کد خبر: 960791
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۴:۵۴
در این پروژه مهم ملی بیش از ۱۹ هزار هکتار از اراضی مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار سنتر پیوت مجهز هستند و با ۱۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه این پروژه بزرگ‌ترین سامانه آبیاری به این روش در جهان به شمار می‌آید
محمدرضا هادیلو
سرویس ایران جوان آنلاین: بهره‌برداری از بزرگ‌ترین نهالستان و زنجیره کامل تولید نهال گواهی‌شده گردوی خاورمیانه در روستای مرادآباد شهرستان تویسرکان اتفاقی بود که می‌تواند علاوه بر رونق تولید و شکوفایی کشاورزی، اقتصاد همدان را نیز به همراه داشته باشد؛ و با الگوگیری از این حرکت، برای بسیاری از استان‌های دیگر نیز با توجه به نوع آب و هوا و محصولات بومی قدم‌های بزرگی برداشت. اقداماتی که در گام اول باعث رونق صنعت کشاورزی کشور شده و بعد از آن با ایجاد اشتغال و بالابردن میزان تولید محصولات، علاوه بر تأمین نیاز داخل، صادرات را در دستور کار قرار داده و موجب ارزآوری برای کشور می‌شود. موضوعی که حالا مورد توجه قرار گرفته و معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر جهاد کشاورزی نیز با بیان اینکه با ورود تکنولوژی به حوزه کشاورزی باعث تسریع در رفع مشکلات بهره‌برداران می‌شود، گفته: هوشمند‌سازی این حوزه برای برخی استان‌ها در حال انجام است.

روز پنج‌شنبه گذشته بود که با حضور وزیر جهاد کشاورزی در روستای مرادآباد شهرستان تویسرکان، بزرگ‌ترین نهالستان و زنجیره کامل تولید نهال گواهی‌شده گردو در خاورمیانه به بهره‌برداری رسید. نهالستانی که با برخورداری از ۱۲ هزار هکتار وسعت و در سه بخش خزانه، باغ مادری و گلخانه در خاورمیانه بی‌نظیر است و با تولید نهال‌هایی که به درختان گردو با محصولات مقاوم تبدیل خواهند شد، خط قرمزی بر اتلاف گردو‌ها بر اثر سرما زدگی می‌کشند.

در همین رابطه سرپرست فرمانداری تویسرکان با بیان اینکه طی سال‌های گذشته، افت ناگهانی دمای هوا و سرمای شدید بار‌ها خسارات سنگینی را به باغ‌های گردوی تویسرکان که در مقابل سرمای بهاره مقاوم نبودند وارد کرده، با تأکید بر اینکه این نهالستان، گردوی مقاوم در برابر سرما تولید می‌کند، گفت: «شهرستان تویسرکان از سوی وزارت جهاد کشاورزی به عنوان شهرستان آزمونه برای اجرای طرح اصلاح باغ‌های گردو در نظر گرفته‌شده و به همین خاطر اکنون طرح سرشاخه‌کاری، پیوندزنی و اصلاح باغ‌های گردو با قوت در ۳ هزار هکتار از باغ‌های این شهرستان در حال اجراست. سیدرسول حسینی با بیان اینکه تولید زنجیره کامل نهال گواهی‌شده کشور با تولید رقم «چند لر» در واقع علاوه بر افزایش مقاومت درختان گردو در برابر سرما، سطح کمی و کیفی تولید گردوی تویسرکان را افزایش می‌دهد، ادامه داد: «این نهالستان علاوه بر شهرستان تویسرکان، توانایی تأمین پیوندک‌های گواهی‌شده سراسر نقاط کشور را دارد و تویسرکان را به مرجع تولید پیوندک‌های گواهی‌شده گردو در کشور تبدیل می‌کند.» وی با تأکید بر اینکه بهره‌برداری از این نهالستان همچنین گام بزرگی در راستای ثبت جهانی گردو و پویایی حوزه اقتصاد شهرستان تویسرکان نیز به‌شمار می‌رود، گفت: «برای بهره‌برداری از زنجیره کامل تولید نهال گواهی‌شده گردو در روستای مراد‌آباد تویسرکان تاکنون و در مجموع اعتباری افزون بر ۱۲ میلیارد تومان هزینه شده است.»

هوشمندسازی کشاورزی

دیگر روز‌های کشاورزی به صورت سنتی به پایان رسیده و باید از این حالت خارج و همگام با علم روز دنیا با روش‌های نوین منطبق شود. اولویتی که هر چه بیشتر مورد توجه قرار گیرد به همان نسبت، مشکلات بهره‌برداران نیز کاهش می‌یابد. در همین راستا معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه هوشمندسازی کشاورزی برای برخی استان‌ها در حال انجام است، می‌گوید: «این اقدام به عنوان یک راهبرد اصلی در وزارت جهاد کشاورزی دنبال می‌شود و از سوی دیگر انتقال تکنولوژی از طریق کارشناسان پهنه و مراکز تحقیقاتی در دستور کار است.» محمدرضا طلایی با تأکید بر اینکه ورود کارشناسان و ارتباط مؤثر آن‌ها با بهره‌برداران راهی برای هوشمند شدن بخش کشاورزی است، ادامه می‌دهد: «انتقال مسائل تحقیقاتی و تکنولوژی به مزارع از طریق ارائه آموزش‌های صحیح از سوی کارشناسان پهنه امکانپذیر خواهد بود.»

در حال حاضر سامانه «پود» برای ارائه اطلاعات مفید کشاورزی تهیه‌شده و در اختیار کارشناسان قرار دارد. اما نکته حائز اهمیت این است که در مرحله اول خود کارشناسان پهنه نیز باید از آموزش‌های کافی برخوردار باشند و برای رسیدن و تحقق هوشمند شدن در بخش کشاورزی باید بر آموزش تأکید بیشتری شود. پس از تکمیل آموزش‌ها، قطعاً با ورود تکنولوژی به سمت باغات و مزارع می‌توان شاهد تحولات خوبی در بخش کشاورزی بود. بنابراین باید از ابزار‌های به‌روز بهره‌گیری و بر ارتقا دانش روز کشاورزی تمرکز کرد، چراکه روش‌های سنتی دیگر پاسخگوی نیاز‌های صنعت کشاورزی ایران نیست.

آب و خاک اولویت اول کشاورزی

در کنار استفاده از علم روز، تکنولوژی و تجهیزات پیشرفته، برای بالا بردن میزان بهره‌وری و افزایش محصولات کشاورزی عوامل دیگر نیز دخیل هستند که یکی از آن‌ها مدیریت آب و خاک است. مسئله‌ای که به تنهایی توانسته میزان تولید محصولات کشاورزی را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد. در ارزیابی‌های کلی در رابطه با میزان توسعه در کشاورزی مشخص شده که اهمیت آب و خاک بیش از ۳۴ درصد نقش دارند و بر اساس گزارش‌های وزارت جهاد کشاورزی در حال حاضر راندمان آبیاری در کشور از ۳۵ درصد به ۴۵ درصد رسیده که تحولی اساسی در حوزه آب کشاورزی به شمار می‌آید.

در همین رابطه معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک با اشاره به اینکه با مدیریت آب و خاک که از عوامل اساسی تولید هستند میزان تولید محصولات کشاورزی کشور در سال ۹۲ از ۹۷ میلیون تن به ۱۲۲میلیون تن در سال ۹۷ رسیده است، می‌گوید: «با بهره‌برداری کامل از اجرای این طرح حداقل به‌میزان یک میلیون تن به محصولات کشاورزی در هر استان افزوده خواهد شد که این امر ضمن ایجاد اشتغال پایدار زمینه‌های لازم را برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی و نیز درآمد و بهبود سطح زندگی تولیدکنندگان و بهره‌برداران فراهم می‌کند.»

علی‌مراد اکبری با بیان اینکه یکی از سیاست‌های مهم جهاد کشاورزی در نحوه استفاده اصولی از آب کشاورزی ایجاد و توسعه سیستم گلخانه‌ای بوده که از ۸ هزار هکتار به ۱۵ هزار هکتار رسیده است، ادامه می‌دهد: «در این پروژه مهم ملی بیش از ۱۹ هزار هکتار از اراضی مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار سنتر پیوت مجهز هستند و با ۱۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه این پروژه بزرگ‌ترین سامانه آبیاری به این روش در جهان به شمار می‌آید که به عنوان مثال منابع تأمین آب برای اجرای طرح در استان اردبیل از آب‌های خروجی مانند رودخانه ارس و همچنین سد مخزنی خداآفرین تأمین می‌شود و با توجه به یکپارچگی اراضی و حاصلخیزی خاک در اراضی تحت پوشش این طرح قطعاً افزایش چشمگیری را در تولید انواع محصولات کشاورزی در منطقه شاهد خواهیم بود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار