کد خبر: 958651
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰
آموزه های سيل برای مردم و مدیریت شهری چه بود؟
بهار امسال با سيل آغاز شد و اگر منصفانه بخواهيم قضاوت کنيم بايد بگوييم "سالي که نکوست از بهارش پيداست!" اما اينبار منظور مسئولاني هستند که نه در زمان سيل کاري از دستشان برمي آيد و نه بعد از آن برنامه و طرحي براي جلوگيري از تکرار اين اتفاقات ارايه کردند...
حوريه ملکي

 

حوريه ملکي

 

 بهار امسال با سيل آغاز شد و اگر منصفانه بخواهيم قضاوت کنيم بايد بگوييم "سالي که نکوست از بهارش پيداست!" اما اينبار منظور مسئولاني هستند که نه در زمان سيل کاري از دستشان برمي آيد و نه بعد از آن برنامه و طرحي براي جلوگيري از تکرار اين اتفاقات ارايه کردند. البته گروهي مي کويند سیل اخير با همه خسارات جانی و مالی اش، آموزه هایی را نیز برای مردم و دست اندركاران حوزه های فنی، عمرانی و مدیریت شهری به همراه داشت كه مهم ترین آن را باید در تقویت حوزه پیشگیری جست و جو كرد. ولي در کمال تاسف اين جستجو به هيچ نتيجه مطلوبي منتهي نمي شود.

 

***

 

سیل اخیر در ايران به لحاظ شدت، وسعت و دربرگیری از بی سابقه ترین حوادث در اين زمينه به شمار مي آيد که در ايران رخ داده است.

بارش ها و به تبع آن سيل هاي ويرانگر از آخرين روزهاي سال 97 آغاز شد و به تدریج 25 استان كشور را درگیر كرد تا جایی كه عملیات تخلیه مردم در برخی نقاط پرخطر به مناطق امن به عنوان يک دستور آغاز شد.

سيل هر چه بود به آخر خط رسيد اما خرابي هاي به جاي مانده از آن موجب شده تا براي سال هاي متمادي بتوان در مورد آن حرف زد.

از تخريب جنگل ها و مراتع گرفته تا ساخت و سازهاي غيرمجاز و عدم رعايت حريم رودخانه ها.

بارش های شدید و وقوع سیل در برخی نقاط کشور زنگ خطر رعایت حریم رودخانه را به صدا در آورد و در بسیاری از نقاط اطراف تهران شاهد تخریب تصرفات غیرقانونی حریم رودخانه بودیم.

ساخت پل‌های غیرمجاز در بستر رودخانه‌های حاشیه تهران به ویژه فشم، لواسان، پردیس، دماوند و دیگر شهرهای اطراف پایتخت، این روزها مشکلاتی را برای ستاد مدیریت بحران استان تهران، به ویژه در مواقعی که بارندگی‌های فراوان و خطر جاری شدن سیلاب وجود دارد، ایجاد کرده است.

برخی خانه‌ها نیز با بی توجهی مالکان آنها به اخطارهای قانونی بیش از حد مجاز به سوی بستر رودخانه‌ها پیشروی داشته‌اند.

به عنوان مثال مغازه‌هایی که در منطقه «آهار» و با مجوز شورای سابق آهار در مجاورت رودخانه ساخته شده بودند و پس از بارش‌های اخیر و فرونشست خراب شده و چندین نفر را راهی بیمارستان کرد.

این ساخت و سازهای غیرمجاز نه تنها تلفات و خسارات وقوع سیل را افزایش می‌دهد، که با ایجاد مانع بر سر راه آب سبب افزایش احتمال وقوع آن می‌شود.

 

جاي خالي قانون در برخود با متجاوزان

 

در همين رابطه مدیر امور آب شمیرانات اظهار داشت: در برخی مناطق شمیرانات عرض بستر رودخانه حدوداً ۵۰ متر است، در حالی که عملاً شاهد پیش روی ۳۰ الی ۴۰ متری به سوی رودخانه‌ها هستیم و مالکان این خانه‌ها این میزان پیش روی را به صورت غیرقانونی متصرف هستند.

جواد غفاری گفت: البته دادستانی برای جلوگیری از بروز حوادث ناگوار بر اثر سیلاب دست به کار شده و دستور تخریب این پل‌های غیرمجاز را صادر کرده است و تنها بالغ بر ۲۰۰ مورد تخریب پل داشتیم.

دادستان فشم نیز در این خصوص گفت: صرف اینکه شخصی در یک مکانی ساختمانی دارد، حق ندارد بیاید و در بستر رودخانه که متعلق به انفال است، ساخت و ساز کند.

داریوش مهر طلب ادامه داد: تاکنون بیش از ۸ هزار متر از حریم رودخانه‌ها در منطقه آهار از تصرفات غیرقانونی خارج و تعریض شده است، برداشتن موانعی همچون ساخت و ساز غیرمجاز در حاشیه رودخانه‌ها سبب کاهش احتمال وقوع سیل و نیز کاهش خسارات حاصل از آن می‌شود.

عضو شورای اسلامی آهار در خصوص ساخت و سازهای کنار رودخانه گفت: از منطقه لشگرک که وارد شوید، می‌بینید، تمام ساخت و سازها در کنار رودخانه صورت گرفته است. کریمان افزود: این ساخت و سازها با مجوز شورای وقت انجام شده است.

 

چه کسي مسئول مقابله با ساخت و سازهاي غیرمجاز است

 

فرماندار شمیرانات گفت: فرهنگ سازی عمومی برای رعایت حریم و بستر در هنگام ساخت و ساز و آزاد سازی و بازگشایی بستر رودخانه‌ها و ساماندهی رودخانه‌ها سبب کاهش خسارت ناشی از سیل در شمال تهران می‌شود.

سیاوش شهریور با بیان اینکه دستگاه‌های ذیربط باید ساخت و سازهای غیر مجاز در بستر رودخانه‌ها را شناسایی کنند، گفت: باید اقدامات لازم برای مقابله با زیاده خواهی و تجاوز به بستر رودخانه‌ها و افزایش احتمال سیل انجام شود.

وی از شناسایی مناطق مستعد حادثه در شمیرانات خبر داد و گفت: در روستاها و حاشیه‌های رودخانه‌ها اقدام به پایش و بررسی راهکار مناسب جهت پیشگیری از حوادث احتمالی شده است.

فرماندار شمیرانات تاکید کرد: تمامی مسئولان و افراد مرتبط باید تا رسیدن به اهداف معین و ایمن سازی مناطق به این کار ادامه دهند و برای بارش‌های احتمالی آینده آماده باشیم و از حوادث پیشگیری کنیم، تا در صورت وقوع سیل دچار خسارات و تلفات کمتری باشیم.

تخریب پل‌ها و اماکنی که بدون مجوز ساخته شدند، در حقیقت آخرین مرحله رفع تصرفات غیرقانونی است، که از آن مهم‌تر نظارت جدی نهادهای مرتبط قبل از ساخت و سازها است.

حالا باید منتظر ماند و دید، آیا سیلاب‌های اخیر در کشور توانسته مردم و مسئولین را برای فاصله گرفتن از حریم رودخانه‌ها مجاب کند و یا همچنان باید منتظر وقوع سیل و وارد آمدن خسارت‌های متعدد باشیم.

 

يک سيل و هزار درس

 

قزوین از جمله استان هایی بود كه تحت تاثیر سیلاب قرار گرفت و این حادثه بیش از 2 هزار میلیارد خسارت به ویژه به زیرساخت های ارتباطی و اراضی كشاورزی آن وارد كرد، البته این خسارت ها با توجه به حجم سیل و روان آب ها و بدنبال اقدامات كنترلی و پیشگیرنده مدیران مرتبط با حوزه مدیریت بحران بویژه در سطح شهر قزوین نسبت به دیگر استان ها چندان چشم گیر نبود.

این سیل بار دیگر اهمیت اصل پیشگیری در مدیریت بحران را به ما آموخت و نشان داد هرجا كه پیش بینی های لازم و اقدامات پیشگیرانه مورد توجه قرار گرفته بود با كمترین چالش و خسارت مواجه و هرجا كه به این مهم توجه نشده بود، دچار خسارات قابل توجهی شد.

در همین خصوص، استفاده از سامانه های نرم افزاری جهت پیش بینی دقیق، بهره گیری از فناوری های مدرن و پیشرفته جهت مقابله با سیل، برخورداری از تجهیزات لازم و به روز برای بازگشایی و مقابله با كانون های بحران، برنامه ریزی در مواقع بحرانی در قالب طرح های جامع پدافندی، شرح وظایف دقیق دستگاه های اجرایی هنگام وقوع حادثه، تعیین مكان های اضطراری در مواقع بحرانی جهت اسكان حادثه دیدگان، اقدامات اورژانسی و سایر موارد از جمله راهكارهای مقابله با این پدیده به شمار می روند كه نقش مهمی در كاهش خسارات دارند.

معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آبی شركت آب منطقه ای قزوین با اشاره به اقدامات پیشگیرانه این دستگاه حاكمیتی در جهت مدیریت و كنترل سیلاب ها در استان ابتدا با بیان اینكه این سیل درس خوبی بود تا جامعه ما شاهد بازنگری در اقدامات خود در رابطه با حوزه مدیریت بحران باشند، گفت: یكی از وظایف وزارت نیرو تعیین حریم بستر رودخانه هاست كه طی سال های گذشته با تخصیص اعتباراتی حریم و پهنه بندی بیشتر رودخانه های استان كه به طول 2 هزار و 850 كیلومتر هستند، به انجام رسیده است.

یدالله ملكی تاكید كرد: تاكنون عملیات نقشه برداری از یك هزار و 200 كیلومتر و مطالعات بستر یك هزار و 100 كیلومتر از رودخانه های استان به انجام رسیده و با علامت گذاری در طول 400 كیلومتر، كار پهنه بندی در 300 كیلومتر از حریم و بستر اصلی رودخانه ها پایان یافته و 38 هكتار از بستر رودها نیز آزادسازی شده است.

وی اضافه كرد: مطالعات صورت گرفته شامل تعیین میزان آب رودخانه ها (هیدرولوژی)، پهنه بندی سیل و نقشه برداری در مقیاس یك پانصدم بوده تا جایی كه هم اكنون اطلاعات جامع و كاملی از رودخانه های اصلی قزوین از جمله شاهرود، خررود، ابهر رود، حاجی عرب رود و سایر رودخانه های شمالی استان به انجام رسیده است.

این مسئول با بیان اینكه پهنه بندی و میزان حریم رودخانه های استان پس از تایید نهایی به اطلاع تمامی دستگاه های ذیربط رسیده است، یادآور شد: حریم هر رودخانه ای، به میزان وسعت و پهنای آن براساس قانون یك تا 20 متر تعیین شده كه با لوله گذاری هایی به رنگ آبی نیز در طول مسیر مشخص می شوند.

ملكی ادامه داد: پس از علامت گذاری و تعیین حریم، به سراغ اراضی متصرف شده از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی در بستر رودخانه ها می رویم كه پس از 2 مرحله اخطار قانونی جهت تخلیه، در صورت عدم توجه، پرونده به مراجع قضایی جهت بازپس گیری و یا قلع و قمع ارسال می شود.

به گفته این مسئول، سال گذشته و با كمك دستگاه قضایی قزوین 16 هكتار از حریم بستر رودخانه های استان در حوزه رودخانه های آبیك بالا، زیاران و رزجرد آزادسازی و در حال حاضر نیز 35 پرونده نیز جهت بازپس گیری اراضی متصرفی به دستگاه قضا ارسال شده است.

وی، میزان بارندگی های استان قزوین در دراز مدت را 231 میلی متر اعلام كرد و افزود: سال گذشته میزان بارندگی های سال آبی زراعی استان 186 میلی متر بود كه این میزان در سال جاری تاكنون 387.6 میلی متر به ثبت رسیده است.

 

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار