کد خبر: 959768
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۹
نقش پر اهمیت و حساس کاهش سرعت و توقف خودرو بر عهده لنت‌هاست در نتیجه اگر این قطعه با مواد مرغوبی ساخته نشده و یا تخریب شده باشد سیستم ترمز خودروی شما قطعا عملکرد ضعیفی خواهد داشت.
اگر قصد تعویض لنت ترمز خودروی خود را دارید این مقاله شما را در انتخاب یک لنت ترمز خوب یاری خواهد کرد پس تا انتها همراه ما باشید.

پیش از آن که ویژگی‌های یک لنت ترمز با کیفیت را شرح دهیم بهتر است بدانیم این قطعه کوچک در خودروی ما چه وظیفه‌ای بر عهده دارد و چرا به این اندازه مهم است. نقش پر اهمیت و حساس کاهش سرعت و توقف خودرو بر عهده لنت‌هاست در نتیجه اگر این قطعه با مواد مرغوبی ساخته نشده و یا تخریب شده باشد سیستم ترمز خودروی شما قطعا عملکرد ضعیفی خواهد داشت. البته سیستم ترمز شامل بخش‌های مهمی است که اختلال در هر بخش سلامت راننده و سرنشینان را به خطر خواهد انداخت در نتیجه توصیه می‌کنیم در فواصل زمانی مشخصی سیستم ترمز خودروی خودرو را مرتبا بررسی نمایید تا از بروز حوادث جلوگیری کنید.

انواع لنت ترمز خودرو

برای آن‌که بدانید کدام لنت ترمز برای خودروی شما مناسب‌تر است لازم است ابتدا با انواع لنت‌ترمز‌هایی که تولید می‌شوند آشنایی داشته باشید. لنت ترمز‌ها همگی از یک نوع نبوده و با توجه به موادی که در ساخت آن‌ها به کار رفته است به‌طور کلی به ۵ دسته تقسیم می‌شوند که به شرح زیر می‌باشند.

۱ - لنت ترمز ارگانیک: این لنت‌ها بیشتر پایه سلولزی دارند و از بافت نرمی برخوردارند که همین موضوع سبب شده تا اصطکاک بالایی داشته و کاملا بی‌صدا باشند، اما همین بافت نرم عملکرد ضعیفی را در دما‌های بالا به وجود می‌آورد. عمر کوتاه و ایجاد گرد زیاد از ضعف‌های لنت‌های ارگانیک محسوب می‌شود.

۲ - لنت ترمز سرامیکی: همانطور که از نام آن مشخص است این نوع لنت‌ها از سرامیک ساخته شده‌اند، اما به سبب وجود مس در آنها، بافت نرم‌تری داشته تا اصطکاک لازم را برای توقف خودرو بوجود آورند. لنت‌های سرامیکی از نظر کارایی، طول عمر، عملکرد در دما‌های بالا و تخلیه حرارت بسیار مناسب و عالی عمل می‌کنند به همین جهت از قیمت بالاتری نیز برخوردار می‌باشند.

۳ - لنت ترمز نیمه فلز: لنت‌های نیمه فلز نیز قیمت بالایی دارند، اما در قبال قیمت بالایی که بابت آن پرداخت می‌شود عملکرد بسیار بالایی را شاهد خواهید بود ضمن آن که این لنت‌ها صدای بسیار کمی ایجاد می‌کنند.

۴ - لنت ترمز فلزی: بخش عمده لنت‌های فلزی از آهن و استیل است و بیشتر در خودرو‌های لوکس اروپایی از آن‌ها استفاده می‌گردد. صدای بالا و ایجاد گرد بسیار از معایب این لنت است که، چون خودرو‌های لوکس آب بندی شده‌اند صدای زیاد آن شنیده نمی‌شود.

۵ - لنت ترمز زینتری: در ساخت این نوع از استیل و الیاف کامپوزیتی استفاده شده است. کارایی لنت‌های زینتری در خودرو‌های آفرودی و هواپیماهاست و این لنت‌ها در خودرو‌های سواری عملکرد بسیار ضعیفی خواهند داشت.

هر یک از این لنت‌ها برای خودرو و وسیله نقلیه به خصوصی مناسب بوده و همانطور که مشاهده کردید کارایی مختلفی نیز دارند. عملکرد و ویژگی‌های گوناگون تمامی لنت‌ها سبب شده است تا قیمت لنت ترمز در انواع مختلف، متفاوت باشد. برای آن که بدانید چه لنت ترمزی برای خودروی شما مناسب‌تر است ضمن آن‌که لازم است تا آشنایی با لنت‌ها داشته باشید بهتر است از یک تعمیرکار یا متخصص کمک بگیرید، اما به طور کلی بیشترین لنت‌هایی که مورد استفاده خودرو‌های سواری است از جنس نیمه فلز یا (Semi Metalic) بوده که کارایی و عملکرد بالایی در این نوع خودرو‌ها از خود نشان می‌دهند.
 
خرید لنت ترمز
چه زمانی باید لنت ترمز جدیدی خریداری کنیم؟

لنت ترمز نیز همانند بسیاری از قطعات یدکی در خودرو عمر مفیدی داشته و زمانی نیاز به تعویض پیدا می‌کند که البته شرایط مختلفی در زمان تعویض آن اثر می‌گذارند همچون مکان رانندگی، تعداد سرنشینان، مسافت رانندگی، شرایط رانندگی و ...

زمانی که لنت ترمز شما کارایی خود را از دست دهد با نشانه‌هایی می‌توان این موضوع را تشخیص داد البته برخی خودرو‌های مدرن و جدید سیستم هشدار تعویض لنت دارند که هنگام اتمام لنت ترمز چراغ مربوطه روشن شده و هشدار اتمام لنت را به راننده خواهد داد. در اکثر خودرو‌ها این سیستم هشدار وجود ندارد، اما راننده خود می‌تواند با تجربه برخی موارد زمان تعویض لنت‌ها را تشخیص دهد. این موارد در ادامه شرح داده شده‌اند.

• کم شدن ضخامت لنت: با مشاهده لنت‌ها می‌توانید ضخامت آن را بررسی کنید در صورتی که ضخامت آن‌ها بسیار کم باشند نیاز به لنت جدید دیگری است.

• لرزش پدال ترمز: در زمان ترمزگیری که پا را روی پدال ترمز می‌فشارید لرزشی را احساس خواهید کرد که ممکن است نشان دهنده اتمام لنت‌ها باشد البته لرزش پدال تنها بر اثر اتمام لنت به وجود نمی‌آید و شاید بر اثر تاب داشتن دیسک ترمز نیز ایجاد شود.

• ترمزگیری ضعیف: در موقعیت‌هایی که نیازمند توقف و کاهش سرعت هستید احساس می‌کنید با فشار پدال تا انتها، ترمزگیری خیلی کندتر و دیرتر از گذشته صورت می‌گیرد.

• صدای گوش خراش هنگام ترمز گرفتن: زمانی که پد‌های ترمز به اتمام رسیده باشند در اثر سایش لنت با دیسک ترمز، در زمان ترمزگیری صدای گوش خراشی شنیده خواهد شد که در واقع این صدا خود یک هشدار برای تعویض لنت‌ها محسوب می‌شود.

خرید اینترنتی لنت ترمز

با وجود مواردی که در بالا ذکر شد، اگر در هنگام رانندگی یکی از این موارد را احساس می‌کنید پس زمان خرید لنت ترمز جدید برای خودرویتان فرارسیده است. ممکن است با وجود مشغله و گرفتاری‌های کاری زمانِ وقت گذاشتن برای خرید لنت را نداشته باشید و از طرفی در انتخاب مکان خرید نیز مردد باشید. در اینجاست که باید وجود فروشگاه‌های اینترنتی و خرید اینترنتی را یک غنیمت بدانیم. در واقع فروش اینترنتی از آن نظر برای ما بهتر است که در هر مکانی که باشید حتی در مسیر بازگشت به خانه یا رفتن به محل کار، می‌توانید بررسی‌های خود را از طریق جستجو در اینترنت انجام دهید و از سویی دیگر نیز به سادگی می‌توانید کالای خود را ثبت نموده و درِ منزل خود تحویل بگیرید.

از میان تعداد بسیاری فروشگاه اینترنتی که در زمینه فروش قطعات یدکی خودرو در حال فعالیت هستند، یدک لند یکی از بهترین آنهاست چرا که به طور تخصصی و تنها در زمینه عرضه و فروش انواع قطعات یدکی، چون لاستیک، لنت ترمز، شمع خودرو و... فعالیت دارد. صاحب هر خودرویی که باشید، چه داخلی و چه خودروی خارجی، تمامی قطعات یدکی اصل و باکیفیت را در این فروشگاه خواهید یافت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار