کد خبر: 960977
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۳
هوای گرم و افزایش تدریجی میزان ناپایداری جوی در روز‌های جاری سبب شده تا افزایش غلظت آلاینده ازن در پایتخت و کیفیت هوا در شرایط ناسالم قرار گیرد. این در حالی است که مسئولان شهری مدعی کاهش آلودگی و آلایندگی هوا در ماه‌های آغازین سال جاری شده‌اند.
بیژن یانچشمه
سرویس جامعه جوان آنلاین: گرم‌شدن هوا و تولید مونوکسیدکربن عوامل اصلی افزایش میزان ازن در هوای پایتخت است. انتظار می‌رفت با اجرای طرح‌های ترافیکی و طرح کاهش، میزان آلودگی و آلایندگی هوا کاسته شود، اما افزایش غلظت آلاینده ازن کار را به هشدار کشانده است. در این‌خصوص مجتبی جلالی، کارشناس هواشناسی معتقد است: یکی از عوامل مؤثر میزان مونوکسیدکربن تولیدی در شهر با تردد خودرو‌ها و وسایط نقلیه است که بر اثر گرما واکنش نشان می‌دهند و به ازن تبدیل می‌شوند. چند روز پیش معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران مدعی شده بود که تردد خودرو‌ها در محدوه طرح ترافیک ۳۰ درصد کاهش یافته است، اما بر فرض صحت ادعای کاهش ترافیک، بنابر شواهد و آمار‌ها با کاهش تردد، آلودگی هوای پایتخت کاهش نیافته و تولید مونوکسیدکربن ناشی از سوخت خودرو‌ها کم نشده است. از سوی دیگر مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به افزایش غلظت آلاینده ازن در پایتخت گفت: کیفیت هوای بیشتر مناطق در برخی ساعات در شرایط ناسالم قرار دارد.
حسین شهبازی، مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار داشت: همراه با افزایش تابش نور خورشید در طول روز، شرایط برای شکل‌گیری آلاینده ازن فراهم شده، به صورتی که بین ساعات ۱۴ تا ۱۸ روز چهارشنبه افزایش نسبی در غلظت آلاینده ازن مشاهده خواهد شد. مدیرواحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: بر این اساس، با افزایش موقتی غلظت برخی آلاینده‌ها (به ویژه ذرات معلق) انتظار می‌رود وضعیت کیفیت هوای بیشتر مناطق شهر تهران در برخی ساعات ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گیرد.
وی بیان داشت: بر طبق نتایج پیش‌بینی کیفیت هوا، انتظار می‌رود در طول روز پنج‌شنبه بر غلظت آلاینده ازن افزوده می‌شود و وضعیت کیفیت هوای بیشتر مناطق پایتخت از لحاظ این آلاینده طی برخی ساعات در آستانه شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گیرد. به هر رو این انتظار می‌رود که با اجرای طرح‌های ترافیکی و پرداخت پول از جیب شهروندان مسئولان فکری به حال هوای همیشه ناسالم پایتخت بکنند. تکمیل شبکه حمل‌ونقل عمومی و از رده خارج‌کردن خودرو‌ها و تاکسی‌های فرسوده باید در اولویت امور قرار بگیرد. همچنین مسئولان نباید از سوخت و خودرو پاک غافل شوند. والا در این هوای آلوده دوچرخه‌سواری هم به ضرر شهروندان خواهد بود. همه این آلودگی هوا در حالی است که تازه در تابستان هستیم! نه وارونگی هواست و نه مدارس باز هستند. با شروع پاییز و پدیده وارونگی هوا شرایط بدتر هم خواهد شد. انتقادات از طرح ترافیک جدید بالا گرفته است. اگر بناست این طرح بر ترافیک و آلودگی پایتخت بیفزاید، همان بهتر که پیش از دیرترشدن جلوی اجرای طرح‌های غیرکارشناسانه را گرفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار