کد خبر: 958398
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۰
زمان زیادی نیست که «خوسف» در استان خراسان جنوبی به شهرستان تبدیل شده، با این حال خیلی زود روند توسعه را در پیش گرفته است.
سرویس ایران جوان آنلاین: زمان زیادی نیست که «خوسف» در استان خراسان جنوبی به شهرستان تبدیل شده، با این حال خیلی زود روند توسعه را در پیش گرفته است. یکی از معیار‌های پیشرفت منطقه نیز تبدیل شدن آن به قطب انرژی‌های خورشیدی و پاک استان است. اتفاقی که با نصب پنل‌های خورشیدی در مناطق شهری و روستایی در حال انجام است. البته بخشی از این ظرفیت هم به دلیل موقعیت جغرافیایی و فاصله کم با کویر لوت ایجاد شده است. فرصتی که در صورت مورد توجه قرار گرفتن نه تنها انرژی مورد نیاز مناطق مسکونی را تأمین می‌کند بلکه می‌تواند محرکی برای توسعه صنعت خراسان‌جنوبی باشد.

خوسف در سال ۱۳۹۱ در استان خراسان جنوبی با جمعیتی بالغ بر ۳۳ هزار نفر تبدیل به شهرستان شد. با اینکه از آن تاریخ حدود ۷ سال می‌گذرد و این زمان زیادی برای تغییرات بزرگ نیست، اما مردم و مسئولان این شهرستان خیلی زود مسیر توسعه و پیشرفت را با ایجاد زیرساخت‌های مهمی، چون انرژی‌های تجدیدپذیر یافتند. اتفاقی که امروز با توجه به روند پیش روی این شهرستان، خوسف را به قطب انرژی‌های خورشیدی و پاک استان خراسان جنوبی تبدیل کرده است. هرچند برای این تغییرات علاوه بر عزم جزم مردم و مسئولان، موقعیت جغرافیایی خوب قرار‌گیری خوسف در فاصله ۳۶ کیلومتری غرب مرکز استان و در حاشیه کویر لوت نیز بی‌تاثیر نبوده است. البته اکنون خیلی از شهرستان‌ها و شهر‌ها هستند که از چنین ظرفیتی در کشور برخوردارند و اقدام جامعی برای توسعه زیرساخت‌های آن‌ها انجام نشده است. زیرساخت‌هایی که می‌توانند محرکی برای فعالیت بهتر و حتی توسعه شهرک‌های صنعتی در استان باشند.

درآمد ثابت با نصب سلول‌های خورشیدی

در حال حاضر علاوه بر ایجاد مراکز تولید برق خورشیدی از طریق اداره برق استان، مردم نیز می‌توانند با نصب سلول‌های خورشیدی بر بام خانه‌هایشان در این روند پیشرفت شریک باشند. شراکتی که برای آن‌ها درآمدزایی مستقیم هم خواهد داشت. در این خصوص مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی تولید برق از انرژی خورشیدی را یکی از سیاست‌های جدید در وزارت نیرو عنوان می‌کند و می‌گوید: «هر مشترک برق می‌تواند پشت بام منزل خود سلول‌های خورشیدی نصب کند و شرکت برق نیز قرارداد خرید تضمیمنی ۲۰ ساله منعقد می‌کند.» محمد ابراهیم شرکا اضافه می‌کند: «میانگین نرخ استان برای فروش هر کیلو وات برق ۷۰ تومان است در صورتی که برق تولید شده از سلول‌های خورشیدی به صورت هر کیلو وات ۸۰۰ تومان خریداری می‌شود و هیچ محدودیتی هم برای خرید نداریم.» وی ادامه می‌دهد: «هر نیروگاه ۵ کیلو واتی ماهانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان برای مشترک برق درآمدزایی دارد.» بنابر این بهره‌مندی از این ظرفیت می‌تواند به درآمدی ثابت برای مردم تبدیل شود. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی بیان می‌کند: «نیروگاه‌های بزرگ نیز در شهرستان خوسف و بشرویه راه‌اندازی شده و در شهرستان سربیشه هم یک نیروگاه هفت مگاواتی تا یک ماه آینده وارد مدار می‌شود.» وی اضافه می‌کند: «خوسف به عنوان یک شهرستان تازه تاسیس از حداکثر امکانات در خصوص تأمین برق خورشیدی و انرژی پاک و نقاط اتوماسیونی جهت قطع و وصل و نقاط مانوری مؤثر در سطح استان برخوردار است.»

تجهیز روستا‌ها به پنل خورشیدی

گفتنی است که به تازگی ۱۱ نقطه روستایی در شهرستان خوسف با نصب پنل‌های خورشیدی روشن شده‌اند. روشنایی که با افزایش گرما و خشکسالی قطع شدنی نیست. فرماندار خوسف با اشاره به اینکه با کمک امور عشایری ۲۲ محله عشایری و آبادی زیر ۱۰ خانوار محروم از نعمت برق، در شهرستان شناسایی شده است، می‌گوید: «۴۵ خانوار در ۱۱ نقطه عشایری و روستایی با اعتبار ۱۱۰میلیون تومان از نعمت برق پنل‌های خورشیدی برخوردار شده‌اند.» محمد شفیعی اضافه می‌کند: «برنامه داریم تا پایان ۶ ماهه نخست سال بیش از ۹۵ خانوار در روستا‌های زیر ۱۰خانوار و محلات عشایری از نعمت برق با استفاده از پنل‌های خورشیدی بهرمند شوند.» گفتنی است که این پنل‌ها ۲۰۰ وات برق تولید می‌کنند که می‌توان از برق آن برای رادیو، تلویزیون، روشنایی منازل و یخچال با توان پایین استفاده کنند و در صورت تولید هرچه بیشتر برق به این شیوه امکان استفاده از آن در صنایع هم ایجاد خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار