کد خبر: 958840
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۳
رزمایش ملی بسیج کشاورزی با هدف حمایت از کشاورزان و کمک به خودکفایی و توسعه روز گذشته آغاز شد. در این رزمایش هزار گروه از خبرگان بخش کشاورزی در سراسر کشور مستقر شده و بدون هیچ چشمداشتی کشاورزان را یاری خواهند کرد.
بهناز قاسمی
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: کشاورزی سنتی، وجود محدودیت‌های بی‌شمار در تولید و نبود دانش کافی همواره به عنوان سه محور اصلی تهدیدات تأمین مواد غذایی کشور شناخته می‌شوند؛ موضوعی که در صورت کم‌توجهی به آن فرصت‌ها را می‌سوزاند و بر حجم واردات مواد غذایی از خارج از کشور می‌افزاید. از همین رو سازمان بسیح مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی با در نظر گرفتن این مشکلات دست به اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز در ۷ هزار و ۵۰۰ روستای سراسر کشور زد. اتفاقی که امروز منجر به ثبت افزایش عملکرد ۲۰ هزار مزرعه بین ۱۰ تا ۳۰ درصد شده است و پیش‌بینی می‌شود اگر چنین طرح‌هایی دنبال شود، نه تنها نیازی به واردات نخواهیم داشت، بلکه ایران به یکی از صادرکننده‌های بزرگ منطقه هم تبدیل می‌شود.
در راستای این اقدامات روز گذشته طی مراسمی رزمایش ملی بسیج کشاورزی با عنوان «جهاد خدمت» آغاز شد و هزار گروه ازخبرگان بسیجی برای کمک به کشاورزان راهی استان‌های مختلف شدند. این رزمایش با حضور رئیس سازمان بسیج مهندسین، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس و فعالین تشکل‌های کشاورزی و گروه‌های جهادی حوزه کشاورزی در سراسر کشور در سالروز تأسیس سازمان بسیج مهندسین و منابع طبیعی و سالگرد تأسیس سازمان جهاد سازندگی به فرمان امام خمینی (ره) برگزار شد.
در این مراسم، محمدرضا جهانسوز، رئیس سازمان بسیج مهندسین با اشاره به اهمیت توسعه بخش کشاورزی در کشور گفت: مسئولان ما کجا هستند، چرا پا به عرصه عمل نمی‌گذارند؟ طبق فرمایش حضرت امام خمینی رحمت‌الله علیه مهم‌ترین مسئله ما در اقتصاد کشور مسئله کشاورزی است امام راحل راه را برای ما مشخص کرده است، این کم‌کاری‌ها توجیه ندارد و با کم‌کاری در مسئله کشاورزی کشور را به خارج وابسته می‌کنیم و مجبور خواهیم بود به طور متوسط ۹ میلیارد دلار محصول استراتژیک به کشور وارد کنیم ما در مقابل این کم‌کاری‌ها مسئولیم.
وی ادامه داد: ثمره این کم‌کاری‌ها و خروج ارز از کشور، متزلزل شدن اقتصاد کشور، وابستگی و از بین رفتن تولید داخل است وقتی دو، ولی فقیه در زمان‌های مختلف تأکید ویژه بر بخش کشاورزی دارند چرا ما نمی‌خواهیم این موضوع را باور کنیم و به سوی رسیدن به این هدف قدم برداریم امروز ما رزمایشی را به صورت نمادین با حضور هزار گروه جهادی سراسر کشور شروع می‌کنیم یکی از محور‌های این رزمایش محور مشاور‌های کشاورزی است موارد مربوط به علوم کشاورزی را به صورت مشاوره توسط بسیجیان در اختیار کشاورزان عزیز کشورمان قرار خواهیم داد.
وی افزود‌: ما تمامی دام‌های آسیب‌دیده در زلزله کرمانشاه را تحت پوشش خود قرار داده و به صورت رایگان تحت مداوا قرار داده‌ایم و در سیل هم حضور فعال داشتیم.
جهانسوز با اشاره به طرح بسیج همراه کشاورز گفت‌: در این طرح مسئله هوشمند‌سازی و اینترنت اشیا یا جی‌ای‌اس را در دستور کار قرار دادیم. اساس این طرح فاصله عملکردی کشاورزان و تشکل‌های کشاورزی نمونه است. در این طرح با استفاده از توانمندی‌های گروه‌های جهادی و همکاری وزارت جهاد و کشاورزان محدودیت‌ها را پیدا کرده و رفع می‌کنیم.

استفاده از ظرفیت بسیج برای کوتاه کردن دست دلالان
همچنین رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس که در این مراسم سخن می‌گفت، گفت: بنده در خوزستان دیدم که به طور مثال گوجه فرنگی در ماشین هزار تا هزار و ۵۰۰ تومان قیمت داشت برای ارسال به تهران که قطعاً از کشاورز کمتر هم خریداری شده است و همین گوجه در تهران حدود ۵ تا ۶ هزار تومان به فروش می‌رود. چرا نظارت بر این واسطه‌گری‌ها نیست. من پیشنهاد می‌کنم بسیج وارد عمل شود و با مشارکت با کشاورزان محصول را به صورت مستقیم به مردم ارائه دهند تا دست این دلالان کوتاه شود.
احمدعلی کیخا افزود‌: کمک‌های مالی و گسترش ساختار‌ها قطعاً کارساز نیست بلکه این روحیه جهادی است که می‌تواند در حل مشکلات موثر باشد، در سیل اخیر همه دیدیم این روحیه جهادی چگونه توانست به کمک مردم بشتابد و افرادی هم بودند که با نداشتن این روحیه درکمک رسانی به مردم خلل ایجاد می‌کردند. رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: امروز در شهر‌های مختلف کشور مثلا در بوشهر ۲۰ هزار هکتار، در هرمزگان ۵۰ هزار هکتار زمین‌هایی داریم که مستعد کار‌های تولیدی کشاورزی و دامی است با توجه به امکانات و شرایط و ظرفیت مناطق، اما متأسفانه به علت نداشتن روحیه جهادی بی‌استفاده مانده است.
به گفته وی در حوزه گلخانه‌ای به طور مثال در اصفهان تولیدکننده‌ای لحظه شروع کار تا فروش محصول سه ماه طول کشیده، اما به گفته صاحب این گلخانه اخذ مجوز حدود دو سال طول کشیده است ما باید موانع تولید را از جلوی پای تولید‌کننده برداریم نه اینکه با شرایط سخت مثل همین مجوز‌ها در کار آن‌ها خلل ایجاد کنیم.
وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری امسال را سال رونق تولید نامگذاری کرد و همه شاهد بودیم که بیشتر کشور‌های دنیا ما را تحریم کرده‌اند و در تحلیل‌ها و آمار‌های خود آورده‌اند که ایران از کمبود آب در کشور بسیار ضربه خواهد خورد و در سال گذشته خشک‌ترین سال در ۵۰ سال گذشته تجربه کردیم و کشور با بحرانی بی‌سابقه در آب روبه‌رو می‌شد، اما شاهد بودیم که خداوند به یکباره نعمت را بر این مردم سرازیر کرد به طوری که امسال پر آب‌ترین سال در ۵۰ سال گذشته کشور بوده است و به یکباره در یکرسال تمام تحلیل‌ها و آمار‌ها را نقش بر آب می‌کند با این ظرفیت و نعمتی که خداوند در اختیار ما قرار داده اگر روحیه جهاد و تلاش‌گری باشد قطعاً می‌توانیم به همه مشکلات فائق آییم.
در این مراسم از شش جلد کتاب در حوزه کشاورزی که توسط سازمان بسیج مهندسین با همکاری وزارت جهاد کشاورزی تهیه شده بود رونمایی شد.

کتاب به تنهایی به درد کشاورز نمی‌خورد
در ادامه جعفری فشارکی، مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب هماهنگی بسیار زیادی بین بچه‌های سپاه و نیرو‌های جهادی بود، گفت‌: امروز نیز باید هماهنگی بین همه اقشار کشور برای حل مشکلات باشد وی افزود: درخصوص کتبی که رونمایی شد باید بگویم بسیار مفیدند، اما کتاب به تنهایی به درد کشاورز نمی‌خورد لازم است که از استادان راهنما استفاده شود که می‌توانند کمک حال بسیار خوبی برای کشاورز باشند
زالی گفت: امروز آمادگی داریم که هزار نفر از خبرگان بخش کشاورزی را در ۱۵ استان کشور فعال کنیم که در هر کدام از این ۱۵ استان ۳۰ نفر از این خبرگان مستقر می‌شوند و این کار را بدون هیچ چشمداشتی به عنوان زکات کار خود قرار داریم.
مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی افزود:۱۵/ ۰ درصد از کشاورزان کشور جزو خبرگان کشاورزی هستند جالب است بدانید که ۱۵ درصد از کل کشاورزی کشور را هم این افراد انجام می‌دهند هدف ما افزایش تولید و همچنین استمرار تولید است، ما این ظرفیت را حاضریم در اختیار بسیجیان و کشاورزان قرار دهیم و آن‌ها را را با آموزش برای استفاده بهتر از ظرفیت‌های کشاورزی آماده کنیم.
در پایان با اعلام رئیس سازمان بسیج مهندسین رزمایش کشوری بسیج کشاورزی جهاد خدمت با رمز یا حیدر آغاز شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار