کد خبر: 961131
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۳
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز از درخشش و موفقیت چشمگیر اعضای هیات علمی این دانشگاه در زمینه جذب پژوهانه‌های بین‌المللی معتبر خبر داد.

اصغر عسگری، اظهار داشت: برای اولین بار در قالب برنامه تبادلی مولانا -مورد حمایت اداره آموزش عالی ترکیه (YÖK)- و در راستای عملیاتی کردن مفاد تفاهم‌نامه‌های منعقد شده دانشگاه تبریز با برخی از دانشگاه‌های کشور ترکیه در چارچوب این برنامه، استفاده از فرصت مطالعاتی کوتاه مدت جمعی از اعضای هیات علمی و دانشجویان دکترای دانشگاه تبریز به منظور انجام بخشی از مطالعات و پژوهش‌های خود در دانشگاه‌های کافکاس، گبزه استانبول و کارامان ترکیه تحقق یافت.

وی در ادامه با بیان اینکه بر این اساس، هفت نفر از اعضای هیات علمی و یک نفر دانشجوی مقطع دکترای در دانشگاه کافکاس (به ترتیب به مدت حداکثر  چهار هفته و نود روز)، یک نفر دانشجوی مقطع دکترای در دانشگاه گبزه استانبول و یک نفر دانشجوی دکترای نیز در دانشگاه کارامان (هر کدام به مدت حداکثر چهار ماه) با دریافت حمایت مالی مناسب از سوی دانشگاه میزبان حضور خواهند یافت، یادآور شد: تقاضاها و مدارک برنامه تبادل اساتید و دانشجویان مولانا، هر سال در بازه زمانی آذر ماه تا بهمن ماه با برنامه‌ریزی و هماهنگی مدیریت همکاری‌های علمی و بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تائید به اداره آموزش عالی ترکیه (YÖK)  جهت اخذ تائید نهایی ارسال می‌شود.

به گفته وی، حسن صدری دانشیار تغذیه دام گروه علوم درمانگاهی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز از جمله یکی از این اساتید است که طرح پژوهشی پیشنهادی وی توسط کمیته Alexander von Humboldt Foundation بررسی و این عضو هیات علمی دانشگاه تبریز برنده جایزه پژوهشی Georg Forster Research Fellowship for Experienced Researchers  شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز اضافه کرد: این برنامه مشارکت پژوهشی فرصت خوبی را برای پژوهشگران کشورهای در حال توسعه ارائه می‌کند که توسط وزارت امور اقتصادی و همکاری‌های اقتصادی کشور آلمان حمایت می‌شود و دانشمندان و پژوهشگران متخصص خارج از کشور که دوره دکترای خود را کمتر از دوازده سال پیش به اتمام رسانده‌اند را قادر می‌سازد تا زمان طولانی (6 الی 18 ماه) را در آلمان صرف تحقیقات خود کنند. این تحقیقات به صورت همکاری مشترک با موسسات تحقیقاتی آلمان انجام می‌گیرد.  

وی در ادامه با بیان اینکه در همین راستا طرح پژوهشی دکتر محمدتقی ستاری دانشیار گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز با عنوان "بررسی عملکرد روش‌های داده محور در تخمین نیاز آبی روزانه گیاه مرجع" نیز برنده گرنت پژوهشی توبیتاک (شورای علم و فناوری ترکیه) برای اقامت تحقیقاتی یک‌ساله در دانشگاه آنکارا شده است، گفت: این استاد نیز  از سپتامبر 2019 لغایت سپتامبر 2020 به دعوت دانشگاه آنکارا و به مدت یک‌سال جهت انجام طرح پژوهشی مشترک در دپارتمان آبیاری و سازه‌های کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه آنکارا حضور خواهند داشت.

عسگری اضافه کرد: دانشگاه آنکارا با قدمتی نزدیک به هشتاد سال اولین دانشگاه دوران جمهوریت در ترکیه بوده و براساس رتبه‌بندی موسسه URAP وابسته به دانشگاه صنعتی خاورمیانه، دانشگاه آنکارا پنجمین دانشگاه برتر جمهوری ترکیه است.

به گفته وی، همچنین در این ارتباط علی عبدی از دانشکده علوم ریاضی حائز شرایط استفاده از گرنت پژوهشی برای ترویج تبادل دانشمندان و محققان از دانشگاه فریبورگ کشور سوئیس شده که در این راستا شرایط و زمینه‌های لازم جهت حضور و مشارکت وی به مدت دو ماه جهت انجام مطالعات پژوهشی و علمی در دانشگاه مذکور هم فراهم شده است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه در قالب برنامه  اراسموس پلاس اتحادیه اروپا، طرح های پژوهشی دو تن از اعضای هیات علمی دانشگاه تبریز نیز بعد از طی مراحل داوری  مورد پذیرش و تصویب قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: در این زمینه طرح بختیار فیضی‌زاده عضو هیات علمی گروه سنجش از راه دور دانشکده برنامه‌ریزی و علوم محیطی  توسط اتحادیه اروپا مورد حمایت مالی قرار می‌گیرد که در طی آن دانشگاه‌های اروپایی نسبت به تبادل استاد و دانشجو اقدام می‌کنند.

به گفته وی، برای تصویب طرح مذکور نسبت به تهیه پروپوزال مشترک و تعیین زمینه‌های همکاری علمی و سوابق همکاری اقدام می‌شود که خوشبختانه با توجه به سابقه همکاری گسترده گروه GISدانشگاه تبریز و دپارتمان ژئوانفورماتیک دانشگاه سالزبورگ نظیر برگزاری دوره مشترک دکترای، طرح‌های تحقیقاتی مشترک متعدد، چاپ بیش از 50 مقاله مشترک ISI بین دو گروه و موارد دیگر، طرح اراسموس مذکور برای گسترش همکاری‌ها مورد حمایت مالی قرار گرفته که طی آن دو نفر از اساتید گروه در این دوره از دانشگاه‌های طرف مقابل بازدید نموده و نسبت به برگزاری کارگاه های آموزشی و سخنرانی های علمی اقدام خواهند کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز تاکید کرد: علاوه بر این در طرح مذکور چند نفر از دانشجویان گروه GIS دانشگاه تبریز تحت حمایت کامل مالی 6 ماه را در دانشگاه سالزبورگ مشغول به تحصیل و پژوهش خواهند بود. طرح مذکور نیز توسط بختیار فیضی زاده عضو هیات علمی دانشگاه تبریز و پروفسور توماس بلشکه استاد دانشگاه سالزبورگ اتریش تهیه و ارسال شده بود که مورد تصویب قرار گرفته است. این طرح برای سال‌های آتی نیز در دست اقدام بوده و امید است که این فرصت در سال‌های آتی برای تعداد بیشتری از اساتید و دانشجویان فراهم گردد.

به گفته وی همچنین طرح اکبر رحیمی عضو هیات علمی گروه فضای سبز دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز با همکاری پروفسور یورگن هاینز بروست استاد دانشگاه سالزبورگ اتریش و دکتر کریستین یوجا استاد دانشگاه بخارست رومانی تهیه و ارسال شده بود که مورد تصویب قرار گرفته است. در قالب طرح مذکور، هم سه نفر از دانشجویان دانشگاه سالزبورگ اتریش طی فرصت مطالعاتی کوتاه مدت در دانشگاه تبریز حضور یافتند و همچنین دو نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز نیز جهت فرصت مطالعاتی به دانشگاه سالزبورگ اعزام شدند.

وی افزود: ضمنا در این طرح برگزاری رویدادهای مشترک علمی و پژوهشی نیز پیش‌بینی شده  و در همین راستا طرح های پژوهشی نورانی از دانشکده عمران و دکتر از دانشکده دامپزشکی نیز موفق به کسب حمایت از به ترتیب  برنامه طرح‌های مشترک ایران-هند و ایران-اتریش شده بود که از طرف وزارت هدف مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز در نهایت ابراز امیدواری کرد که در سال‌های آتی تعداد بیشتری از اعضای هیات علمی، به‌ویژه اعضای هیات علمی جوان با اهتمام و پیگیری وارد عرصه رقابت در اخذ حمایت‌های بین‌المللی شوند و نسبت به بهره‌مندی از فرصت‌های قابل توجه موجود همچنین ایجاد فرصت‌های تازه در عرصه پژوهش‌های بین‌المللی اقدام کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر