یا اجباری در سیاست اعزام نیرو به یمن تجدید نظر خواهد کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار