کد خبر: 959251
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۴
مهران ابراهیمیان
ربیعی، سخنگوی دولت در توئیتی مدعی شده بود هیچ تغییری تا پایان سال برای تأمین کالا و نرخ ارز صورت نمی‌گیرد.
علی ربیعی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته بود: «این‌روزها، برخی گمانه‌زنی‌های اقتصادی، به التهاب بازار دامن می‌زند. تا پایان سال ۹۸، هیچ تغییری در تصمیم دولت در رابطه با تأمین کالا‌های اساسی و نرخ ارز صورت نخواهد گرفت. تأمین برخی از کالا‌ها به سیاق قبل ادامه می‌یابد.»
به موازات همین توئیتر وزارت اقتصاد به دولت پیشنهاد داد تا با توجه به سامانه‌های اطلاعاتی در اختیار در حذف دهک‌های برخوردار درآمدی از دریافت یارانه نقدی قاطعانه وارد شود.
معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در گزارشی به تشریح و تبیین جزئیات بسته رونق تولید سال ۹۸ و اصلاح ساختار مصارف هدفمندی یارانه‌ها پرداخته و آن را رسانه‌ای کرده‌است. این معاونت به استناد مواد قانونی و محاسبات انجام شده پیشنهاد داده‌است: با در نظر گرفتن تمام شرایط و اجرای این پیشنهادات، می‌توان اختصاص منابع مالی آزاد شده را برای بخش‌های تولیدی به ویژه در مناطق سیل‌زده و اصلاح تخصیص منابع عمومی محدود دولت شاهد بود.
به این ترتیب و با همزمانی این دو نکته از سوی دولت در کنار اظهارات عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس که مدعی شده‌است استفاده از کالابرگ الکترونیکی برای توزیع کالای اساسی به بستر مناسبی نیاز دارد که در حال حاضر این زیرساخت در کشور وجود ندارد، می‌توان مدعی شد که ظاهراً طرح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مورد موافقت دستگاه تصمیم‌ساز نیست. گزینه دیگری در دستور کار قرار گرفته که حذف یارانه دهک‌های متمول است.
اگر چه طرح مذکور یعنی حذف یارانه نقدی متمولان کاری منطقی است و به نوعی در بیانیه وزارت اقتصاد بر وجود اطلاعات متقن برای شناسایی وجود دارد و می‌توان آن را به عنوان مکملی در حوزه مدیریت منابع دولت در نظر گرفت، اما نکته قابل تامل‌تر این است که چرا با وجود بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هیچ‌کس مسئولیت این موضوع را نمی‌پذیرد؟
تصمیم ارز ۴۲۰۰ تومانی بیشتر شبیه جوجه پرنده فاخته است که میزبان نمی‌داند از کجا آمده ولی محکوم به بزرگ کردن آن است. فاخته یا کوکو پرنده‌ای است که صدای زیبا و سوزناک و خیلی مشخصی دارد. این پرندگان ۱۵ تا ۶۰ سانتی‌متر طول دارند، این پرنده به جای اینکه برای خودش آشیانه بسازد، از غفلت دیگر پرندگان استفاده و در لانه آن‌ها تخمگذاری می‌کند. بدین ترتیب زحمت نگهداری از تخم‌ها و بزرگ کردن جوجه‌هایش را به گردن دیگران می‌اندازد. جوجه‌ها که سر از تخم در می‌آورند توسط پرنده‌ای که مادرشان نیست، تغذیه می‌شوند و سر و سامان می‌گیرند. وقتی که پرنده ماده تخم خود را در لانه یکی از این پرنده‌ها گذاشت، به طور غریزی یک یا چند تخم پرنده میزبان را از لانه بیرون می‌اندازد یا در اثر جثه بزرگ جوجه‌های دیگر را می‌کشد.
در واقع تعیین قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی با تبعات پر هزینه‌اش برای مردم و ثروت‌های باد آورده برای عده‌ای خاص تصمیمی عجیب است که از یک سو نه کسی حاضر به مسئولیت‌پذیری این بلا در دامان اقتصاد می‌شود و معلوم نیست از کجا آمده‌است و از سوی دیگر کسی دل خلاص شدن از آن را ندارد، زیرا میزبان با تصور اینکه او جوجه خود است، آن را تغذیه می‌کند.
بنابراین بی‌جهت نیست که بعد از اعتراف همه مسئولان از جمله نوبخت مبنی بر انحراف یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی همچنان این روند ادامه دارد و حتی با طرح این مسئله نیز ربیعی تأکید می‌کند: تا پایان سال ۹۸، هیچ تغییری در تصمیم ‎دولت در رابطه با تأمین کالا‌های اساسی و ‎نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی صورت نخواهد گرفت. تأمین برخی از کالا‌ها به سیاق قبل ادامه می‌یابد.
اما اگر قرار است تصمیمات جدیدی درباره تحول ساختاری و کسری بودجه وکاهش اتکای بودجه به نفت به شکل عملی دنبال شود نمی‌توان بدون تصمیم سخت و عملیاتی آن را دنبال کرد و دیر یا زود کسری بودجه با این روش بلاتکلیفی و معطلی آثار خود را نشان خواهد داد و ما شاهد فاصله طبقاتی بیشتر و ظهور طبقه‌ای خاص خواهیم بود که سهم بخش‌های دیگر را به سوی خود خواهد کشید و بخش‌های دیگر و بازیگران اقتصادی دیگر را نحیف خواهد کرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
amir
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
0
0
باسلام
بنابه شواهدموجوددولت اصولا به ارکان اقتصادمقاومتی معتقد نیست تاآنجایی که شاهد آن هستیم که برخلاف سایر اصول عقلانی اقتصاد مثل حذف دلار ازسیستم اقتصادی و... درحکومتی که شعار آن نه شرقی نه غربی است همچنان بی دلیل معتقد به معامله باارزدلاراست!!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار