کد خبر: 959766
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۶
گزارش «جوان آنلاین» از خلاء قانونی برای مجازات مصرف و خرید و فروش یک ماده مخدر
شاید کمتر کسی اسم ماده مخدر «ناس» را شنیده باشد یا اینکه درباره آثار مخرب و اعتیادآور آن چیزی بداند. علت این مسئله نبود قانون برای مجازات مصرف و خرید و فروش این ماده مخدر است. مسئله‌ای است که روز گذشته دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران نسبت به آن هشدار داده است.
سرویس اجتماعی جوان آنلاین – مهسا گربندی: مدت‌هاست که زنگ خطر مصرف ماده مخدری به نام «ناس» به صدا درآمده است. محمدعلی اسدی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران درباره قانون مصرف و مجازات ماده مخدر ناس گفته: «ماده ناس با اینکه مواد مخدر محسوب می‌شود، اما در قانون برای آن مجازاتی در نظر گرفته نشده است.» اسدی اظهار داشته: «دکه‌های روزنامه فروشی از نظر تخلف صنفی حتی حق فروش سیگار را نیز ندارند، با این حال خرید و فروش ماده ناس در هر مکانی مجازات ندارد.»

متاسفانه مصرف این ماده که اعتیادآور نیز هست شیوع پیدا کرده و به وسیله‌ای برای تفریح در میان برخی از اقشار جوان جامعه تبدیل شده است.

ناس چیست و چه عوارضی دارد؟

«ناس» نام یک ماده گیاهی اعتیادآور است که با برگ تنباکو ساخته می‌شود، این ماده سبزرنگ است و بو و طعم بسیار تندی دارد. این ماده اعتیارآور سبز رنگ است، البته در بعضی از مناطق ایران به رنگ قهوه‌ای نیز وجود دارد که در اصطلاح به آن تمباک هم گفته می‌شود. در واقع این برگ‌ها را نرم می‌کوبند و با اندکی آهک مخلوط کرده در جلو دهان، میان لب و دندان و بعضی زیر زبان می‌گذارند.

سرگیجه، سردرد، تهوع، از دست دادن تعادل حرکتی و رفتاری، ایجاد حرکات غیرطبیعی در چشم، دندان‌قروچه، اختلال در خواب، وابستگی روحی روانی، لرزش، تغییرات فشارخون و ضربان قلب تنها بخشی از عوارض کوتاه‌مدت این ماده مخدر است.

درباره عوارض بلند مدت این ماده نیز می‌توان به بی‌خوابی، زودرنجی، اختلالات تمرکز، تأثیر در مخچه، بیماری‌های دهانی، سرطان حنجره، اختلالات و سرطان روده‌ی بزرگ و نارسایی‌های کلیوی و همچنین سرطان لثه نیز اشاره کرد.

«ناس»، ماده مخدری محرک

دکتر اسماعیل محمدزاده، رئیس مرکز درمان سوء مصرف مواد مخدر شکیبا درباره مصرف ماده مخدر «ناس» به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «مواد مخدر به سه دسته مخدرها، محرک‌ها و توهم‌زا‌ها تقسیم می‌شود. مخدر‌ها موادی هستند که پس از مصرف حالت سرخوشی به افراد می‌دهد که شامل تریاک و هروئین می‌شود. اما محرک‌ها پس از مصرف، شخص را تحریک می‌کند و فعالیت او را بیشتر می‌کند. گاهی از این ماده برای لاغری نیز استفاده می‌شود که «ناس» جز همین محرک‌هاست.»

او درباره تفاوت درمان معتادان مخدر‌ها و افرادی که به محرک‌ها اعتیاد دارند، اظهار می‌کند: «برای ترک اعتیاد کسی که مخدر‌ها را مصرف می‌کند، از آنجایی که او دچار یکسری عوارض جسمی خواهد شد، دارو برایش تجویز می‌شود، اما در حوزه محرک‌ها علائمی داریم که فرد دچار وابستگی به آن ماده شده و دارو کمترین تاثیر را روی او می‌گذارد. درواقع محرک‌ها، وابستگی روانی ایجاد می‌کنند و برای درمان آن نیاز به مداخلات روانپزشکی است؛ بنابراین باید گفت که خطر محرک‌ها از مخدر‌ها بیشتر است و حتی ممکن است فرد بعد از یکسال ترک آن ماده مخدر، مجددا به چرخه اعتیاد بازگردد.»

پول‌های کلان در جیب سودجویان زیر سایه خلاء قانونی

دکتر محمدزاده به ناشناخته بودن «ناس» در میان بسیاری از خانواده‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «اگر فردی در خانواده تریاک مصرف کند، خانواده به دلیل شناخت این ماده مخدر سعی به مقابله و درمان آن فرد می‌پردازد. اما به‌دلیل ناشناخته بودن برخی محرک‌ها، اعضای خانواده‌ها آن را نمی‌شناسند و در نتیجه هنگام مشاهده آن نیز هیچ واکنشی از خود نشان نمی‌دهند.»

رئیس مرکز درمان سوء مصرف مواد مخدر شکیبا در پایان تاکید می‌کند: «سودجویان بسیاری با سوءاستفاده از نبود قانون برای مجازات خرید و فروش «ناس» برای جوانان دام می‌تنند و از این راه پول‌های هنگفتی به جیب می‌زنند. از سوی دیگر، اما برخی افراد که دسترسی آسان به این ماده مخدر پیدا کرده‌اند و تصور می‌کنند که فقط یکبار این ماده مخدر را مصرف می‌کنند و هیچ‌گاه معتاد آن نخواهند شد به دام اعتیاد می‌افتند، بنابراین نیاز به قوانینی سختگیرانه برای مصرف، خرید و فروش «ناس» به شدت احساس می‌شود.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
0
0
نگران نباشید مواد دیگری نیز در راه است که قانون ندارد و توجهی هم به آن نمی شود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار