کد خبر: 961353
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۸
مکانیسم توزیع قیر رایگان در قانون بودجه سال‌جاری به‌رغم ایجاد شفافیت، اما زمانبر و پیچیده شده است و این موجب شده پروژه‌های راهسازی با کندی پیش رفته یا متوقف شوند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: مکانیسم توزیع قیر رایگان در قانون بودجه سال‌جاری به‌رغم ایجاد شفافیت، اما زمانبر و پیچیده شده است و این موجب شده پروژه‌های راهسازی با کندی پیش رفته یا متوقف شوند.
به گزارش مهر، در‌حالی‌که قانون بودجه سال ۹۸ اسفند سال گذشته ابلاغ شده بود، با این حال آیین‌نامه توزیع قیر رایگان هفته پایانی خرداد‌ماه در هیئت دولت تصویب و به دستگاه‌های ذیربط در اجرای آن از جمله وزارت نفت، وزارت اقتصاد (خزانه‌داری کل کشور) و سازمان برنامه و بودجه برای اجرای این پروسه پیچیده ابلاغ شد.

بر‌اساس این آیین‌نامه، وزارت نفت موظف است در هر ماه رقمی از ۳۵۰ تا ۶۵۰ میلیارد تومان از درآمد‌های این وزارتخانه (از محل دریافتی‌های خود بابت سهم دولت از فروش میعانات گازی و نفت‌خام به پالایشگاه‌های داخل و پتروشیمی‌ها) را به حساب خزانه‌داری کل واریز کند و سپس خزانه‌داری کل، دریافت این رقم را به سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌کند و نهایتاً سازمان برنامه و بودجه نیز طبق جدول زمانبندی موجود در آیین‌نامه و بر‌اساس نیاز هر دستگاه، بین نهاد‌های ذیربط قیر رایگان توزیع می‌کند. از دیگر موارد تغییر یافته در خصوص نحوه توزیع قیر رایگان در سال‌جاری نسبت به سال‌های گذشته، تعیین سقف ریالی (نه بر اساس تناژ) در ماده قانونی مذکور است؛ این در حالیست که در آیین‌نامه‌ای که دولت برای این ماده قانونی تدوین کرده، اعلام کرده است که تعیین قیمت بر اساس نرخی که در بورس کالا تعیین می‌شود، خواهد بود.

به عبارت دیگر ممکن است بورس کالا نرخ قیر را در هر ماه بالاتر تعیین کند که در نتیجه با توجه به اینکه سقف توزیع قیر میان دستگاه‌ها، بر‌اساس قیمت است و تناژ قیر دخالتی در نحوه توزیع ندارد، ممکن است دستگاه‌های مصرف‌کننده در هر ماه در صورتی که قیمت قیر افزایش یابد، نتوانند بر‌اساس «حجم» و «وزن» مورد‌نیاز خود قیر دریافت کنند، چراکه ممکن است با سقف قیمتی مندرج در آیین‌نامه مصوب دولت، تناژ کمتری به دستگاه مصرف‌کننده قیر برسد. همچنین از دیگر مشکلات این روند پیچیده ایجاد کرده، زمان بر شدن ارائه قیر به دستگاه‌های مصرف‌کننده آن خصوصاً برای استان‌هایی که در فصل سرما امکان فعالیت عمرانی ندارند، است و تصویب دیرهنگام این آیین‌نامه نیز به تنهایی سبب شده تا سه ماه از فصول مؤثر در بهسازی راه‌ها و فعالیت عمرانی از دست برود.

عبدالهاشم حسن‌نیا، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای درباره مکانیسم جدید توزیع قیر رایگان میان دستگاه‌های مصرف‌کننده آن بر‌اساس قانون بودجه سال‌جاری اظهار داشت: در سال‌های گذشته به ما قیر تخصیص داده می‌شد و ما هم حواله قیر را به شرکت پیمانکار بر اساس پیشرفت پروژه تحویل می‌دادیم تا از پالایشگاه‌ها دریافت کنند.

وی ادامه داد: امسال در قانون بودجه ۹۸، نحوه توزیع قیر را به صورت سقف ریالی تعیین کرده‌اند. به این صورت که وزارت نفت باید رقم مالی تعیین شده در آیین‌نامه را ماه به ماه به حساب خزانه‌داری کل واریز کند؛ خزانه‌داری کل دریافت مبلغ را به سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌کند و سپس این سازمان (برنامه و بودجه) سهمیه سازمان راهداری را به ما ابلاغ می‌کند. ما هم مبلغ سهمیه خود را دریافت می‌کنیم و به استان‌ها و ذی‌حسابی‌های ادارات کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان‌ها ابلاغ می‌کنیم تا از پالایشگاه‌ها قیر دریافت کنند.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای تصریح کرد: نتیجه این پروسه طولانی این شد که ما از ابتدای امسال تاکنون نتوانسته‌ایم حتی یک کیلو قیر دریافت کنیم. این در حالیست که فرصت کار عمرانی در کشور ما به دلیل داشتن استان‌های سردسیر متعدد، بسیار محدود است و حداکثر تا سه ماه دیگر می‌توانیم کار کنیم.
به گفته حسن‌نیا، این اتفاق سبب شده تا روند تعمیر و نگهداری جاده‌ها در سال جاری بسیار کند یا حتی متوقف شود. حال آنکه در سال‌های گذشته بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون تن قیر‌ریزی در هر ماه داشتیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: اگر قرار است جاده‌ها به صورت منظم و استاندارد تعمیر و نگهداری شوند، باید در هر ماه به طور متوسط بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون تن قیر‌ریزی داشته باشیم. این میزان آسفالت به معنی لزوم تأمین سالانه ۶۰ تا ۸۰۰ هزار تن قیر است.

وی ادامه داد: امسال ساخت و نگهداری راه‌های روستایی نیز به سازمان راهداری واگذار شده در حالی که فعلاً راهسازی و تعمیر و نگهداری راه‌ها در رکود کامل قرار گرفته است. حال آنکه ما سال گذشته در این زمان از سال، ۱۰۰ هزار تن قیر دریافت کرده و به پیمانکاران داده بودیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار