سرويس ايران جوان آنلاين: تسهیل حمل ونقل بار و کمک به رونق اقتصادی مردم کهگیلویه وبویراحمد و توسعه گردشگری استان از جمله مزایایی بود که موجب شد تا در سال ۹۵ کلنگ راهآهن «اقلید- یاسوج» به زمین زده شود. در حالی که قرار بود ظرف مدت دو سال این پروژه تکمیل و افتتاح شود، حالا خبرها حکایت از آن دارد که ادامه ساخت این راهآهن با ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی در هالهای از ابهام فرو رفته است. موضوعی که موجب شد تا معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اعلام کند: «با این روند بعید است که «راهآهن اقلید-یاسوج» به این زودیها به بهرهبرداری برسد.»
اوایل تیر ماه سال ۹۵ بود که کلنگزنی پروژه راهآهن «اقلید- یاسوج» با هدف رونق اقتصادی و گردشگری با حضور تعدادی از مسئولان کشوری و استانهای کهگیلویه و بویراحمد و فارس به طول ۱۴۵ کیلومتر به زمین زده شد. طبق برنامهریزیها این پروژه دارای هفت ایستگاه و ۱۱ دستگاه تونل به طول ۲۰ کیلومتر، ۱۰ دهانه پل در قالب سه کیلومتر است، به صورتی که پیشبینی میشود در افق ۲۰۱۵ راهآهن «اقلید- یاسوج» توان جابهجایی ۴ میلیون تنبار و ۴۰۰ هزار مسافر را داشته باشد. به گفته کارشناسان با بهرهبرداری از راه آهن «اقلید- یاسوج» و متصل کردن این خط به راهآهن «شیراز – خوزستان» استان کهگیلویه و بویراحمد از بنبست خطآهن شبکه ارتباطی خارج میشود. از طرفی این پروژه مهم و اساسی میتواند نقش بهسزایی در توسعه و رشد وضعیت اقتصادی و گردشگری شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد داشته باشد.
منتظر تکمیل و افتتاح نباشید
با وجود اینکه قرار بود تا راهآهن «اقلید- یاسوج» در مدت دو سال ساخته و آماده بهرهبرداری شود، اما حالا که ۱۵ درصد این پروژه ساخته و تکمیل شده است برخی از مسئولان آب پاکی را روی دست مردم ریخته و اعلام میکنند که منتظر نباشند. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تأیید این موضوع میگوید: «با وجود برخی از مشکلات و رهاشدن پروژه ملی راهآهن «اقلید- یاسوج» به حال خود بعید است که تا ۱۰ سال آینده به بهرهبرداری برسد.» این اظهارات در حالی است که اعتبار اولیه این پروژه ملی یک هزار میلیارد تومان است که هم اکنون سالی ۱۵ یا ۲۰ میلیارد تومان به آن اختصاص مییابد.
اهمیت اقتصادی ساخت راهآهن
کاهش قابل ملاحظه در مصرف انرژی (گازوییل)، ایمنی بسیار بالا و تلطیف محیطزیست به لحاظ مصرف سوخت فسیلی کمتر و رفاه و آسایش بیشتر از مهمترین مزایای حملو نقل ریلی نسبت به حملو نقل زمینی و هوایی است. این مهم موجب شده تا در سالهای اخیر ایجاد شبکههای راهآهن در استانهای مختلف کشور از شتاب بالایی برخوردار شود. کهگیلویه و بویراحمد در کشور بیکیفیتترین و خطرناکترین مسیرهای مواصلاتی را دارد. البته مهمترین عامل در نامناسب بودن مسیرهای مواصلاتی، مربوط به کوهستانی بودن این استان است که توسعه و تعریض جادهها هزینههایی به مراتب سنگینتر از دیگر مناطق کشور را میطلبد. در این میان، فرودگاه و راهآهن از جمله مهمترین مسیرهای مسافرتی و تجاری هستند که کهگیلویه و بویراحمد تقریباً از آنها بیبهره است. کهگیلویه و بویراحمد به دلیل داشتن منابع مهم نفت و گاز، وجود آبهای شیرین و پوشش جنگلی مناسب که موجب شده تا به اندازه ۶۰ کشور دنیا در آن گیاه دارویی بروید و از طرفی قرار گرفتن در کریدور شمال به جنوب و غرب به شرق و خلیج فارس به شدت نیازمند است تا از برخی زیرساختها برخوردار شود که در این میان راهآهن یکی از آنهاست. استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص میگوید: «راهآهن یاسوج - اقلید به عنوان یکی از مهمترین و بزرگترین طرحهای عمرانی و اقتصادی این استان است که نیاز است تا ساخت آن شدت بگیرد.» سید موسی خادمی میافزاید: «از آنجا که در افق سال ۱۴۱۵ هجری شمسی پیشبینی میشود سالانه حدود ۴ میلیون تنبار و بیش از ۴۰۰ هزار نفر مسافر از این مسیر جابهجا شود، لذا این مهم میطلبد تاساخت خطوط ریلی استان شدت بگیرد.» با این حال بررسیها نشان میدهد، کهگیلویه و بویراحمد تنها استانی است که راهآهن حتی به مرزهای آن نیز نزدیک نشده است، موضوعی که میطلبد تا احداث و تسهیل در ساخت راهآهن این استان از شتاب بالاتری برخوردار شود.