کد خبر: 961783
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۱
نقشه باستان‌شناسی تبریز هر چه سریع‌تر آماده شود
انجمن متخصصین حفاظت و مرمت بناها و بافت‌های تاریخی، با صدور بیانیه‌ای با عنوان «دست از گلوی تبریز بردارید» به کشف بافت تاریخی در حفاری محله والمان واکنش نشان داده و از اجرای بی‌رویه و بدون پشتوانه علمی پروژه‌های کلان‌ عمرانی و به‌کارگیری نیروهای غیرمتخصص در میراث فرهنگی استان انتقاد کرده‌است.

در بیانیه منتشرشده از سوی این انجمن، بافت تاریخی و فرهنگی شهر تبریز از قدیمی‌ترین بافت‌های باستانی و تاریخی در سطح کشور و حتی جهان توصیف و خاطرنشان شده‌است: متأسفانه در سایه نبود نظارت موثر میراث فرهنگی، مداخلات صورت گرفته در این بافت باارزش و منحصربه‌فرد توسط ارگان‌های مختلف، گسترش یافته و دست‌اندازی‌های بی‌رحمانه به عرصه، حریم کالبدی و منظری آن صورت گرفته است. در صورت ادامه این روند و عدم توجه مسئولان شهری، استانی و حتی ملی باید منتظر از بین رفتن هویت فرهنگی تاریخی شهر تبریز در سال‌های آتی باشیم.

در ادامه این بیانیه به کشف آثار تاریخی در محله والمان اشاره شده و آمده‌است: متأسفانه در کمال تعجب و ناباوری، مسئولان میراث فرهنگی از احداث این پروژه و حفاری آن ابراز بی اطلاعی نموده و پس از آن دستور توقف عملیات ساختمانی را داده‌اند.

انجمن متخصصین حفاظت و مرمت بناها و بافت های تاریخی، پروژه‌های بازار ابریشم جنب گوی مسجد، پروژه موزه فرش در همجواری گوی مسجد و موزه آذربایجان، پروژه بازار مشروطه در بخش شمال غربی بازار تبریز، پروژه میدان شهید بهشتی (منصور سابق)، پروژه آیسان در باغ گلستان در حریم منظری بازار تبریز و اجرای پروژه تجاری در محوطه میدان صاحب‌آباد، از پروژه‌هایی برشمرده که در طی سه دهه اخیر و در سایه حمایت شهرداری و مسئولان شهری ضربات جبران‌ناپذیری بر موجودیت بافت تاریخی تبریز وارد کرده‌است.

این بیانیه همچنین به‌کارگیری نیروهای سیاسی، غیرمتخصص و ناآشنا به حوزه قوانین و علم میراث فرهنگی در سازمان میراث فرهنگی استان را باعث به حاشیه‌راندن کارشناسان نام‌آشنا، زبده، متخصص و بومی در این سازمان خوانده‌است.

همچنین در بخش دیگری از بیانیه، به فقدان پژوهش در سطح مدیریت پروژه‌های عمرانی اشاره و از اینکه این موضوع به رویه‌ای تشریفاتی در بدنه شهرداری بدل شده، اظهار تاسف شده‌است.

انجمن متخصصین حفاظت و مرمت بناها و بافت های تاریخی استان آذربایجان شرقی، در بیانیه صادرشده، چهار پیشنهاد عملی را برای برون‌رفت از وضعیت موجود ارائه کرده‌است:

1) ابلاغ هرچه سریع‌تر ضوابط بافت تاریخی تبریز که در سال 95 توسط شورای عالی شهرسازی و معماری ایران بر آن تاکید شده‌است اما پس از گذشت سه سال هنوز ابلاغ نگردیده است.  تا ابلاغ این ضوابط،  توقف هرگونه عملیات ساخت‌و‌ساز در محدوده بافت تاریخی و فرهنگی تبریز از سوی تمامی سازمانهای ذی‌ربط ضروری است.

2) آماده‌سازی نقشه باستان‌شناسی محدوده و لایه‌های فرهنگی تبریز در اسرع وقت جهت اعمال در پروژه های عمرانی بافت تاریخی تبریز.

3) استفاده از کارشناسان مجرب و متخصص در ارکان سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تبریز به منظور نظارت بر روند تصویب و اجرای پروژه های شهری بافت تاریخی.

4) ارائه دلایل توجیهی توسط مدیران محترم شهری مبنی بر اینکه، چرا بند 2-1-6 مصوبه شوری عالی شهرسازی و معماری در خصوص ضوابط و شاخص های لازم‌الرعایه برای بازیابی هویت شهرسازی و معماری اسلامی ایرانی مصوب 14/12/1391 اجرایی نمی شود؟ لازم به توضیح است طبق بند مذکور بازسازی در بافت های تاریخی فرهنگی برای بناهای ساخته شده تا سال 1340 هجری شمسی باید به صورت عینی صورت گیرد.

در بخش پایانی این بیانیه، از امام جمعه محبوب تبریز، استاندار گرامی، مراجع محترم قضایی و سازمان های نظارتی استان خواسته شده در مسئله سوء‌مدیریت ها و قصورهای احتمالی در تعرض به میراث فرهنگی استان ورود کرده و علاوه بر برخورد با اشخاص و ارگانهای خاطی، موجبات جلوگیری از تکرار چنین رخدادهایی در استان را فراهم آورند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر