کد خبر: 961227
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۸
عیسی اسفندیاری
سرويس دانشگاه جوان آنلاين: در دنیا مدل‌های مختلفی برای ارتباط دانشگاه و صنعت تعریف شده که یکی از آن‌ها «دانشگاه جوار صنعت» است و شیوه اداره این نوع دانشگاه‌ها جزو مدل‌های موفق در ارتباط‌گیری با صنعت و یکی از راه‌های مطمئن برای حضور دانشجویان در بخش‌های مختلف صنعتی به شمار می‌رود.
به‌تازگی یکی از واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی که توانسته جزو دانشگاه‌های «جوار صنعت» موفق ایران باشد، سروصدای زیادی را در رسانه‌ها به راه انداخت.

دکتر محمدمهدی طهرانچی در بازدید از واحد دهق که «دانشگاه جوار صنعت بودنِ» دانشگاه آزاد اسلامی را بر سر زبان‌ها انداخت، درباره این مرکز گفته بود: «این واحد دانشگاهی یک مدل ایده‌آل برای ماست و به استان اصفهان آمده‌ام تا بتوانیم برای توسعه و تقویت این دانشگاه و تحقق شعار «توسعه هوشمند منطقه‌ای» برنامه‌ریزی کنیم.»
مجتبی ملااحمدی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مرکز دهق نیز درباره شیوه فعالیت این واحد عنوان کرده بود: «اساس فعالیت این مدل دانشگاه نیاز بازار کار است. ما ارزیابی لازم را از واحد‌های صنعتی انجام داده و براساس آن دانشجو جذب کرده‌ایم. عمدتاً به‌وسیله تفاهمنامه یا مذاکره با واحد‌های صنعتی، دانشجویان را به صنعت معرفی کردیم تا همزمان با ایام تحصیلشان، مشغول کار باشند و خواه به صورت کارآموزی یا رسمی حقوق گرفته و علم‌آموزی کنند.»
قطعاً فراگیر شدن چنین دانشگاه‌هایی نه‌تن‌ها می‌تواند نیاز بخش‌های صنعتی استان‌های مختلف کشور را برطرف کند، بلکه از بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و همچنین مهاجرت اجباری آن‌ها به شهر‌های دیگر به امید پیدا کردن شغل می‌کاهد.

اکثر واحد‌های دانشگاه آزاد در نقاطی مستقر شده‌اند که صنایع مختلف به آن‌ها نزدیک بوده و همین موضوع اگر بتوانند از آن بهره‌برداری کنند، یکی از مزیت‌های دانشگاه آزاد محسوب می‌شود.
زمانی که دانشجویی در صنعت کار کند، آن صنعت خودش دانشجو را جذب می‌کند و این مدل در دنیا دنبال می‌شود. ما در کشورمان درس کارورزی را داریم، اما متأسفانه این درس در دانشگاه‌ها مظلوم واقع شده است و ما باید این درس را از این شرایط خارج کنیم. البته این مهم نیازمند فرهنگ‌سازی جدی هم میان دانشجویان و هم اساتید است.
دانشگاه آزاد اداره کارآموزی و کارورزی دارد، ولی آیین‌نامه مربوط به این درس برای سال ۸۰ است. با این حال پیش‌نویس آیین‌نامه جدید آماده شده و اگر این مسئله به‌خوبی انجام شود، صنایع خودبه‌خود به سمت جذب نیرو‌های دانشگاهی می‌روند و حتی علاقه‌مند می‌شوند در کنار واحد‌های دانشگاهی دست به ایجاد مراکز خود بزنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر