کد خبر: 961517
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه تایید کرد سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران به ۴.۵ درصد افزایش یافته است.
سرویس بین الملل جوان آ‌نلاین: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در گزارشی به شورای حکام تایید کرد که سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران افزایش یافته است.

خبرگزاری «رویترز» به نقل از دیپلمات‌ها نوشته است که آژانس در این گزارش اعلام کرده است که خلوص غنی‌سازی اورانیوم ایران از ۳.۶۷ درصد مقرر در توافق هسته‌ای، به ۴.۵ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، میزان ذخایر اورانیوم با غنای پایین ایران به ۲۱۳.۵ کیلوگرم (حدود ۳۱۶ کیلوگرم UF۶) رسیده است. بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، سقف ذخایر اورانیوم با غنای پایین ایران ۲۰۲.۵ کیلوگرم تعیین شده است. در گزارش ۱۰ روز پیش آژانس، که اجرای اولین گام کاهش تعهد ایران به برجام را تایید کرد، این رقم ۲۰۵ کیلوگرم بود.

جمهوری اسلامی ایران ۱۸ اردیبهشت ماه امسال همزمان در سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کرد در پاسخ به تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده کشور‌های اروپایی برای جبران تبعات این تحریم‌ها، دیگر به سقف‌های تعیین‌شده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای ذخایر اورانیوم با غنای پایین و آب سنگین متعهد نیست.

ایران این هفته پس از دو ماه، گام دوم را نیز برداشت و پایبندی به سقف ۳.۶۷ درصدی غنای اورانیوم را تعلیق کرد. تهران هشدار داده است که اگر تا دو ماه دیگر هم وعده‌های اروپا محقق نشود، ایران گام سوم را برمی‌دارد.

شورای حکام آژانس امروز به درخواست آمریکا و برای بررسی تصمیمات هسته‌ای ایران تشکیل جلسه داده است. واشنگتن در حالی درخواست برگزاری این نشست را مطرح کرده که خود بیش از یک سال است که از توافق هسته‌ای خارج شده و تحریم‌های گسترده‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این رفتار واشنگتن را «طنزی تلخ» توصیف کرده است.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار