کد خبر: 960322
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۷
دانشگاه شهید بهشتی به بهانه درآمدزایی به ولنگاری فرهنگی بها می‌دهد
هفته گذشته برنامه‌ای در تالار ابوریحان مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد که پس لرزه‌های آن همچنان ادامه دارد. برنامه‌ای که با هنجارشکنی و حضور افراد با پوششی به دور از شأن دانشگاه همراه بود.
علیرضا سزاوار
سرویس دانشگاه جوان آنلاین: هفته گذشته برنامه‌ای در تالار ابوریحان مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد که پس لرزه‌های آن همچنان ادامه دارد. برنامه‌ای که با هنجارشکنی و حضور افراد با پوششی به دور از شأن دانشگاه همراه بود. فضای علمی و تحقیقاتی این دانشگاه تحت‌الشعاع تصمیماتی قرار گرفته که به هر طریقی می‌خواهند جیب دانشگاه را به اسم درآمدزایی پر کنند.

ماجرا از این قرار است که دبستانی در زعفرانیه تهران جشن پایان تحصیلی دانش‌آموزانش را در این تالار برگزار می‌کند و شرکت‌کنندگان نیز با ظواهر غیر دانشجویی و خارج از قوانین دانشگاهی در این مراسم حاضر می‌شوند که همین موضوع با اعتراض برخی دانشجویان روبه‌رو می‌شود.

مراسم سابقه‌دار

سابقه چنین مراسم‌هایی در آبان ماه سال گذشته هم تحت عنوان کنگره جهانی صنعت زیبایی برگزار شد! سالنی که برای دانشجویان و کار‌های علمی آن‌ها ساخته شده بود به کسانی اجاره داده شد که فضای علمی دانشگاه را با جا‌های دیگر اشتباه گرفتند و کار‌های خلاف شأن دانشگاه و فضای علمی در آن رخ داد.
جالب اینجاست که دانشگاه شهید بهشتی با بودجه‌ای بالغ بر ۴۱۱ میلیارد تومان پس از دانشگاه تهران و بالاتر از دانشگاه فردوسی، رتبه دوم در بین دانشگاه‌های کشور را داراست.

این اتفاق حاصل بی‌توجهی مسئولان دانشگاه به تذکرات دانشجویان درباره این مسئله بود. بی‌توجهی‌ای که به بهانه در آمدزایی حاصل شده است ولی این بار دانشجویان ساکت ننشستند و در فضای مجازی با هشتگ افتضاح- تالار- ابوریحان به این اتفاق واکنش نشان دادند.

وزارت علوم پیگیری کند

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی در همین زمینه گفت: «متأسفانه پارسال چندین بار برنامه‌هایی که منافی عفت و فضای علمی دانشگاه بود در تالار ابوریحان بیرونی برگزار شد و بنده به عنوان عضو شورای فرهنگی دانشگاه در جلسه‌ای که در پاییز سال ۹۷ برگزار شد این مسئله را گوشزد کردم و قرار بر این شد که مسئولان امر نظارت مضاعفی بر مسئله قرارداد‌های تالار ابوریحان بیرونی داشته باشند.»

صابر باغخانی‌پور با بیان اینکه تالار ابوریحان بیرونی ذیل ریاست دانشگاه مدیریت می‌شود و یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه مسئولیت تالار را بر عهده دارد، تصریح کرد: «در آن جلسه با تذکرات و توضیحاتی که ارائه شد قرار شد با نظارت مضاعف بر قرارداد‌ها و اسم شرکت‌ها و اسم مهمان‌ها از اتفاقات اینچنینی جلوگیری شود.»
وی در ادامه با اشاره به بحث درآمدزایی دانشگاه از این طریق گفت: «درآمدزایی به هر طریقی برای دانشگاه بیشتر دارای خفت و خواری است و با اتفاق اخیر که در روز چهارشنبه رخ داد دو حالت بیشتر ندارد یا بی‌عرضگی مدیریت مدیران دانشگاه است یا این مسائل به صورت عمدی در حال رخ دادن است، یعنی مسئولان دانشگاه می‌خواهند این اتفاقات در دانشگاه بیفتد که ان‌شاءالله اینطور نباشد.»

وی با اشاره به ناراحتی دانشجویان از مسائل پیش آمده در سطح دانشگاه خاطرنشان کرد: «از وزارت علوم و مسئولان مربوطه خواهشمندیم این مسئله به صورت جدی پیگیری و با خطاکننده برخورد شود و محیط علمی دانشگاه پاک بماند و به خاطر درآمدزایی هرکاری صورت نگیرد.»

تعظیم دانشگاه در برابر پول

زینب رجبی دیگر دانشجوی این دانشگاه با اشاره به برخورد حراست با دانشجویان دختر در توییتی انتقادی نوشت: «در دانشگاه شهید بهشتی، حراست ورودی دختران، به لاک ناخن هم حساسه، اما وقتی به مراسمای از ما بهترون میرسه فرقی نمیکنه کنگره زیبایی صدف بیوتی باشه یا همین عکس که مربوط به جشن یک مهد کودکه، قوانین اثرش رو از دست میده، چون پای پول وسط میاد.»

یغما که خود را دانشجوی دانشکده ریاضی معرفی کرده است با اشاره به درآمدزایی مسئولان این دانشگاه از این طریق نوشت: «ولنگاری #فرهنگی و #اقتصادی دانشگاه شهید بهشتی همچنان ادامه دارد و مراکز علمی دانشگاه قربانی پول‌سازی خارج از عرف هستند گویا چندی بعد دانشجویان باید زاغه‌نشین شوند و کل #دانشگاه را تقدیم مراسم‌های مهدکودک‌ها، کنسرت‌ها و کنگره‌های آرایشی کنند.» فاطمه رفیعی دانشجوی دانشکده کامپیوتر و الکترونیک هم به جنبه مالی این اتفاقات اشاره کرد و در توییت خود نوشت: «مسئله آفتاب آذرین یا شنیون گندمی نیست بلکه تسلیم و تعظیم قانون دانشگاه در مقابل پول است برای پر کردن جیب سوراخ خودش!»

سنگ‌اندازی برای برنامه‌های دانشجویی

مدت‌هاست برخی مسئولان دانشگاه شهید بهشتی سالن‌های دانشگاه را در اختیار چنین برنامه‌های هنجار‌شکنانه‌ای قرار می‌دهند. در صورتی که بعضاً دیده شده این امکانات و فضا‌های خوب دانشگاه در اختیار برنامه‌های علمی، فرهنگی و معنوی دانشجویان قرار نگرفته است.
می‌توان به مواردی همچون کمک نکردن مالی بعضی واحد‌ها به اکثر برنامه‌های تشکل‌ها یا هماهنگ نشدن سالن‌ها برای برگزاری برنامه‌های جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه اشاره کرد.

مسئله این است که با توجه به وظیفه مسئولان دانشگاه برای حمایت از برنامه‌های تشکل‌ها که در مسیر رشد و توسعه فعالیت‌های علمی، فرهنگی، هنری، آموزشی و حتی سیاسی در دانشگاه و ایجاد شور و سرزندگی در دانشجویان است متأسفانه در مواردی با سنگ‌اندازی‌های خود مانع برگزاری برنامه‌ها می‌شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر