کد خبر: 961264
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۰
نفيسه ابراهيم زاده انتظام
گذران مفید با بهره‌وری اوقات فراغت یک پرونده همیشه باز است و فرصتی که به دلیل بی‌برنامگی از دست می‌رود. امسال نیز دولت تصمیم گرفته با پرداخت یارانه برای خدمات فرهنگی و آموزشی و تفریحی گزارش عملکردی برای خود در این زمینه دست و پا کند تا سال بعد هم خدا بزرگ است.
جریان ناهماهنگ آموزش در کشور ما مفهوم موهومی به نام فراغت را به بخشی از زندگی جوانان و نوجوانان کشور تحمیل کرده است. به طوری که دانش‌آموزان از ۱۲ سال عمر تحصیلی خود، دست‌کم هزار و ۲۰۰ روز یعنی بالغ بر سه سال را درگیر این مفهوم هستند، اما فراغت از جایی مورد توجه قرار می‌گیرد که در عمل با بطالت مترادف می‌شود. به عبارت دیگر اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان مفهومی است که هم خود از سردرگمی رنج می‌برد و هم باعث رنج همان جوانان و نوجوانان می‌شود.
اگر این نکته را در نظر بگیریم که بسیاری از جوانان کشور ادامه تحصیل را برای فرار از بیکاری یا دست و پا کردن موقعیت شغلی بهتر برای خود انتخاب می‌کنند، اوقات فراغت و اوقات بیکاری مضاعف می‌شود.
در این شرایط تعدادی از مجموعه‌های آموزشی و فرهنگی و تفریحی سعی می‌کنند باز هم از طریق آموزش اوقات فراغت دانش‌آموزان را پربار‌تر کنند. چون سیاستگذاران و مدیران منابع انسانی ما کاری غیر از آموزش مستقیم و صرف برای جلوگیری از هدر رفت عمر دانش‌آموزان ندارند. اگرچه اغلب همین برنامه‌ها نیز به صورت متوازن توزیع نشده و در دسترس تمام نوجوانان و جوانان کشور قرار ندارد. یکی از دلایل عدم دسترسی، شرایط اقتصادی و تأمین هزینه‌های برنامه‌های فراغتی است.
امیرحسین آل‌اسحاق مدیرکل طرح‌های ملی و فراگیر جوانان ظاهراً با علم به این موضوع در گفتگو با برخی رسانه‌ها اعلام کرده است: با همکاری‌های انجام شده، شهرداری‌ها و مراکز تفریحی دولتی بخشی از قیمت استفاده از خدمات عمومی خود را کاهش خواهند داد.
این در حالی است که معاونت جوانان در حوزه اوقات فراغت جوانان مأموریت‌هایی نظیر هماهنگی و نظارت بر دستگاه‌های متولی از جمله شهرداری‌ها، نهاد‌های عمومی و نهاد کتابخانه‌های کشور را بر عهده دارد.
وی با بیان اینکه یکی از موضوعات مورد نظر در سطح جلسات ملی، در نظر گرفتن تفریحات مناسب و ارزان قیمت برای جوانان است، تصریح کرد: در این بخش محدودیت‌هایی نیز وجود دارد. به عنوان مثال یک مجموعه فرهنگی یا ورزشی برای اداره شدن به بخش خصوصی واگذار می‌شود و همین امر موجب محدودشدن عملکرد دستگاه‌ها خواهد شد.
آل‌اسحاق با بیان اینکه مجموعه‌های دولتی موظفند بخشی از هزینه استفاده از آن‌ها را از اعتبارات خود تأمین کنند، عنوان کرد: به عنوان مثال مجموعه ما، کتابخانه‌ها و ورزشگاه‌های دولتی بخشی از هزینه‌های مصرفی را به عنوان سوبسید دولتی از اعتبارات خود تأمین می‌کند تا قیمت استفاده از آن‌ها برای شهروندان کاهش یابد، اما درخصوص سینما‌ها و ورزشگاه‌های خصوصی که بیشتر قابل توجه است، مسائل مالی مدنظر و اغلب امکان زیادی برای کاهش قیمت آن‌ها وجود ندارد.
وی افزود: البته تلاش می‌شود تا با توجه به نیاز استان‌ها و شهرستان‌ها هماهنگی‌های لازم برای ارائه خدمات مناسب و ارزان انجام شود. به طوری که در همین ایام تابستان قیمت مراکز تفریحی دولتی را تا حد امکان کاهش داده‌ایم، اما اعتبارات لازم جوابگوی هزینه‌ها نیست.
مدیرکل طرح‌های ملی و فراگیر جوانان با بیان اینکه در تمامی جلسات سالانه ستاد ساماندهی کاهش هزینه دستگاه‌های تفریحاتی دولتی مد نظر است، ابراز داشت: در این جلسات تمامی دستگاه‌ها برنامه‌های خود برای تقلیل هزینه‌های مصرفی و کاهش قیمت استفاده شهروندان از خدمات عمومی را مطرح می‌کنند، اما بخش خصوصی تا حدی قابل کنترل است و دست ما برای کاهش قیمت‌ها آن‌ها چندان باز نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار