کد خبر: 961214
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۵
دمای گندم بریان به ۷۰ درجه رسید
ایران به خاطر تنوع اقلیم و آب و هوای چهار فصلش به عنوان بهشت گردشگران معرفی شده است. مهم نیست در چه فصلی قصد ایرانگردی داشته باشند، چون هم کوه و برف می‌بینند و هم کویر و گرمایش را.
سجاد مرسلی
سرويس ايران جوان آنلاين: ایران به خاطر تنوع اقلیم و آب و هوای چهار فصلش به عنوان بهشت گردشگران معرفی شده است. مهم نیست در چه فصلی قصد ایرانگردی داشته باشند، چون هم کوه و برف می‌بینند و هم کویر و گرمایش را. اما یکی از ویژگی‌های ایرانگردی این است که ورود به برخی مناطقش حتماً باید با اطلاع قبلی از وضعیت آن منطقه و توجه به هشدار‌ها باشد. درست مثل سفر به «شهداد» در استان کرمان در چنین روزهایی. چون دمای این منطقه هم اکنون به ۷۰ درجه رسیده است.

با نزدیک شدن به میانه‌های تابستان دمای هوا در اکثر مناطق ایران و به‌خصوص استان‌های گرم و خشک بالا می‌رود. اما این افزایش دما در برخی مناطق آن‌قدر زیاد است که کارشناسان اعلام کرده‌اند اینجا گرم‌ترین نقطه کره زمین است و از گذشته‌های دور برای این نقاط اسامی خاصی انتخاب شده است. مثل گندم بریان در کویر شهداد در استان کرمان.

اینجا گرم‌ترین نقطه کره زمین است

گندم بریان در کویر شهداد به عنوان گرم‌ترین نقطه زمین ثبت شده است، در این منطقه دمایی معادل ۷۱ درجه سانتیگراد توسط ناسا ثبت شده است، دمایی که طی چند دقیقه می‌تواند یک موجود زنده را تلف کند، دمای هوا در این منطقه به حدی است که هیچ موجود زنده‌ای حتی میکرو ارگانیسم‌ها تاب حضور بر سطح زمین در طول روز را ندارد. حالا منابع محلی و مردم بومی منطقه می‌گویند دمای هوای ۷۰ درجه را در هفته جاری در گندم بریان ثبت کرده‌اند. هر چند دمای هوا در مناطق مجاور گندم بریان از جمله رودخانه شور، کلوت‌ها و نبکا‌ها و تپه‌های شنی یا حتی کمپ شهداد به اندازه گندم بریان نیست، اما چندی قبل دما در شهر شهداد به ۵۳ درجه سانتیگراد رسید و مردم را دچار دردسر‌های زیادی کرد. تمام این آمار‌ها نشان می‌دهد در این فصل از سال حضور روزانه در کویر شهداد و بدون راهنما و هماهنگی با نهاد‌های مربوطه برای مردم عادی مشکلات فراوانی را به همراه خواهد داشت.

آب جوش در لوله‌های شهری

در مورد کویر شهداد خوب است بدانیم که این کویر تنها پرونده ثبت جهانی جاذبه‌های طبیعی ایران است که در قالب کویر لوت قرار دارد.
حال با توجه به اینکه اکثر گردشگران دوست دارند هر منطقه را در بهترین زمان خودش تجربه کنند، باید گفت بهترین زمان سفر به شهداد از ابتدای پاییز تا اواسط بهار است و در فصل تابستان فقط گردشگران حرفه‌ای که به امکانات ویژه مجهز هستند می‌توانند به گندم بریان بروند. توسعه گردشگری در کویر به افزایش اعتبار و برنامه‌ریزی ویژه نیاز دارد، اما سعی شده با توسعه بومگردی در روستا‌های شهداد زمینه گردشگری در این منطقه مهیا شود. از میزان گرما در شهدا همین بس که آب در لوله‌ها به نقطه جوش نزدیک شده و باید چند دقیقه برای خنک شدن آب صبر کرد به همین دلیل مصرف آب بالا رفته است. ضمن اینکه استفاده از وسایل سرمایشی هم افزایش یافته است. در این شهر بین ساعات ۱۲ ظهر تا ۴ عصر عملاً امکان تردد در معابر وجود ندارد. متوسط بارندگی در شهداد تنها ۳۰ میلی‌متر در طول سال است و پیش‌بینی شده گرمای هوا تا روز‌های انتهایی هفته جاری در استان کرمان همچنان افزایش داشته باشد که طبیعتاً مناطقی گرمسیر مانند شهداد بیشتر این پدیده را شاهد خواهند بود. با اینکه مسئولان استانی و به‌خصوص میراث فرهنگی هشدار داده‌اند و از مردم و مسافران خواسته‌اند با توجه به افزایش دمای هوا جداً از حضور در این مناطق در ساعات گرم خودداری کنند، چون قرار گرفتن در چنین محیطی در مدت کوتاهی می‌تواند موجب نقص فنی خودرو‌ها و به خطر افتادن سلامت سرنشینان شود، اما با این حال هنوز هم هستند ماجراجویانی که در طول روز به این منطقه می‌روند، اما این سفر‌های محدود نیز توسط ماجراجو‌های حرفه‌ای و با نظارت و زمان‌بندی دقیق انجام می‌شود، چون در برخی از ساعات روز حتی در مناطق مجاور گندم بریان دما به ۶۰ درجه نیز می‌رسد و این وضعیت می‌تواند مرگبار باشد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سجاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
0
1
نمیدونم چرا اصرار دارید بگید گندم بریان تو شهداده بابا گندم بریان تو راور هست
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار