کد خبر: 958694
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۹
یک نشریه امریکایی در گزارشی به بررسی حادثه روز پنج شنبه برای دو نفتکش در دریای عمان پرداخت و نوشت که بازیگران متعددی می‌توانند عامل این حمله باشند. این در شرایطی است که حالا لندن در موش‌دوانی درباره حمله مشکوک به این دو نفتکش در خلیج فارس از واشنگتن جلوتر افتاده است و خدم و حشم ملکه، انگ‌زنی به ایران را با این توجیه که ایران از سر ناامیدی به این دو نفتکش حمله کرده است، تکرار می‌کنند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: این توجیه در حقیقت بیش از آنکه انگیزه‌تراشی برای متهم کردن ایران به حمله به نفتکش‌ها باشد، زمینه‌چینی برای توجیه اعزام نظامیان انگلیسی بیشتر به خلیج فارس است که کمتر از یک گردان خواهند بود، اما در واقع تلاشی برای مشارکت آشکار لندن در جهت بازی ضد ایرانی امریکایی- سعودی در مرز‌های آبی ایران است.
نیوزویک امریکا در گزارش روز شنبه خود درباره این حادثه نوشته که امریکا فیلم سیاه و سفید غیرواضحی را منتشر کرده و بنا بر ادعای مقامات امریکایی این فیلم نشان می‌دهد که یک قایق گشتی ایرانی در حال حرکت در طول نفتکش «Kokuka Courageous» یکی از دو نفتکشی است که روز پنج شنبه در دریای عمان دچار حادثه شده بود. بنا بر ادعای مقامات امریکایی، سرنشینان این قایق یکی از مین‌های دریایی که عمل نکرده را خارج می‌کنند تا شواهد دست داشتن آن‌ها در این انفجار‌ها را مخفی کنند.
این ویدئو تنها چند ساعت پس از این حادثه منتشر شد و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا در بیانیه‌ای گفت که برآورد دولت امریکا این است که ایران مسئول حملاتی است که در دریای عمان روی داده است.
اما کارشناسان اطلاعاتی مستقل گفته‌اند که این ویدئو هیچ دلیلی برای مسئول دانستن ایران در این حملات ندارد. آنتونی کوردزمن، تحلیلگر استراتژیک در مرکز استراتژیک مطالعات بین‌الملل به نیوزویک گفت: باید این سؤال پرسیده شود که اگر ایران عامل این حمله نیست پس چه کسی می‌تواند آن را انجام داده باشد؟ می‌توان این احتمال را داد که گروه داعش این حملات را انجام داده تا جنگ میان دو دشمن- ایران و امریکا- را علیه یکدیگر شعله‌ور کند یا اینکه عربستان سعودی یا امارات متحده عربی چنین حادثه‌ای را ایجاد کرده‌اند تا از آن بتوانند برای افزایش فشار بر ایران استفاده کنند.
«ایهم کامل» رئیس گروه اوراسیا برای تحلیل خاورمیانه گفته که حملات اخیر توسط گروه حوثی‌های تحت حمایت ایران به تأسیسات نفتی سعودی در حال تهدید هسته نگرانی‌های امنیتی پادشاهی است.
کامل افزود: سعودی‌ها در حالت هشدار قرار دارند و واکنش آن‌ها با هدف فشار به امریکا برای انجام یک اقدام است.
برخی نیز اشاره کرده‌اند که احتمالاً حملات روز پنج شنبه و حملات ماه پیش به چهار تانکر نفتی در بندر فجیره امارات عملیات «پرچم غلط» باشد که توسط اسرائیل که یکی دیگر از دشمنان ایران بوده انجام شده است تا ایران مسئول این حمله قلمداد شود.
به نوشته نیوزویک موریس که سال‌ها به عنوان افسر اطلاعاتی امریکا در خاورمیانه و شرق آفریقا فعالیت می‌کرده، گفت که ویدئویی که توسط امریکا منتشر شده مشخص نمی‌کند که کدام یک از دو تانکر هدف قرار داده شده را نشان می‌دهد.
موریس افزود که هنوز واضح نیست که آیا مین‌های دریایی باعث این انفجار‌ها باشند. مین‌های دریایی معمولاً توسط غواصان به کشتی‌ها و در خط آبی کشتی الصاق می‌شوند. از سوی دیگر برخی سرنشینان نفتکش گفته‌اند که شاهد اجسام پرنده و احتمالاً پهپاد در اطراف نفتکش بوده‌اند.

نشانه محدودیت کارزار فشار حداکثری
روزنامه واشنگتن‌پست بامداد یک شنبه در یادداشتی به بررسی اتهام‌زنی بی‌سند و مدرک اخیر رئیس‌جمهور امریکا علیه ایران پرداخت و نوشت که این ادعا‌ها «محدود بودن» استراتژی دولت «دونالد ترامپ» در اعمال کارزار فشار حداکثری را نشان می‌دهد.
در ابتدای این یادداشت با اشاره به یکی از عوامل ثابت در سیاست خارجی ترامپ، یعنی انتقاد شدید از ایران و آنچه که «توافق هسته‌ای خطرناک» خواند بود، آمده است: «هر کاری که ترامپ انجام داده، از خروج از برجام و افزایش تحریم‌ها گرفته تا تروریستی شناختن سپاه، همه و همه امریکا را به وقوع درگیری احتمالی با (ایران) نزدیک‌تر کرده است.»
واشنگتن‌پست با بیان اینکه ترامپ اکنون با یک تصمیم بزرگ مواجه است، می‌نویسد: «برای کاهش تنش‌ها عقب‌نشینی کند، یا به‌صورت یکجانبه به پیش رفته و باعث درگیری شود.»
منتقدان دولت ترامپ در امریکا معتقدند که او عامدانه تلاش می‌کند ایران را به خروج از توافق هسته‌ای وادار کند و می‌گویند که کارزار فشار حداکثری ترامپ نه تنها نتوانسته رفتار ایران را تغییر دهد بلکه حتی آن‌ها را از میز مذاکره هم دورتر کرده است.
این روزنامه ضمن اشاره به وعده دولت امریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت خام ایران، توضیح می‌دهد: «ایالات متحده نمی‌تواند به تنهایی تحریم تمام عیاری را علیه ایران اعمال کند و کارزار ترامپ برای کاهش صادرات نفت ایران، به بهای فشار بر متحدانش نیز تمام شده است.»
واشنگتن‌پست با بیان اینکه عده‌ای نگران هستند که ترامپ یا مشاورانش به دنبال راه‌اندازی تقابل با ایران هستند، اضافه می‌کند: «بسیاری از کشور‌ها دیدگاهی متفاوت (از دیدگاه واشنگتن) دارند، دیپلمات‌های کشور‌های مختلف معتقدند که تمرکز بیش از حد دولت ترامپ بر تحریم‌های فزاینده (علیه ایران) باعث شده در بیرون از خاورمیانه (غرب آسیا) دوستان چندانی نداشته باشد که از سیاست وی در قبال ایران حمایت کنند.»

توجیه تراشی برای اعزام سرباز
توبیاس الوود، معاون وزیر دفاع انگلیس روز یک شنبه در گفت‌وگو با شبکه اسکای با اشاره به اینکه تنش‌ها در منطقه در حال افزایش است، مدعی شد: «نباید فراموش کنیم که ایران نفوذ نیابتی و نفوذی منفی در سوریه، عراق، بحرین و همچنین کشور‌های دیگر دارد. این، موجب تنش‌های بیشتر در خاورمیانه شده است. من نا امیدی آن‌ها (ایران) درخصوص توافق هسته‌ای را درک می‌کنم، اما این مجوز حمله به نفتکش‌ها در تنگه هرمز نیست.»
وی همچنین اظهار داشت: ایران نباید هیچ تردیدی داشته باشد که ما مصمم هستیم از دارایی‌ها و منافع خود در خاورمیانه دفاع کنیم.
لحن لجوجانه این روز‌های مقامات انگلیسی را علیه ایران می‌توان در این قسمت از گزارش بی‌بی‌سی خلاصه کرد: بریتانیا در متهم کردن ایران برای حمله به دو نفتکش در دریای عمان، با امریکا همنوا شده است. لندن و واشنگتن می‌گویند که حمله روز پنج شنبه از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برمی‌آید و بس.
در چنین شرایطی روزنامه تایمز گزارش داد، انگلیس برای حفاظت از کشتی‌ها و سایر منافعش در منطقه ۱۰۰ نیروی دریایی سلطنتی به تنگه هرمز اعزام می‌کند.
با این حال جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس شنبه در پیامی تأکید کرد لندن باید برای کاهش تنش‌ها در خلیج‌فارس گام بردارد نه اینکه یک درگیری نظامی را تحریک کند. او افزود: لفاظی دولت بدون مدارک معتبر درباره حملات به این تانکرها، تنها موجب تشدید تهدید جنگ می‌شود.
جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس هم از این پیام کوربین انتقاد کرد و نوشت: چرا رهبر حزب کارگر هیچ وقت در حمایت از متحدان بریتانیا، اطلاعات بریتانیا یا منافع بریتانیا حرفی نمی‌زند؟

بن‌سلمان: مشکل در تهران است
«محمد بن سلمان آل سعود» ولیعهد و وزیر دفاع سعودی، در مصاحبه‌ای با روزنامه الشرق‌الاوسط که روز یک شنبه منتشر شد، ادعا کرد که کشورش به دنبال جنگ در منطقه نیست، اما این ایران است که وضعیت را در منطقه تشدید می‌کند و دست به اقدامات تروریستی می‌زند.
ولیعهد سعودی که این روز‌ها شاهد حضور ارتش یمن در مناطق جنوبی عربستان سعودی است، مدعی شد که ریاض از تلاش‌ها برای حل سیاسی بحران یمن حمایت کرده، اما حوثی‌ها هستند که برنامه‌های ایران را بر منافع یمن ترجیح داده و حل سیاسی را قبول نکرده‌اند.
بن‌سلمان با این ادعا که پادشاهی سعودی در منطقه جنگ نمی‌خواهد افزود: دنیا دید که ما با نفتکش ایرانی در دریای سرخ چطور طبق آنچه اخلاق، اصول، منشور‌ها و عرف بین‌الملل از ما می‌خواهد، رفتار کردیم. در مقابل، رژیم ایران و نُوابش را می‌بینیم که اقدام به کار‌های خرابکارانه علیه چهار نفتکش در نزدیکی بندر فجیره [امارات]کردند که دوتای آن نفتکش‌های سعودی بود.
بن‌سلمان در ادامه ادعا‌های ضد ایرانی امریکا و انگلیس گفت: از نخست‌وزیر ژاپن برای نیات خوبش تشکر می‌کنیم. دست پادشاهی سعودی همیشه برای صلح دراز است تا امنیت منطقه و ثبات آن محقق شود. اما رژیم ایران، به حضور نخست‌وزیر ژاپن در تهران که میهمان بود احترام نگذاشت و در زمان حضور او [در تهران]عملاً به تلاش‌هایش از طریق حمله به دو نفتکش که یکی از آن دو متعلق به ژاپن بود، پاسخ داد، همچنان که از طریق شبه‌نظامیانش، حمله‌ای جنایتکارانه به فرودگاه اب‌ها کرد که به شکل روشن، دلالت دارد بر شیوه ایران و مقاصدش که امنیت و ثبات منطقه را هدف می‌گیرد.
ولیعهد عربستان که در کشتار مردم یمن و همینطور سرکوب معترضان شیعی در داخل این کشور و حمایت از داعش از هیچ کاری فروگذار نکرده است، مدعی شد: ایران است که همیشه وضعیت را در منطقه تشدید و اقدام به حملات تروریستی و تجاوز‌های جنایتکارانه می‌کند، چه مستقیم، چه از طریق شبه‌نظامیان وابسته‌اش. مشکل در تهران است نه جایی دیگر.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
1
2
انگلیسی ها درایران چه غلطی میکنند.این کار خود انگلیسها بوده است.سفارت انگلیس باید بسته شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
1
2
با انگلیسی ها باید برخورد قاطع وجدی صورت گیرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
1
2
مرگ برانگلیس
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
1
2
اگر جنگی شروع شود اول حساب انگلیس ها راخواهیم رسید انشاءالله
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
1
2
به انگلیسی ها باید درسی فراموش نشدنی بدهیم
حمزه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
0
1
احتمال اینکه ترامپ احمق دست به دیوانگی بزند ونیروهای تروریستی آمریکا رابه قعر جهنم بفرستد خیلی زیاد است .خلیج فارس جهنم آمریکا وانگلیس خواهد شد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار