سرویس اقتصادی جوان آنلاین: منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری فضایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در رابطه با تاکسیهای هوایی در ایران بیان داشت: جابجایی مسافر در دنیا دارای یک بخش کوچک و یک بخش بزرگ است. بخش کوچک آن جابجایی هواپیمای مسافربری توسط خطوط هوایی است، اما بخش عمده آن توسط خطوط هوایی با ظرفیت پایینتر و غیربرنامهای است.
منطقی ادامه داد: به عنوان مثال اگر تعداد هواپیماهای تجاری در کشورهای مختلف یک واحد باشد تعداد هواپیماهای تاکسی و هلی کوپترها حداقل ۱۰ برابر و حداکثر ۱۰۰ برابر است.
دبیر ستاد توسعه فناوری فضایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه تاکسیهای هواپیمایی صرفاً برای افراد مرفه و ثروتمند نیست گفت: این هواپیماها خدمات عمومی بسیار زیادی از جمله جابجایی سریع محصولات حیاتی ارائه میدهند. علاوه بر این، افرادی را که اهدای عضو میکنند نیز جابجا میکنند. علاوه براین، تاکسیهای هوایی یک کسب و کار نیز محسوب شده و مهارتهای عمومی ایران را در حوزه صنعت و خدمات هوانوردی به شدت ارتقا میدهد.
منطقی افزود: با وجود اینکه تاکسیهای هوایی منافع فوق العادهای داشته و مورد توجه ویژه کشورهای مختلف دنیا قرار گرفته، اما ما کمتر به آن توجه کرده ایم.
وی یادآور شد: به منظور توسعه این موضوع، کمیتهای متشکل از سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه ها، ناوبری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تحت نظر معاونت وزارت راه تشکیل شد و در همین مدت کوتاه، انجام کارهای اداری سرعت پیدا کرد. این کمیته راهکارهایی را برای تأمین هواپیما، آموزش و ایجاد ساختار نیز پیشنهاد کرده است.
دبیر ستاد توسعه فناوری فضایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به محدوده فعالیت این هواپیماها گفت: کلیه استانها و شهرستانهایی که فرودگاهها غیرفعال یا کم فعال دارند میتوانند در این حوزه درخواست دهند.
وی همچنین عنوان کرد: اگر این صنعت را ارتقا دهیم تولید هواپیما در ایران تقویت خواهد شد. به عنوان مثال بالگرد هشت نفره در کشور رونمایی شده، اما بازار جدی ندارد و اگر این تاکسیهای هوایی راه بیفتد بازار جدی پیدا خواهد کرد.
منطقی افزود: تاکسیهای هوایی معمولاً برای بین شهرها کاربرد دارند و استفاده از آن برای مسافتی در حدود ۲۰۰ کیلومتر مقرون به صرفه خواهد بود.