کد خبر: 959257
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۷
گزارش خبرنگار اعزامی «جوان» از حال و هوای شهر اردبیل، میزبان هفته چهارم لیگ ملت‌ها
میزبانی هفته چهارم لیگ ملت‌ها به شهر اردبیل حال و هوای والیبالی داده است؛ شهری که ورزش اول آن کشتی و وزنه‌برداری و اسطوره‌اش علی دایی است.
سعيد احمديان
سرویس ورزش جوان آنلاین: اردبیلی‌ها این روز‌ها مهمانان ویژه‌ای دارند. اگر هر سال مسافران زیادی با توجه به گرمای خرماپزان اکثر استان‌های ایران، ترجیح می‌دهند در چنین روز‌هایی مسیرشان را به سمت شمال‌غرب ایران، اردبیل، سرعین و دریاچه شورابیل کج کنند تا با هوای خنک دلی از عزا دربیاورند، این روز‌ها برگزاری هفته چهارم لیگ ملت‌ها در اردبیل سبب‌شده تا سبلان‌نشینان مهمانان والیبالی مطرحی داشته باشند، از تیم مدعی فرانسه گرفته تا پرتغال تازه وارد و استرالیا به اردبیل آمده‌اند تا در کنار تیم ایران در هفته یکی مانده به آخر لیگ ملت‌ها، با هم رقابت کنند.

اردبیل، ارومیه نیست!
پس از میزبانی ارومیه در هفته سوم لیگ ملت‌ها، میزبانی بازی‌های هفته چهارم هم به یک استان آذری‌نشین دیگر رسیده و اردبیل از دیروز میزبان لیگ ملت‌های والیبال است. اگر تصور می‌کنید میزبانی اردبیل به خاطر علاقه مردم این شهر مانند ارومیه به والیبال است، سخت در اشتباه هستید. بر خلاف ارومیه اینجا در اردبیل خبری از آن علاقه وحشتناک مردم به والیبال نیست.
اردبیلی‌ها هر چند مانند ارومیه‌ای‌ها والیبال زندگی‌شان نیست، اما میزبانی لیگ ملت‌ها سبب‌شده تا آن‌ها برای سه روز هم که شده حال و هوای والیبالی به خود بگیرند و بخواهند سنگ‌تمام بگذارند، مانند دو سال پیش که میزبان دو رقابت انتخابی امید‌های آسیا و انتخابی قهرمانی جهان بودند؛ میزبانی‌ای که به گفته کولاکوویچ سبب‌شده او و شاگردانش خاطرات خوبی از اردبیل داشته باشند و از حضور در این شهر خوشحال باشند؛ شهری که تماشاگرانش در تابستان ۹۶ برای گرفتن سهمیه مسابقات قهرمانی جهان برای تیم‌ملی سنگ‌تمام گذاشتند.
آرش هرچند مانند خیلی‌های دیگر در اردبیل والیبالی تیر نیست، اما وعده داده که او و سایر اردبیلی‌ها، سالن حسین رضازاده محل برگزاری مسابقات را در زمان بازی‌ها به یک جهنم برای حریفان کشورمان تبدیل کنند، مانند اتفاقی که در ارومیه هم رخ داد تا ملی‌پوشان والیبال حسابی پشت‌شان گرم باشد.

والیبال بعد از کشتی، وزنه‌برداری و فوتبال
سه روز کاملاً والیبالی اردبیلی‌ها در حالی از دیشب آغاز شد که از کشتی فرنگی و وزنه‌برداری به عنوان ورزش اول این استان و شهر نام می‌برند و ورزش‌های انفرادی در اردبیل ریشه قوی‌تری نسبت به سایر ورزش‌ها دارد. در کشتی فرنگی، اردبیلی‌ها ستاره‌های نامداری مانند احد پازاج و علی اشکانی دارند که برای کشتی کشورمان افتخارات زیادی را به دست آورده‌اند. این علاقه سبب‌شده تا باشگاه‌های کشتی در سطح شهر بیشتر از هر مکان ورزشی دیگری خودنمایی کنند؛ باشگاه‌هایی که فرنگی‌کاران در آن حرف اول را می‌زنند. علاوه بر کشتی، نمی‌شود از اردبیل صحبت به میان آورد و از وزنه‌برداری چیزی نگفت. حسین رضازاده، قهرمان سابق وزنه‌برداری المپیک و جهان و قوی‌ترین مرد دنیای اردبیلی است، قهرمانی که امروز جایش را در دسته سنگین وزن به یک اردبیلی دیگر داده است و سعیدعلی حسینی که مدال نقره قهرمانی جهان را در کارنامه‌اش دارد، این روز‌ها برای المپیک ۲۰۲۰ دورخیز کرده است. علاقه اردبیلی‌ها به وزنه‌برداری سبب شده تا خیلی از قهرمانان رده‌های پایه تیم‌های ملی هم از این شهر باشند که می‌خواهند راه رضازاده و سعیدعلی حسینی را ادامه دهند. آیسان ادیب دختر هشت ساله اردبیلی یکی از همان استعداد‌های وزنه‌برادری این شهر است که در حاشیه رقابت‌های جام فجر در اسفند ۹۶ به صورت نمادین روی تخته رفت و وزنه زد.

اسطوره اردبیلی‌ها
محبوب‌ترین ورزشکار در اردبیل نه یک وزنه‌بردار و نه یک کشتی‌گیر بلکه یک فوتبالیست است. اسطوره‌ای که خیلی‌ها در جهان ایران را به خاطر او می‌شناسند، علی دایی ستاره بزرگ فوتبال ایران و آقای گل جهان که در اردبیل محبوبیتی فراتر از تصور دارد. در خیلی از مغازه‌های اردبیل عکس علی دایی دیده می‌شود که نشان از محبوبیت او در این شهر دارد که این مسئله سبب‌شده تا نام ورزشگاه فوتبال این شهر هم به اسم دایی نامگذاری شود. اسطوره‌ای که اردبیلی‌ها می‌گویند در کار خیر برای شهرش سنگ‌تمام گذاشته است. سامان که یکی از هواداران دو آتشه علی دایی است و در مغازه‌اش یکی از عکس‌های بزرگ دایی را نصب کرده است، می‌گوید: «دایی هوای مردم را دارد، برای بچه‌های شهرش مدرسه‌ای ساخته و بار‌ها دست کسانی را که به کمکش نیاز داشته‌اند، گرفته است.»

دست‌شان در والیبال خالی نیست
با این حال از دیروز با آغاز لیگ ملت‌ها، والیبال حرف اول را در اردبیل می‌زند، حتی اگر ورزش اول این شهر نباشد. اردبیلی‌ها البته بیگانه با والیبال نیستند، اگر چه مانند ارومیه تیمی در لیگ برتر ندارند، اما آن‌ها که در سال‌های دور با باشگاه پارس در رقابت‌های قهرمانی آذربایجان شرقی شرکت می‌کردند، چهره‌های نامداری در والیبال داشته‌اند. مانند ناصر پورعلی‌فرد، رئیس کنونی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام، اسد سکاکی و محمود چایپی ملی‌پوش والیبال در بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران از جمله پیشکسوتان مشهور والیبال اردبیل.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار