کد خبر: 959533
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۴
فردا نشست منامه شروع می‌شود
تنها یک روز به نشست اقتصادی بحرین درباره مسئله فلسطین باقی مانده، دولت امریکا از بخشی از طرح «معامله قرن» رونمایی کرده است؛ طرحی که با هدف الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی انجام می‌شود و ۵۰ میلیارد دلار از جیب اعراب در بخش اقتصاد فلسطین سرمایه‌گذاری خواهد کرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: کنفرانس بحرین تحت عنوان «صلح تا آبادانی» درباره بررسی مناقشه فلسطین، روز‌های سه شنبه و چهار شنبه این هفته در شرایطی برگزار می‌شود که به خاطر مخالفت فلسطینی‌ها و جهان عرب، تردید‌های بسیاری درباره موفقیت آن وجود دارد. درحالی که مقامات امریکایی گفته‌اند احتمال دارد طرح این کشور درباره فلسطین، موسوم به «معامله قرن» تا ماه نوامبر به تعویق بیفتد، اما به نظر می‌رسد بخش‌هایی از این طرح رونمایی شده است. جارد کوشنر، مشاور و داماد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا اعلام کرد که نخستین مرحله طرح ترامپ برای خاورمیانه شامل پیشنهاد سرمایه‌گذاری با ارزش ۵۰ میلیارد دلار در اراضی فلسطین، مصر، اردن و لبنان است. به گزارش شبکه المیادین، کوشنر شنبه شب در سخنانی مدعی شد: «بر اساس طرح صلح پیشنهادی امریکا، با هزینه ۵ میلیارد دلاری، کرانه باختری به نوار غزه متصل خواهد شد». اجرای یک طرح اقتصادی با هدف سرمایه‌گذاری در فلسطین و کشور‌های همسایه در نشست منامه، پایتخت بحرین ارائه خواهد شد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جارد کوشنر گفته است که این طرح شامل «راهکار دو کشوری» به مفهوم شناخته شده آن نیست، اما امتیازات کلان اقتصادی برای ارتقای زندگی فلسطینیان دارد و دنیا باید با ذهنی باز با این طرح برخورد کند. کوشنر پیش‌تر مدعی شده بود که دولت امریکا به راهکار دو دولتی، اعتقادی ندارد. این درحالی است که حتی کشور‌های اروپایی هم از راهکار دو دولتی حمایت می‌کنند و این اقدام را تنها راه پایان دادن به مناقشه فلسطین می‌دانند. آسوشیتدپرس اعلام کرد که «هدف بخشی از طرح‌های اقتصادی، ایجاد نزدیک به یک میلیون شغل جدید برای فلسطینی‌ها است». به گزارش شبکه روسیا الیوم، «در بخشی از طرح‌های اقتصادی دولت امریکا، طرح‌هایی به ارزش ۵ /۲۷ میلیارد دلار در کرانه باختری و غزه و ۱/ ۹، ۴/ ۷ و ۳/ ۶ میلیارد دلار برای مهاجران فلسطینی به ترتیب در مصر، اردن و لبنان اجرا خواهد شد. این طرح‌ها در زمینه‌های تحصیلی، نیرو، آب، گردشگری، مراقبت‌های درمانی و بخش‌های کشاورزی اجرا خواهد شد». به گزارش رویترز، کاخ سفید این طرح را مهم‌ترین تلاش بین‌المللی برای مردم فلسطین تا به امروز خواند و نوشت که نسل‌های فلسطینی در مشقت زندگی می‌کنند، اما فصل بعدی می‌تواند با آزادی و وقار رقم بخورد.» امریکا مدعی است که برنامه‌های اقتصادی باعث افزایش دو برابری تولید ناخالص، کاهش فقر و تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری در فلسطین خواهد شد. دولت امریکا درحالی ژست حمایت از ملت فلسطین گرفته است که بر اساس گزارش‌های منتشر شده، قرار است هزینه معامله قرن از جیب رژیم‌های عربستان و امارات خرج شود. در ماه‌های اخیر مقام‌های امریکایی تأیید کرده‌اند که در جریان یک همایش فرصت‌های اقتصادی در منامه، از بخش نخست و اقتصادی معامله قرن رونمایی خواهد شد. در معامله قرن، مسئله آوارگان با وطن جایگزین در خارج از فلسطین اشغالی حل و حق بازگشت آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود. حتی راهکار تشکیل دولت فلسطینی در این طرح برای همیشه از بین رفته است و اجرای چنین طرحی می‌تواند تنش‌ها در سرزمین‌های اشغالی را تشدید کند. طرح امریکا با مخالفت گسترده فلسطینی‌ها و بسیاری از کشور‌های عربی مواجه شده است. رهبران فلسطینی در روز‌های اخیر از مردم خواسته‌اند تا در روز برگزاری نشست بحرین اعتراضات و اعتصابات سراسری برگزار کنند.

عادی‌سازی روابط با اسرائیل
معامله قرن، طرحی به پیشنهاد دولت امریکا و رژیم صهیونیستی و با چراغ سبز عربستان برای پایان منازعه اسرائیل با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی اسرائیلی است، چیزی که در ماه‌های اخیر بیش از پیش علنی شده است. یک دیپلمات سعودی که نام وی ذکر نشده است روز شنبه در گفت‌وگو با روزنامه صهیونیستی «گلوبس» اعلام کرد، از نظر عربستان، کشور‌های حاشیه خلیج فارس، مصر و اردن، زمان جنگ با اسرائیل به پایان رسیده است. وی گفت: «مزایای عادی‌سازی روابط با اسرائیل بسیار زیاد است، تاریخ فرصتی برای تحقق عادی‌سازی روابط به وجود آورده و امیدواریم اسرائیل این فرصت را غنیمت شمارد». این دیپلمات سعودی تصریح کرد، سفر رسمی مقام‌های اسرائیلی به عربستان حتمی است و تنها مسئله زمان مطرح است. وی درباره «معامله قرن» و نشست بحرین به عنوان اولین گام اجرایی آن گفت: «سلمان بن عبدالعزیز، شاه سعودی و محمد بن‌سلمان، ولیعهد تلاش دارند که فلسطینی‌ها را قانع به بررسی جدی تحولات سیاسی و اقتصادی از جمله معامله قرن کنند و سعودی و دیگر کشور‌ها حاضرند سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در طرح معامله قرن انجام دهند». اعراب با نزدیک شدن به رژیم صهیونیستی تلاش دارند ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران تشکیل دهند و با نفوذ تهران در منطقه مقابله کنند. نتانیاهو بار‌ها مدعی شده است که اعراب دیگر اسرائیل را دشمن خود نمی‌دانند و دشمن درجه یک آن‌ها «ایران» است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار