کد خبر: 959816
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۴
معاون وزیر جهاد کشاورزی ضعف در نظارت و کنترل قیمت گوشت را به زمین دلالان انداخت و واسطه‌ها را مقصران اصلی افزایش قیمت گوشت قرمز اعلام کرد.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: از سال گذشته تاکنون بازار گوشت قرمز دچار نابسامانی شده است و وزارت جهاد کشاورزی و صمت با آن تشکیلات و زیرمجموعه‌های عریض و طویلشان نتوانسته‌اند بازار را به دست بگیرند و قیمت‌ها را کنترل کنند. امسال نیز از ابتدای فروردین تخصیص ارز دولتی برای واردات گوشت متوقف شد تا شاید سودجویی‌ها از محل واردات کاهش یابد. به گفته معاونان وزارت جهاد کشاورزی تولید گوشت در سه ماهه امسال رشد داشته و آرامش به بازار گوشت قرمز بازگشته است، اما ظاهراً دلالان همچنان در بازار گوشت قرمز پرقدرت فعالیت می‌کنند و مانع از کاهش قیمت‌ها می‌شوند. در این خصوص معاون وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه نشست نقش تشکل‌های جهادی در رونق تولید، ضعف مدیریتی و نظارتی این وزارتخانه و ستاد تنظیم بازار را در کنترل قیمت‌ها به گردن دلالان انداخت و گفت: در حال حاضر با افزایش تولید گوشت قرمز و گوشت مرغ در بازار و کاهش قیمت آن‌ها نسبت به ماه‌های اخیر و سال گذشته هستیم، اما زمانی که قیمت محصولات پروتئینی پایین می‌آید، دلالان اجازه کاهش بیشتر آن را نمی‌دهند و وقتی که بالا می‌رود به آن دامن می‌زنند.
مرتضی رضایی افزود: برآورد تولید ۸۶۰ هزار تن گوشت قرمز برای امسال شده است و با توجه به شرایط مطلوب مراتع، پیش‌بینی افزایش تولید و ادامه روند کاهشی قیمت گوشت قرمز مطمئناً می‌شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت دام زنده، کیلویی حدود ۳۵ هزار تومان است، قیمت منطقی هر کیلوگرم گوشت گوسفندی تازه نباید بیش از ۷۵ هزار تومان باشد و در این زمینه تشکل‌های تولیدکننده گوشت قرمز و بخش خصوصی می‌تواند ایفای نقش مناسبی کند.
رضایی گفت: در چند ماهه اخیر حدود ۱۰ هزار تومان قیمت گوشت قرمز به ازای هر کیلو کاهش یافته، ولی این کاهش کمتر از کاهش قیمت دام زنده است، در واقع واسطه‌ها اجازه کاهش واقعی را به قیمت گوشت قرمز نمی‌دهند. باید امکاناتی فراهم شود تا دامداران از طریق تشکل‌هایشان امکان عرضه مستقیم گوشت را پیدا کنند و واسطه‌ها حذف شوند.

با افزایش قیمت سبوس مخالفیم
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سبوس یکی از نهاده‌های مورد نیاز در تولید گوشت قرمز است که افزایش قیمتش موجب افزایش قیمت گوشت و شیر می‌شود، گفت: قیمت این محصول تا اواخر سال گذشته به ازای هر کیلو ۸۶۰ تومان بود، ولی اکنون ۱۲۵۰ تومان رسیده و وزارت جهاد کشاورزی هم مخالفت خود را با این افزایش قیمت اظهار کرده است. امیدواریم برای جلوگیری از افزایش هزینه‌های تولید گوشت قرمز، این خواسته وزارت جهاد کشاورزی مورد توجه قرار گیرد و این محصول با قیمت قبلی به دست دامداران برسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار