کد خبر: 959045
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳
پژوهشی که به تازگی انجام شده نشان می‌دهد که هرچه کودک ساعات بیشتری از شبانه روز از این بریس‌ها استفاده کند، وخامت انحنای ستون فقرات کاهش خواهد یافت.
به نقل از کلینیک ارتوپدی فنی امید اسکولیوز باعث می‌شود ستون فقرات شخص به طرفین انحنا پیدا کند. انحنای ستون فقرات با رشد کودک رو به وخامت گذاشته و می‌تواند باعث بروز مشکلاتی برای سلامت کودک شود. پزشکان کلینیک پا امید معمولاً توصیه می‌کنند که این کودکان در سنین رشد از بریس استفاده کنند. باید توصیه متخصص را جدی گرفت؛ اگر اسکولیوز درمان نشود، می‌تواند منجر به بدشکلی دائمی، آسیب به دیسک و آسیب‌های نورولوژیکی شود و حتی در پا شود و بریس‌ها می‌توانند به این افراد کمک کنند. پژوهشی که به تازگی انجام شده نشان می‌دهد که هرچه کودک ساعات بیشتری از شبانه روز از این بریس‌ها استفاده کند، وخامت انحنای ستون فقرات کاهش خواهد یافت. طبق این پژوهش برای گرفتن بهترین نتیجه، کودک باید ۱۳ ساعت در روز از این بریس‌ها استفاده نماید.

بریس مناسب برای درمان کجی ستون فقرات کودک

بهترین بریس برای کودک به احتیاجات کودک و هم خانواده او بستگی دارد. میزان سادگی بریس برای استفاده، میزان فعال ودن کودک، ظاهر بریس و تأثیر روانشناختی درمان از جمله مواردی هستند که باید در نظر گرفته شوند. این مسئله به تخصص تیمی که بیمار را درمان می‌کنند نیز بستگی دارد. متخصصان ما در کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی امید توصیه می‌کند که هر تیم درمانی باید بریسی را ارائه دهند که به نظرشان بهترین نوع بوده و همچنین برای مدیریت کردن بیماری آماده‌ترین نوع آن به شمار می‌رود.

انواع ارتز انحراف ستون فقرات
 

سه نوع اصلی بریس برای درمان اسکولیوز عبارتند از:

بریس‌های گچی

امروزه، بریس‌های گچی عمدتاً برای درمان اسکولیوز ادیوپاتیک کودکی مورد استفاده قرار می‌گیرد (زمانی که اسکولیوز تا سه سال بعد از تولد کودک تشخیص داده شود).

بریس‌های انعطاف ناپذیر

به نقل از کلینیک اسکولیوز امید این نوع بریس‌ها که از جنس مواد پلاستیکی سبک وزن ساخته شده‌اند از اصول درمان فشار بر سه نقطه استفاده می‌کنند تا پیشرفت اسکولیوز را محدود یا متوقف نمایند. این بریس‌ها روی رأس انحنا و همچنین بالا و پایین آن با استفاده از سه پد فشار وارد می‌کنند که تشکیل یک مثلث را خواهد داد. انحنا‌های متفاوت نیازمند جایگاه‌های مختلف پد هستند که به شدت و موقعیت انحنا بستگی دارند.

بریس‌های انعطاف ناپذیر باید ۱۶ الی ۲۴ ساعت در روز پوشیده شوند (در مدرسه، در منزل و رختخواب). بریس‌ها در این دسته از جنس پلاستیکی ساخته شده که در هنگام حرارت دیدن نرم می‌شود و به همین خاطر آن‌ها را می‌توان به شکل بیمار تغییر داد. این بریس‌ها شامل بریس‌های بوستون، بریس‌های سفارشی ساز TLSO و بریس‌های میلواکی می‌شوند.

بریس‌های انعطاف پذیر دینامیک

این بریس‌ها انعطاف پذیرند همچون بریس اسپاین کور. بریس‌های دینامیک از اصل درمانی فشار بر سه نقطه بهره نمی‌برند بلکه از نیرو‌های دینامیک برای تثبیت انحنا استفاده می‌کنند. محققین حرکات اصلاحی را برای تمام انواع اسکولیوز ادیوپاتیک (ناشناخته) طراحی کرده‌اند و بیمار در یک حرکت اصلاحی مناسب قرار می‌گیرد و بریس بر تن او پوشانده می‌شود و سپس با نوار‌های الاستیکی که بریس را می‌سازند در جای خود محکم می‌شود. بیمار که در طول روز حرکات معمول خود را انجام می‌دهد، نوار‌های الاستیکی کش آمده که با مقاومت در برابر این نیرو انحنا را در همان حرکت اصلاحی نگاه می‌دارد.

نحوه قالب گیری و ساخت بریس

اولین جلسه مراجعه به متخصص ارتوپدی فنی حدوداً یک ساعت طول می‌کشد. متخصص ارتوپدی فنی درباره ارتز‌های ستون فقرات به بیمار توضیح داده و به سوالات پاسخ می‌دهد. به کودک دو جوراب بدن بلند داده می‌شود تا برای ارزیابی و گچ گیری بر تن کند.

متخصص، کودک را معاینه کرده و از وی سوالاتی خواهد پرسید، سپس بدن او را با استفاده از چسب اندازه‌گیری لباس و نوعی خط کش اندازه گیری می‌کند. پس از آن، از کودک خواسته می‌شود تا روی یک تخت گچ گیری دراز بکشد و پلاستر‌های خیسانده شده بانداژ روی بدن او گذاشته می‌شود. این پلاستر حدوداً ۱۰ دقیقه طول می‌کشد تا خشک شده و سفت شود. سپس کودک به شکم دراز کشیده و پلاستر‌ها روی پشت او گذاشته می‌شود. پس از سفت شدن پلاستر، قالب برداشته می‌شود.

این فرآیند دردناک نیست. وقتی که پلاستر‌های خیس روی بدن کودک گذاشته می‌شود، وی اندکی احساس سرما و ناراحتی خواهد کرد. با سفت شدن پلاستر، قالب نسبتاً گرم خواهد شد.

در جلسه نصب ارتز چه اتفاقی خواهد افتاد؟

پس از پوشیدن جوراب‌های بدن، کودک ارتز ستون فقرات را امتحان کرده و متخصص ارتوپدی فنی ارتز را بررسی و علامت گذاری می‌کند بخش‌هایی از آن را اصلاح کند. این کار چند بار تکرار می‌شود تا وقتی که خطوط اصلاحی روی ارتز کاملاً تنگ شوند. در این مرحله، ارتز ستون فقرات کامل شده و برای نصب نهایی آماده است که این مرحله حدوداً یک ساعت بعد انجام می‌شود.

متخصص ارتوپدی فنی با شما صحبت کرده و دستورالعمل‌های کتبی را به شما خواهد داد تا از آگاهی شما و کودک نسبت به نحوه استفاده از ارتز و همچنین نحوه مراقبت از بدن کودک و ارتز ستون فقرات مطمئن شود. جلسه نصب احتمالاً تا سه ساعت طول می‌کشد.

استفاده از ارتز ستون فقرات چه حسی دارد؟

ارتز‌های ستون فقرات تنگ هستند و پد‌هایی روی آن‌ها قرار داده شده تا ستون فقرات کودک را هل دهند. با عادت کردن کودک و پوشیدن منظم ارتز‌های ستون فقرات، بخاطر فشار پد‌ها کودک اندکی احساس ناراحتی خواهد داشت. این مقدار ناراحتی بصورت تدریجی کاهش خواهد یافت. بسیاری از کسانی که هم از ارتز ستون فقرات و هم ارتودنسی دندان استفاده می‌کنند احساس می‌کنند که پروسه تنظیم این دو مشابه است.

کودک فوم و پلاستیک را روی بدن خود می‌پوشد به همین خاطر وقتی که ارتز را پوشیده احساس داغی خواهد داشت. از کودک انتظار نداشته باشید که از همان ابتدا بصورت تمام وقت از ارتز استفاده کند. در طول یک ماه، باید زمان استفاده از ارتز را افزایش دهد تا وقتی که برای استفاده تمام وقت از ارتز احساس راحتی نماید. کودک باید برای استفاده از ارتز زیرپیراهن استفاده کند.

آیا استفاده از بریس بر مدرسه رفتن کودک تأثیر خواهد گذاشت؟

استفاده از بریس نباید تأثیری بر کودک شما در مدرسه داشته باشد. ولی شاید بعضی اوقات که کودک باید برای نوبت ویزیت به متخصص یا فیزیوتراپ مراجعه کند تأثیر اندکی بر این مسئله بگذارد. چون ممکن است این جلسات در زمان مدرسه رفتن وی تنظیم شده باشند. گاهی اوقات، بیماران جوان نگران این مسئله هستند که دوستانشان بریس را ببینند و درباره تأثیری که این مسئله در مدرسه و زندگی اجتماعی آن‌ها خواهد داشت نگرانی‌هایی دارند. این مسئله را در هنگام انتخاب بریس در نظر داشته باشید. پوشیدن منظم بریس‌ها بسیار مهم است پس در هنگام انتخاب بریس نهایت دقت را لحاظ کنید.

چه فعالیت‌هایی در زمان پوشیدن بریس اسکولیوز محدودیت دارد؟

کودک می‌تواند پس از پوشیدن ارتز ستون فقرات باز هم ورزش کند. در حقیقت بهتر است هر روز از لحاظ فیزیکی فعالیت داشته باشد. اگرچه ارتز برخی حرکات بدن را محدود خواهد کرد، ولی ورزش‌ها و فعالیت‌های وجود دارد که می‌توان در زمان استفاده از ارتز آن‌ها را انجام داد. فعالیت‌هایی که مستلزم اصلاح سریع تعادل هستند یا آن دسته از فعالیت‌هایی که نیازمند انعطاف پذیری بالا یا حبس نفس زیاد هستند را باید بدون ارتز انجام داد. این فعالیت‌ها شامل اسکیت، اسنوبرد، اسکی، اسب سواری، ژیمناستیک، رقص و فوتبال می‌باشد.

لطفاً از پزشک ارتوپدی یا ارتوپدی فنی خود بخواهید تا درباره محدودیت‌های ورزشی و فعالیت‌هایی که نباید با ارتز انجام داد سوالاتتان را بپرسید.

اگر از بریس استفاده نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

استفاده از بریس یکی از مهمترین روش‌هایی که شما و کودک می‌توانید برای پیشگیری از وخیم‌تر شدن اسکولیوز امتحان کنید. بریس تنها در صورتی کار می‌کند که از آن استفاده کنید. همچون بسیاری از چیز‌های دیگر در زندگی، حق انتخاب با شماست، ولی انتخابی که می‌کنید نتایجی در پی خواهد داشت. اگر پزشک توصیه کند که از بریس استفاده کنید و شما از آن استفاده نکنید پس این خطر را پذیرفته‌اید که قوس ستون فقرات بدتر شود.

بسته به میزان وخامت این قوس، ممکن است حتی برای اصلاح آن به جراحی نیاز پیدا کنید. یا شاید بخواهید کاری نکنید و باز هم خطر بدتر و بدتر شدن آن را بپذیرید. این مسئله می‌تواند باعث مشکلات پزشکی زیادی در مراحل بعدی زندگی شده و تأثیرات مخربی بر کیفیت زندگی فرد خواهد داشت.

ارتز ستون فقرات چه مدت دوام خواهد داشت؟

بطور متوسط، ارتز کودکان را باید هر سال عوض کنید، زیرا کودک رشد زیادی دارد.

چه مدت باید از ارتز ستون فقرات استفاده کرد؟

به منظور گرفتن بهترین نتیجه از ارتز، باید بصورت تمام وقت از آن استفاده کرد، یعنی ۲۲ الی ۲۳ ساعت در روز. کودک باید تا وقتی که اسکلت بدنی او به انتهای رشد خود نرسیده به استفاده از ارتز ستون فقرات ادامه دهد. این زمان وقتی است که او به آخرین درجه از رشد قد رسیده است. برای دختران، این مرحله دو سال پس از آغاز عادت ماهیانه خواهد بود. رشد در پسران معمولاً تا سن ۱۶ سالگی متوقف می‌شود.

متخصص ارتوپد به دقت کودک را زیر نظر قرار خواهد داد و از طریق عکس رادیولوژی و اندازه گیری قد می‌تواند زمان دقیق توقف رشد کودک را تخمین بزند.

در جلسات پیگیری چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اولین جلسه پیگیری چهار هفته پس از نصب ارتز‌های مخصوص خواهد بود. این مدت زمان کافی را به کودک خواهد داد تا به آرامی به استفاده از ارتز‌های ستون فقرات به طور تمام وقت عادت کند. در روز مراجعه، از ستون فقرات کودک در حالی که ارتز ستون فقرات را پوشیده عکس رادیولوژی گرفته خواهد شد. این مسئله به پزشکان کمک می‌کند تا مطمئن شوند که پد‌های ارتز کار خود را انجام می‌دهند و ستون فقرات کودک را در هنگام استفاده از آن‌ها صاف‌تر نگاه می‌دارند. پس از عکس رادیولوژی، برای تنظیمات نهایی کودک را باید پیش متخصص ارتوپدی فنی برد. اگر تنظیمات دیگری نیاز باشد، جلسات بعدی در زمان‌های زودتری تنظیم خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار