کد خبر: 958973
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۷
سود‌های کلان حوزه واردات دارو و تجهیزات پزشکی آنقدر وسوسه‌کننده است که چهره‌های اصلی واردات مکمل‌ها در کشور، پشت کودکی ۱۲ ساله سنگر بگیرند و سهام اصلی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دارویی کشور به نام نوجوانی متولد ۱۲خرداد ۱۳۸۶ باشد! سرپرست سازمان غذا و دارو در پاسخ به سؤالی درباره سهامداری این پسر در شرکت دارویی گفت: «این قبیل موضوعات بیشتر بحث مالکیتی است، وظیفه ما تمرکز روی کیفیت داروست. نمی‌توانیم به بحث‌های اقتصادی یا سوءاستفاده‌ها ورود کنیم چراکه نه ابزار آن را داریم و نه وظیفه‌ای در این‌باره بر عهده سازمان است و دستگاه‌های متولی باید پاسخگو باشند.»
کبری فرشچی
سرویس جامعه جوان آنلاین: کافی است سری به داروخانه‌ها بزنید تا انواع و اقسام مکمل‌های دارویی در ویترین داروخانه‌ها پیش چشمتان خودنمایی کند. آن وقت است که دستتان می‌آید درآمد اصلی داروخانه‌ها از لوازم آرایشی و بهداشتی نیست بلکه از مکمل‌هایی است که پیش چشمان هر کسی که به داروخانه وارد می‌شود، می‌چینند تا برای خرید این محصولات ترغیب‌شان کنند، اما پشت‌پرده این سود‌های کلان را باید در دستور‌العمل سازمان حمایت از مصرف‌کننده جست‌وجو کرد.

سهامداری کودکی ۳ ساله!
براساس اسناد منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی صاحب سمر طب درمان با ۳۹پروانه ثبت مکمل وارداتی غذا و دارو و با بیش از ۲۰میلیون مصرف‌کننده، فرزند مؤسس و نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان مکمل‌های غذایی است! کودکی که در سه سالگی (سال۸۹) صاحب ۸۹ درصد سهام شرکت شده است. در هشت سالگی (سال ۹۴)، ۸۰۰ هزار مکمل به ارزش ۷/ ۲ میلیون یورو واردکرده و در ۱۰سالگی (سال۹۶)، ۳/ ۵ میلیون مکمل به ارزش ۱/ ۱۸ میلیون یورو وارد و ۱۲۹میلیارد فروخته است. این کودک نابغه در ۱۱سالگی (سال۹۷)، ۶۵۶ هزار یورو ارز دولتی و ۴/ ۲ میلیون یورو ارز نیمایی دریافت کرده است.

سود ۲ برابری مکمل‌ها.
اما اگر به دنبال چرایی سهامداری کودکی سه ساله در شرکت واردات دارو و مکمل‌های دارویی هستید، بد نیست به یک بخشنامه نگاهی بیندازیم. براساس اسناد منتشرشده وفق دستورالعمل سازمان حمایت از مصرف‌کننده و بخشنامه‌های وزارت بهداشت، سود واردکننده اقلام پزشکی ۱۸ درصد و حداکثر قیمت فروش مکمل، حداکثر دو برابر CPT (خرید+ حمل+ بیمه) می‌تواند باشد. در آمارنامه سال ۹۶ اتحادیه واردکنندگان مکمل، قیمت فروش دلاری؛ ۳۷۹ میلیون دلار و قیمت CPT دلاری، ۱۷۲ میلیون دلار ذکر شده است. این بدین معناست که طبق قیمت مصوب اتحادیه فروش مکمل‌ها ۲/۲ برابر CPT بوده است.

تولید داخل نیاز به مکمل‌ها را تأمین می‌کند
دکتر کبریایی‌زاده، رئیس انجمن تولیدکنندگان مکمل‌ها در گفت‌وگو با «جوان» ضمن ابراز بی‌اطلاعی از نحوه قیمتگذاری مکمل‌های وارداتی می‌گوید: «در بخش تولید ما براساس قیمت تمام‌شده و قیمت واردات سعی می‌کنیم قیمت تولید داخل در حدی باشد که ضمن تأمین سود کارخانه قیمت نسبت به واردات بسیار کمتر باشد.» بنا به تأکید وی، این سود بین ۲۰ تا ۳۵ درصد است که سود ۳۰ تا ۳۵ درصدی برای محصولات دارای نوآوری است. کبریایی‌زاده در پاسخ به این سؤال که سهم مکمل‌های وارداتی از بازار چقدر است، می‌گوید: «آمار دقیقی ندارم، اما با سیاست‌های جدید وزارت بهداشت ۸۰ درصد نیاز به مکمل‌ها از طریق تولید داخل تأمین می‌شود.» وی در پاسخ به این سؤال که در حوزه مکمل‌ها آیا کمبودی داریم که نیاز به واردات وجود داشته باشد، می‌گوید: «خوشبختانه ۵۲ شرکت، مکمل‌ها را تولید می‌کنند و تمام آنچه نیاز داریم در داخل تولید می‌شود، مگر آنکه مصرف‌کننده‌ای دنبال برندی خاص باشد.»
واردات مکمل‌ها همچنان ادامه دارد و در داروخانه‌ها بیشتر از مکمل وطنی، مکمل خارجی می‌بینیم. با این اوصاف در شرایط تنگنای اقتصادی و تحریم‌ها که برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی با چالش‌های جدی مواجه هستیم، چگونه است که واردات مکمل‌ها بی‌هیچ مشکلی همچنان ادامه دارد؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار