کد خبر: 959787
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۸
نظری بر خاطرات و ناگفته‌های آیت‌الله سید حسین موسوی کرمانی
شاهد توحیدی
سرویس تاریخ جوان آنلاین: خاطرات آیت‌الله سید حسین موسوی کرمانی در عداد انتشارات مغفول مرکز اسناد انقلاب اسلامی است. با این همه این مجلد، دربردارنده نکات و خاطراتی از سیره عالمان نامدار معاصر است که در تذکره‌نویسی آنان بس مفید تواند بود. ناشر در دیباچه این اثر آورده است:
«خاطرات که بیان زوایای مختلف تاریخند، همچنان در تبیین و تشریح وقایع و حوادث تاریخی نقش مهمی را ایفا می‌کنند. ابعاد گوناگونی از قضایای تاریخی که ممکن است به دلیل فقدان اطلاع‌رسانی دقیق، از دید اسناد و مدارک مخفی مانده باشند، با بازگویی خاطرات روشن و ابهامات برطرف می‌شوند، لذا نقش خاطرات در بازشناسی و تحلیل جریانات گذشته بسیار مهم و اساسی است.

آیت‌الله سید حسین موسوی کرمانی که متولد ۱۲۹۱ شمسی بود، خاطرات بسیار جالب و شنیدنی در باب برخی از موضوعات تاریخی داشت. ایشان به دلیل عمر طولانی، شاهد حوادث و وقایع متعددی بود که متأسفانه کهولت سن مانع از بیان دقیق همه آن‌ها شد، اما با توجه به وضعیت جسمانی، ایشان توانستند بسیاری از خاطراتی را که به ذهن خود سپرده بود بیان کند. ویژگی مهم خاطرات آیت‌الله موسوی کرمانی بکر بودن قسمت اعظم آن است. ایشان به دلیل اعتماد مرحوم آیت‌الله بروجردی، از اصحاب خاص آن مرجع شد و در بسیاری از جلسات علمی و فقهی ایشان شرکت کرد و حتی از اوضاع و احوال شخصی و خانوادگی مرحوم آقای بروجردی نیز اطلاع داشت. آنچه که در جلسات متعدد مصاحبه با آیت‌الله موسوی کرمانی در مرکز اسناد قم ضبط شد، پس از پیاده‌سازی و بازنویسی در سه فصل تدوین شده‌اند:
فصل اول با عنوان تولد و تحصیلات به وضعیت خانوادگی، ورود به حوزه علمیه کرمان و قم و همچنین آثار علمی و قلمی ایشان می‌پردازد.

فصل دوم تحت عنوان آیت‌الله العظمی بروجردی حاوی خاطرات شیرین و مهمی از مرحوم آیت‌الله بروجردی است. در این فصل علاوه بر بیان گوشه‌هایی از زندگی خانوادگی آقای بروجردی به نقش ایشان در تحولات سیاسی و اجتماعی نیز اشاره شده است. آقای موسوی کرمانی در موضوعاتی مانند وحدت مسلمانان، جایگاه فدائیان اسلام و کودتای ۲۸ مرداد ۳۲، خاطرات جالبی از مرحوم آقای بروجردی نقل کرده است.
فصل سوم نیز به بیان برخی از وقایع و شخصیت‌های معاصر اختصاص دارد. خاطراتی از فعالیت‌های علمی و عملی مرحوم شیخ عبدالکریم حائری، اقدامات رضاشاه در کشف حجاب و همچنین چند خاطره از حضرت امام خمینی از جمله مطالب این فصل است.»

راوی در بخشی از گفته‌های خویش، به بیان خاطره دیدار خود با رهبر معظم انقلاب پرداخته است به شرح ذیل:
«حدود هفت، هشت سال پیش، خدمت مقام معظم رهبری رفتم. ایشان خیلی به بنده محبت فرمودند. ایشان به آقای موسوی کاشانی که در دفترشان کار می‌کند، گفته بودند: مدتی است فلانی را ندیده‌ام، از ایشان دعوت کنید تا به اینجا بیایند. آقای موسوی کاشانی تلفن کردند و من خدمت ایشان رفتم. علمای زیادی از قم و دیگر شهر‌ها آمده بودند. ایشان تا دیدند که من از در وارد شدم، از جا بلند شدند و جلو آمدند و با من مصافحه و روبوسی کردند، سپس بنده را سمت راست خود نشاندند. بعد از احوالپرسی رو به جمعیت کردند و فرمودند: «آن موقع که ما در حوزه علمیه قم جزو طلاب رسمی بودیم، آقای موسی کرمانی از افاضل حوزه بودند.» سپس مشغول صحبت با بنده شدند. یکی از آقایان اهل علم قم که مقامی هم دارد، وقتی دید آقا فقط مشغول صحبت با من است، جلو آمد و دو زانو نشست و عرض کرد: آقا! مختصر عرضی داشتم. آقای خامنه‌ای سرشان را بلند کردند و گفتند: مگر نمی‌بینید با ایشان دارم صحبت می‌کنم؟ چرا آمدید؟ ایشان هم رفت و سر جای خود نشست. آقا با تمام علما تک‌تک صحبت کردند و از احوال آن‌ها جویا شدند. از بنده هم پرسیدند: حالا مشغول چه کاری هستید؟ عرض کردم: مشغول تألیف و تحقیق هستم. ایشان فرمودند: کار بسیار خوبی است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار