کد خبر: 961203
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۶
نکاتی مفید برای یک مسافرت لذت‌بخش تک نفره
برای شناختن یک شهر و درک فرهنگ آن هیچ راهی بهتر از راه رفتن در آن ناحیه وجود ندارد. در این صورت می‌توانید به آهستگی با شهر و مردمش آشنا شوید و تفاوت‌های ظاهری جامعه و چگونگی طراحی شهر را مشاهده کنید. لبخند در هر زبانی معنی یکسانی دارد و بدین مفهوم است که شما خوشحال، دوستانه، خوش برخورد و مهربان هستید.
ترجمه و تنظیم: علی معدلت
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: سفر تک نفره؟ بسیاری با شنیدن این عبارت تعجب می‌کنند. گمان می‌کنند مسافرت یک نفره معنایی ندارد و ترجیح می‌دهند به دلایل مختلف به صورت گروهی مسافرت کنند، اما هستند افرادی که ترجیح می‌دهند به تنهایی به سفر بروند، چون باور دارند این کار می‌تواند زمان عالی و آرامش بخشی برای آن‌ها باشد. شما می‌توانید هر آنچه دوست دارید، انجام دهید. اگر بخواهید تنها باشید می‌توانید یا اگر دوست دارید با افراد دیگر هم ارتباط داشته باشید. هنگامی که به تنهایی مسافرت می‌کنید، با شرایط و ضوابط خودتان سفر می‌کنید. اگر قصد دارید در تعطیلات به تنهایی سفر کنید چند نکته برای راهنمایی شما با استفاده از مقالات متنوع و مجلات گردشگری ذکر می‌کنم تا به شما کمک کند از سفر انفرادی خود لذت بیشتری ببرید.

مقدمات لازم قبل از ترک منزل

در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید: آیا این عالی نیست وقتی از سفر بازمی‌گردید خیالتان راحت باشد که هزینه‌های سفر به طور کامل فراهم و پرداخت شده است، به جای آنکه پس از سفر دغدغه پرداخت قرض و بدهی را داشته باشید؟ قبل از رفتن به سفر تا می‌توانید صرفه‌جویی و پول لازم را پس انداز کنید و در قبال آن خواهید توانست از این پاداش هر چند با تأخیر، لذت ببرید. وقتی هم از سفر برگشتید خود را آماده پس انداز و صرفه‌جویی مجدد برای سفر بعدی کنید.
حد و اندازه بودجه خود را مشخص کنید: هنگام برنامه‌ریزی برای سفر تک نفره خود و با هر بودجه‌ای که دارید، مقدار بودجه و نحوه هزینه‌کرد حین سفر را مشخص کنید.

مقصد خود را مشخص کنید: شاید شما یک مقصد سفر رؤیایی در نظر داشته باشید یا شاید فقط نیاز دارید که از محل اقامت خود دور شوید و مقصد سفر چندان برایتان مهم نیست. در اینجا چند راه مناسب برای برنامه‌ریزی سفر به شما پیشنهاد می‌کنیم:

- با مراجعه به نشریات یا سایت‌های گردشگری یا توضیحات ارائه شده و نقطه نظرات مسافران در مورد مقصد‌های تماشایی و جالب، اطلاعات کسب کنید.
- مقصدی را انتخاب کنید که شرایط اقامت در آن مناسب بودجه شما باشد، یا حتی در صورت امکان در چادر اتراق کنید و با گشت و گذار روزانه در روز با منطقه و مردمش آشنا شوید. با این روش در صرف هزینه هم صرفه‌جویی می‌کنید.
- با تور به مسافرت بروید. حتی سعی کنید در صفحات خدمات گردشگری، برنامه توری که به طور خاص برای مسافران انفرادی پیش‌بینی شده است را پیدا کنید.
- اگر مشکل شما نقدینگی است، می‌توانید مسافرت در فصول ارزان سال را بررسی کنید. در واقع هدف سفرتان لذت بردن از خود مسافرت باشد تا مقصدی که می‌روید.

خرید بیمه مسافرتی را فراموش نکنید: گمان می‌کنید به بیمه نیازی ندارید؟ دوباره فکر کنید. اینجا خاطرنشان می‌کنیم بیمه مسافرتی بار‌ها مسافران را نجات داده است. همچنین باید بدانید چه بیمه‌ای برای هر کشور توصیه می‌شود و چه بند‌هایی در بیمه باید لحاظ شود از جمله مواردی مانند مراجعه به مراکز درمانی در سفر‌های انفرادی.
اقامتگاه‌های مناسب مسافران انفرادی را جست‌وجو کنید: اقامتگاه‌ها یا مهمانسرا‌های مناسب گردشگران تک نفره را جست‌وجو و رزرو کنید. اقامتگاه مورد نظر می‌تواند هتلی ارزان، منزل، خانه یا حتی کلبه‌ای روستایی باشد که برای مسافران انفرادی بسیار مناسب خواهد بود. حتماً سؤال می‌کنید چگونه آن‌ها را پیدا کنید؟ شما می‌توانید به نشریات، مجلات گردشگری، نمایشگاه‌ها یا سایت‌های گردشگری حاوی راهنمای نقاط دیدنی و مراکز اقامتی مسافران مراجعه کنید.

توشه سفرتان سبک باشد: وقتی برای سفری انفرادی آماده می‌شوید بهتر است حداقل لوازم ضروری همراهتان باشد. حتی اگر قصد دارید به نقطه‌ای سفر کنید که باید کمی رسمی‌تر و شیک‌تر لباس بپوشید، سعی کنید به اندازه نیاز لباس بردارید.
مشخص کنید که چگونه در دسترس خواهید بود: برای استفاده از تلفن همراه‌تان در هر نقطه از جهان امکانات ارزانی مانند سیمکارت اعتباری فراهم شده است.

نکات مهم و ضروری حین سفر

اگر با هواپیما سفر می‌کنید به موقع سوار هواپیما شوید تا جای کافی برای قراردادن وسایل همراه‌تان در محفظه بالای سر مهیا باشد. همیشه قبل از خروج از فرودگاه، برای زمان پرواز بعدی خود تأییدیه بگیرید. هنگام ورود و اخذ کارت پرواز، پرس‌وجو کنید که آیا پرواز «کامل» است یا خیر؟ اگر صندلی خالی باشد، ممکن است بتوانید صندلی بهتری برای خود انتخاب کنید. اگر در مسیر پروازتان باید یک یا چند بار توقف و هواپیما را عوض کنید، قبل از ورود به اولین پرواز خود، تمام اطلاعاتی را که برای سوار شدن بدون مشکل در فرودگاه‌های بین مبدأ و مقصد لازم دارید، اخذ کنید. با خود کمی تنقلات سبک بردارید. اگر پرواز دچار تکان‌های شدید شد، خدمات پذیرایی حین پرواز ارائه نمی‌شود. در این شرایط همراه داشتن کمی نان شیرینی زنجبیلی مفید است و معده را آرام خواهد کرد.

مراقب باشید: از مدارک هویتی خود در جاده‌ها مراقبت کنید و خود را با شرایط سفر و مقصد تطبیق دهید.
صبور باشید: شاید ورود تنها به یک کشور یا شهر جدید کمی برای یک مسافر به ویژه خارجی دشوار شود. کمی تحمل کنید. یک روز به خودتان استراحت دهید، محیط جدید و سبک زندگی شهر یا روستای مقصد را تماشا و با فضای منطقه خود را آشنا کنید.

در سفر برای هر چیزی آماده باشید: اگر جایی دچار تردید یا عدم اطمینان شدید، از دیگران کمک بخواهید منتها به جای آنکه دست و پای خود را گم و غریبانه به اطراف نگاه کنید بر خودتان مسلط باشید. اضطراب و نگرانی، شما را به جایی که دوست دارید نخواهد برد و حتی ممکن است موجب جلب توجه افراد ناباب شود. مسلماً کسب اطلاعات از افراد ناباب اقدام درستی نیست، بنابراین ادامه دهید، به سادگی لبخند بزنید و سپس کمک بخواهید.
مسیر‌های صحیح را بشناسید: یک نقشه از مقصد سفر تهیه و آن را مطالعه کنید. با شناسایی یک مکان برجسته روی نقشه مانند میدان اصلی شهر یا یک مرکز تجاری معروف موقعیت‌های مختلف خود را روی نقشه با آن هماهنگ کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد که با خیال راحت شهر و اطراف آن را بگردید.

از وسایل نقلیه محلی و عمومی استفاده کنید: اگر قصد دارید به یک کشور غیرانگلیسی زبان مسافرت کنید، قبل از رفتن در خصوص مسیر‌ها و سیستم حمل و نقل آنجا تحقیق یا قبل از خروج از هتل یا محل اقامت در مورد آن سؤال کنید تا توجیه شوید. همچنین در مورد مسیر‌ها و تخفیف‌های ویژه گردشگران هم سؤال کنید.
بین مقصد‌های مختلف گردش کنید: اگر سفر با قطار، اتوبوس یا هواپیما را انتخاب می‌کنید، در فواصل موجودی که پیش می‌آید مثلاً فاصله بین دو پرواز، سعی کنید از مکان‌های دیدنی بین مقصد‌ها لذت ببرید. مسلماً بدون اسباب و لوازم اگر بتوانید بین مبدأ و مقصد گشت کوتاهی کنید، موجبات شادی شما را فراهم خواهد آورد.

از تعامل با مردم و مسافران لذت ببرید

پیاده‌روی کنید: برای شناختن یک شهر و درک فرهنگ آن هیچ راهی بهتر از راه رفتن در آن ناحیه وجود ندارد. در این صورت می‌توانید به آهستگی با شهر و مردمش آشنا شوید و تفاوت‌های ظاهری جامعه و چگونگی طراحی شهر را مشاهده کنید.

با پوشش عادی تردد کنید: مراقب باشید زیورآلات یا اشیای گرانی که جلب توجه می‌کند را با خود حمل نکنید. هنگام سفر باید احتیاط کرد تا از جلب توجه‌های ناخواسته خودداری شود.
همواره متبسم باشید: لبخند در هر زبانی معنی یکسانی دارد و بدین مفهوم است که شما خوشحال، دوستانه، خوش برخورد و مهربان هستید. لبخند می‌تواند آغاز مکالمات زیادی باشد.

چند کلمه به زبان محلی یاد بگیرید: تلاش برای برقراری ارتباط به زبان محلی همیشه برای اهالی بومی خوشایند است و اغلب با تلاشی متقابل برای برقراری ارتباط به زبان خود شما مواجه خواهید شد.
به یک کافی شاپ محلی بروید: به دنبال کافی شاپ یا قهوه‌خانه‌ها با میز‌های عمومی بزرگ یا میز‌های کنار پنجره بگردید و نزدیک کسی بنشینید. اغلب مکالمات زیادی با مردم محلی با قرار دادن خودتان در چنین موقعیتی امکانپذیر می‌شود.

در مکان‌هایی اقامت کنید که تشویق شوید بیشتر صحبت کنید: یک مهمانسرا یا یک اقامتگاه بین راهی را انتخاب کنید. چنین مکان‌هایی دارای لابی، اتاق‌های مشترک و مکان‌های عالی برای ملاقات با مردم است.
برای خودتان یک برنامه روزمره تهیه کنید: مثلاً هر روز به یک کافی شاپ، سالن غذاخوری یا رستوران مشخص بروید. در این صورت می‌توانید مردم آنجا را بشناسید و آن‌ها نسبت به شما یک حس مسئولیت و مراقبت پیدا می‌کنند.

با تور‌های روزانه به گردش بروید: وقتی با کسی هنگام پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا در یک موزه خاص برخورد کنید، متوجه می‌شوید که هر دو علایق مشترکی دارید. یکی از دوستانم در یکی از سفرهایش در یک تور پیاده‌روی با فردی آشنا شد. هوا شروع کرد به باریدن و آن‌ها مجبور شدند دو نفره به ناهار بروند؛ لذا می‌توانید مردم را در چنین تور‌هایی ملاقات کنید و ممکن است منجر به دوستی شما با دیگران شود که شاید در روز‌های بعد بتوانید از غذا خوردن یا گردش دو نفره لذت ببرید.

کنجکاو باشید: سؤال بپرسید، چون اکثر گفتگو‌ها از سؤال کردن شروع می‌شود. از جا‌هایی که کمتر گردشگران می‌شناسند، بازدید کنید. مسافرانی که یکدیگر را در جایی که گردشگران کمتری می‌روند، پیدا می‌کنند بیشتر مایل به صحبت با یکدیگر هستند.

از تنهایی غذا خوردن لذت ببرید: تنهایی غذا خوردن اگر نحوه‌اش را بدانید می‌تواند آرامش بخش باشد و از آن لذت ببرید. زمان شام می‌تواند یکی از سخت‌ترین اوقات برای یک مسافر تنها باشد. اینجا چند توصیه در زمان تنها غذا خوردن به شما می‌کنیم. با قاعده شام بخورید. سعی کنید به طور مرتب در یک محل شام بخورید. با این کار رابطه دوستانه‌ای با پرسنل پذیرایی پیدا می‌کنید. ناهار و شام را در رستوران بخورید. اگر می‌خواهید در یک رستوران خوب شام بخورید، ناهار را هم همانجا صرف کنید. آشپز و کیفیت غذا یکسان است و شاید به شما تخفیف هم بدهند. البته اگر قصد دارید در یک اغذیه فروشی غذا بخورید سعی کنید کنار بقیه روی میز یا پیشخوان‌های اشتراکی غذا بخورید تا سریع‌تر بتوانید با مردم محلی به اصطلاح خودمانی شوید.

خود را نشان دهید: دوربین، راهنمای سفر یا نقشه‌تان را روی میز قرار دهید و نشان دهید یک توریست هستید. بعضی از مردم نسبت به گردشگران و غریبه‌ها سمپاتی دارند. مسلماً در رستوران امنیت وجود دارد لیکن باید مراقب افرادی که با آن‌ها صحبت می‌کنید باشید. البته در بیشتر موارد افراد نه تنها قابل اعتماد هستند بلکه به افراد جالبی هم بر می‌خورید.

تنها در جاده
سفر انفرادی و بیرون ماندن در شب

برخی افراد بابت تنها بیرون رفتن شبانه دچار نگرانی می‌شوند. باید اذعان کرد این کار در عین حال می‌تواند موقعیتی خوب برای یک مسافر تنها باشد. قبل از پرداختن به اینکه اگر حین سفر، شب بیرون رفتید یا بیرون ماندید، چه کار‌های باید انجام دهید، می‌خواهیم چند توصیه ایمنی در این خصوص ذکر کنیم:
برای رفت‌وآمد خود برنامه‌ریزی دقیقی تهیه کنید. اگر هنگام بیرون رفتن هوا تاریک بود احیاناً دیگر به تاکسی نیاز ندارید تا شما را به مقصد برساند لیکن وقتی از جایی برمی‌گردید و هوا تاریک بود، توصیه می‌شود با تاکسی برگردید.

از امنیت محل مورد نظر اطمینان حاصل کنید. قبل از ترک محل اقامت یا هتل از نگهبان، مسئول اقامتگاه یا پذیرش هتل سؤال کنید آیا جایی که قصد دارید بروید سرگرم‌کننده و امن است یا خیر؟
یک یادداشت از خود بگذارید. قبل از رفتن یک یادداشت در اتاق هتل بگذارید و در آن ذکر کنید به کجا می‌روید و زمان تقریبی بازگشت‌تان را هم بنویسید.

با کارکنان محل اقامت خود در ارتباط باشید. با متصدی کافی شاپ یا خدمات اتاق گفت‌وگوی دوستانه‌ای داشته باشید. آن‌ها می‌توانند از شما پشتیبانی کنند یا کمک حالتان باشند.
کمی احتیاط کنید. وقتی بیرون می‌روید و با کسی مکالمه‌ای را شروع می‌کنید، خود را تنها با نام کوچک معرفی کنید. محل اقامت‌تان را جز به راننده تاکسی به سایر افراد نگویید.
اشیای ارزشمند خود را در جای امن نگه دارید و متوجه باشید کیف پولتان را کجا می‌گذارید.
خوش بگذرد...

برگرفته از سایت: solotravelerworld.com
نوشته: یانیس واوف
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار