کد خبر: 958739
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴
معاون دبیر شورای امنیت روسیه تأکید کرد، برجام نباید به موضوعی برای چانه‌زنی در مسائل مربوط به ایران تبدیل شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: "الکساندر ونه‌دیکتوف" معاون دبیر شورای امنیت روسیه در مصاحبه با روزنامه «راسیسکایا گازیتا» اعلام کرد، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هیچ جایگزینی ندارد و نباید به موضوعی برای چانه‌زنی در مسائل مربوط به ایران تبدیل شود.

این مقام امنیتی روس گفت: «ما بر این عقیده هستیم که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران هیچ جایگزینی ندارد و نباید به موضوعی برای چانه‌زنی در مسائل پیرامون جمهوری اسلامی ایران تبدیل شود. روسیه به‌طور کامل به تعهدات خویش در چارچوب این توافقنامه پایبند است و توقع دارد تا دیگر طرف‌های شرکت‌کننده در آن نیز تعهدات خویش را به‌طور کامل اجرا کنند».

معاون دبیر شورای امنیت روسیه تأکید کرد: «ضروری است با تلاش‌های صورت‌گرفته در جهت کشاندن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مسئله تحقیقات درباره برنامه هسته‌ای ــ نظامی ایران مقابله کرد. برجام این امکان را برای آژانس به‌وجود آورده تا همه تردید‌ها درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران از بین برود و گزارشات مرتب این سازمان، این مسئله را به‌خوبی تأیید می‌کنند. ابراز تردید‌های تکراری در این باره و تلاش برای کشاندن پای آژانس به این مسئله، به اعتبار این سازمان لطمه وارد می‌کند».

ونه‌دیکتوف در پاسخ به سؤال دیگری یادآور شد که نتیجه نشست سه‌جانبه آتی اواخر ماه ژوئن "نیکلای پاتروشییف" دبیر شورای امنیت روسیه با "جان بولتون" مشاور رئیس جمهوری آمریکا در امور امنیتی ملی و "میر بن‌ــ‌شابات" رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل در شهر قدس باید به اقدامات عملی مشترکی در جهت تثبیت اوضاع در سوریه و به‌طور کلی در منطقه خاورمیانه بینجامد، ولی در این راستا باید منافع همه نقش‌آفرینان، از جمله ایران مورد توجه قرار بگیرد.

وی توضیح داد: «درباره همکاری‌های روسیه و آمریکا در عرصه اقدامات در سوریه باید بگویم که در طول مدت زمان زیادی گفتگو‌ها در این رابطه هیچ پیشرفت قابل‌توجهی نداشته است، ولی لازم است تا به شرکای آمریکایی این امکان را داد تا اراده سیاسی کافی در این راستا را نشان دهند؛ و اکنون ما خود را آماده برگزاری نشست سه‌جانبه مقامات شورای امنیت روسیه، آمریکا و اسرائیل می‌کنیم که قرار است به‌زودی در شهر قدس برگزار شود. ما امیدواریم که نتیجه رایزنی‌های صورت‌گرفته به گام‌های عملی مشخصی در جهت ثبات اوضاع در سوریه و کل خاورمیانه بینجامد».

این مقام روس افزود: «این مسئله تنها در صورت در نظر گرفتن منافع همه نقش‌آفرینان در منطقه، از جمله جمهوری اسلامی ایران ممکن خواهد بود. هر گونه تلاش برای استفاده از اعمال فشار و تهدید، از قبل شکست‌خورده خواهد بود. اگر کسی تصور می‌کند که می‌تواند روابط مسکو با شرکای منطقه‌ای خود را به جهت‌گیری خاصی هدایت کند، سخت در اشتباه است».

الکساندر ونه‌دیکتوف همچنین در بخش دیگری از این مصاحبه ابراز عقیده کرد که پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مربوط به دوران جنگ سرد است و به‌طور منطقی تاریخ اعتبار آن همزمان با از بین رفتن پیمان ورشو در سال ۱۹۹۱ دیگر باطل شده است.

وی گفت: «ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو بسیار حیله‌گرانه برخورد می‌کند که می‌گوید توان واقعی ناتو در قدرت تغییر آن است. این سازمان متعلق به دوران جنگ سرد بوده و موجودیت آن همزمان با نابودی پیمان ورشو دیگر بی‌معنا شده است، در حالی که ناتو در سال ۲۰۱۴ و بعد از تحولات سیاسی در اوکراین، روح دوباره‌ای در جهتگیری علیه روسیه گرفته و این مسئله اکنون با اعلام تدوین راهکار نظامی جدید این سازمان به‌خوبی آشکار شده است».
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار