کد خبر: 960812
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰
معاون وزیر علوم در چهار محال و بختیاری
غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی ـ اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: پرهیز از افراط و تفریط در کنار جامعیت را از ویژگی‌های بیانیه گام دوم انقلاب خواند و تأکید کرد: این بیانیه یک سایت مهم و جامع برای نظریه‌پردازی و طرح مباحث تازه است.
غلامرضا غفاری در اختتامیه هشتاد و یکمین گردهمایی معاونان فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب در دو سطح متن و محتوا مورد توجه است، اظهار کرد: سطح سومی هم وجود دارد که همانا اقداماتی است که باید از سوی مراکز فرهنگی به ویژه دانشگاه‌ها، برای تحقق آن صورت بگیرد.
وی با تأکید بر اینکه میان بیانیه و سند تفاوت‌هایی وجود دارد، تصریح کرد: متن «بیانیه» رهبری متنی تأمل شده و فنی است و از این‌رو باید با تأمل  به این متن ورود پیدا کرد و متوجه خاص بودن متن و محتوای آن بود.
غفاری یکی از زمینه‌های ورود به این متن را ورود با نگاه سیاسی خواند و افزود: با این نگاه می‌توان اقدامات سیاسی مطلوب را از بیانیه استخراج کرد و اهداف و کمال مطلوب سیاسی را با استناد به این بیانیه در اختیار اسناد دیگر قرار داد.
وی با اشاره به اهمیت توجه به تولیدکننده محتوا جهت تحلیل محتوا، بیان کرد: توجه به شخصیت و سیر حیات مقام معظم رهبری و شناخت فراز و فرودهای بستر زندگی ایشان کمک بزرگی در جهت شناخت بهتر تحلیل گفتمانی بیانیه خواهد بود.
معاون وزیر علوم یکی از ویژگی‌های برجسته متن بیانیه را منظومه‌ای بودن آن عنوان کرد و افزود: این متن حاوی بسیاری از بینش‌های جامع و کامل است که ایشان به صورت ترکیبی و منظومه‌ای لحاظ کرده‌اند.
وی در تشریح دیگر ویژگی‌های بیانیه، نگاه آینده‌نگرانه آن را یکی از ویژگی‌های بیانیه خواند و بیان کرد: جهان در دگرگونی مداوم قرار دارد و در دهه‌های اخیر نیز این دگرگونی با شدت و حدت بیشتری ایجاد شده که در بیانیه گام دوم علاوه بر اشاراتی به گذشته، نگاه آینده‌نگرانه نیز وجود دارد.
معاون وزیر علوم با اشاره به تأکید این بیانیه بر نیروی جوانان تراز انقلاب اسلامی، گفت: جوانان  و تحول نسل مورد تأکید مقام معظم رهبری است و اینکه به رغم این تحول،  شاهد استمرار انقلاب اسلامی هستیم و عمر هیچ انقلابی در جهان به چهل نرسیده است.
غفاری نگاه فرانسلی بیانیه را ویژگی دیگر آن برشمرد، و گفت: «جامعه‌سازی» یکی از اصطلاحات مهم این بیانیه است که از خودسازی آغاز می‌شود، ضمن اینکه در جامعه ساختن و تولید شدن وجود دارد که به جامعه‌پردازی و سپس تمدن‌سازی منجر می‌شود.
وی نگاه توأمان به دین و دنیا و علم و دین در این بیانیه را شاخص خواند و ادامه داد: اگر فقط روی یک بخش تأکید وجود داشته باشد، آسیب‌زا خواهدبود اما نگاه رهبری جامع و کامل است.
غفاری اشاره رهبری به آغاز عصر جدید را در این بیانیه یادآور شد و گفت: عصر جدید به لطف تحولات ذهنی و عینی و به یمن انقلاب ۱۳۵۷ آغاز شده است که در جامعه ایران آثار این تحولات مشهود است.
غفاری تصریح کرد: مقام معظم رهبری در این بیانیه به دوری از نگاه متحجرانه تأکید دارند و معتقدند که باید موقعیت‌ها و اقتضائات زمان را شناخت و خطاها را تبیین و سپس تصحیح کرد.
معاون وزیر علوم با بیان اینکه هر تغییری بی‌شک هزینه‌هایی هم دارد، گفت: اگر از تغییر و تحول بترسیم قطعاً نباید انتظار تحقق جامعه انقلابی مورد نظر بیانیه را داشت.
وی پرهیز از افراط و تفریط در کنار جامعیت را ویژگی دیگر این بیانیه خواند و تأکید کرد: این بیانیه یک سایت مهم و جامع برای نظریه‌پردازی و طرح مباحث تازه است.
غفاری خاطرنشان کرد: بیانیه گام دوم انقلاب حاوی حدود ۶ هزار و 100 واژه و بین ۳ تا ۴ هزار تِم است که استخراج این تِم‌ها بر عهده مجموعه‌های فرهنگی به ویژه دانشگاه‌هاست که باید در کنار هم قرار گیرند و با هم‌افزایی و همکاری در کنار یکدیگر واژگان و مباحث کلیدی بیانیه را استخراج کنند.
وی دانشگاه‌ها را پیشگام این امر خواند و تأکید کرد: دانشگاهیان در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی می‌توانند نقش بسیار مهم و کلیدی در تبیین و تحقق این بیانیه داشته باشند و معاونت فرهنگی وزارت علوم نیز در این خصوص تلاش می‌کند.
وی اعتماد آفرینی و امیدبخشی در دانشگاه‌ها را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این امر سبب گرمتر و پویاتر شدن فضا می‌شود و طرح مباحث بیانیه باید در این فضا مطرح شود و راهکارهای تحقق آن مورد بررسی قرار بگیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر