کد خبر: 958185
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی:
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی از جاده‌کشی‌های بی‌رویه در مناطق حفاظت شده ابراز نگرانی کرد.

حمید قاسمی  در نشست خبری به مناسبت هفته محیط زیست اظهار کرد: شعار  هفته محیط زیست کاهش آلاینده و پسماند و آسمان آبی و زمین سبز بوده که تماما منطبق با اهداف محیط زیست است. 

وی با بیان اینکه طبق اصل پنجاه قانون اساسی حفاظت از محیط زیست وظیفه همگانی است و به کسی اجازه تخریب محیط زیست داده نمی‌شود، تصریح کرد: با اتکا به قوانین و مقررات پیش می‌رویم و اگر کمک رسانه‌ها نباشد نمی‌توانستیم تا این حد مردم را نسبت به مسائل زیست محیطی حساس کنیم چرا که در حال حاضر  مردم نسبت به کوچک‌ترین مورد زیست محیطی حساس بوده و از طریق فضای مجازی آن را منتشر می‌کنند.

13 درصد مساحت آذربایجان شرقی تحت حفاظت محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی، استان علاوه بر اینکه در محیط زیست طبیعی مزیت‌هایی دارد و حتی به عنوان یکی از قطب‌های مهم صنعتی هم محسوب می‌شود، گفت:  ۱۳ منطقه در قالب منطقه حفاظت شده اعم از پارک ملی، اثر طبیعی ملی و پناهگاه هستند که از نظر مساحت ۱۳ درصد مساحت کل استان مناطق تحت مدیریت سازمان می‌باشد به طوریکه و در تمام شهرستان اداره و ۳۶ باب پاسگاه وجود دارد.

آذربایجان شرقی 180 هزار هکتار جنگل دارد

قاسمی با اشاره به مساحت ۱۸۰ هزار هکتاری جنگل‌های ارسباران، توضیح داد:  ۸۰ هزار هکتار از آن جنگل‌ها  داخل محدوده تحت پوشش محیط زیست است که  این جنگل‌ها از نظر تنوع گونه‌ای غنی بوده و  2 هزار و 500 گونه گیاهی  و ۳۴۶ گونه جانوری در آن موجود است. 

وی با تاکید بر اینکه چالش‌های مختلفی در محیط زیست وجود دارد، افزود: عدم اجرای سند آمایش سرزمین از جمله این چالش‌ها بود که  با پیگیری‌های انجام گرفته این طرح آمایش نهایی و اجرایی شد و حق آبه رودخانه و تالاب‌ها انجام گرفته است. 

انتقاد از عدم انجام تعهدات اصلاح میانگذر دریاچه ارومیه

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی افزود: عدم انجام تعهدات اصلاح میانگذر دریاچه ارومیه دیگر چالش محیط زیست بوده که از وزارت راه و شهرسازی برای رسیدگی درخواست کرده‌ایم. 

وی دیگر چالش محیط زیست را توسعه و بهره‌برداری از معادن برشمرد و در این باره گفت: البته معادنی که خارج از مناطق تحت مدیریت است به هیچ وجه از محیط زیست استعلام نمی‌شود به طوریکه  ۵۹۰ هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش مناطق چهارگانه است.

قاسمی عدم تناسب نیروها در سازمان را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به اینکه ما ۶۵۰ نفر پست سازمانی داریم ولی کل مسافت را با ۲۰۰ نفر اداره می‌کنیم در حالی که طبق استاندارد به ازای هر یک هزار هکتار باید یک محیط بان باشد و ما از نظر نیروی انسانی کمبود مشکل داریم.  

وی ادامه داد: عدم اطلاع کافی افکار عمومی از سازمان‌ها دیگر چالش ما است در حالی که گاها مردم درخواست‌های خود را از دیگر ارگان‌های غیر مرتبط می‌کنند. 

در مناطق حفاظت شده جاده‌کشی‌های بی‌رویه انجام می‌گیرد 

قاسمی خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر در مناطق حفاظت شده جاده‌کشی‌های بی‌رویه انجام می‌گیرد که به نوعی بحث‌های دادگاهی و دادسرا دارد به طوریکه حتی امروز رئیس اداره به خاطر حمله گرگ به یک روستایی بازداشت بود و الان با وثیقه آزاد شده است. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی متذکر شد: حیات وحش جزو اموال سازمان محسوب نمی‌شود و ما صرفا وظیفه حفظ آنها را داریم.

وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه  به برکت بارش‌ها وضعیت خوبی دارد، افزود: طبق اعلام  تراز ۱۹ خرداد، تراز این دریاچه در حدود ۱۲۷۱/۹۰ است که یک متر و ۶ سانتی متر افزایش تراز داشته است. 

قاسمی در رابطه با محیط زیست انسان یا انسان ساخت، گفت:  استان آذربایجان‌شرقی یکی از استان‌های صنعتی است و ۷ هزار واحد صنعتی و معدنی دارد که از آنها 3 هزار و 600 واحد فعال هستند که  ۱۲ واحد تصفیه‌خانه احداث شده و  ۱۵ واحد هم در دست ساخت است. 
 
وی با اشاره به اینکه تصفیه خانه شهر تبریز برای ۶۰۰ هزار نفر طراحی شده بود و اصلا انتظار نمی‌رفت که روزی به فکر گسترش آن باشیم، گفت: در حال حاضر به دنبال مدول دوم تصفیه‌خانه هستیم.  

تولید روزانه 2200 تن زباله در آذربایجان‌شرقی

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی متذکر شد:  ۲۲۰۰ تن در روز زباله تولید می‌شود که برای این منظور به دستگاه‌های مختلف وظایفی تعریف شده است.

وی به افزایش تصفیه‌خانه‌ها در شهرک‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: برای پایش آلودگی هوا ۱۵ ایستگاه سنجش وجود دارد که تعداد پایش آنلاین در اوایل ۹۲ در حدود ۴ واحد بود که الان به ۴۰ واحد رسیده است.

قاسمی خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ در حدود 7 هزار و 500 ساعت پایش شبانه شده است و اخطارهای لازم صادر شده است که البته اقدامات حقوقی انجام گرفته در سال گذشته در ۷۵ مورد بود که صادر شده است و در سال ۹۸ نیز ۵۳ مورد اقدام حقوقی بوده و ۲۳ واحد پلمبشده است.  

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی اذعان داشت: تمام واحدهای صنعتی و تولیدی در مرحله ساخت و بهره‌برداری دارای ظرفیت آلایندگی است و اگر تمکین نشود با برخورد جدی روبه‌رو بوده و البته مشکلات آلایندگی زیادی را ایجاد می‌کند.

وی به طرح ایجاد سوخت با کیفیت توزیع و سوخت با کیفیت در شهر را مورد اشاره قرار داد و گفت: اکثر آلودگی به خودروها بر می‌گردد که در سال ۹۲ این  عوارض شناسایی شده بود و از اواخر همان سال ۹۲ اقدام به توزیع و تولید سوخت با کیفیت انجام دادیم. 

قاسمی یادآور شد:  تعداد روزهای سالم در سال گذشته، ۳۳۴ روز تعداد روزهای سالم و پاک بود. 

اختلاف با شهرداری تبریز درباره طرح LEZ

وی ادامه داد: در طرح LEZ نیز  بر اساس مصوبه هیات وزیران محدوده تعریف شده است ولی اختلافاتی با شهرداری وجود دارد. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی به طرح تجمیع پسماند روستایی و شهری اشاره کرد و گفت: باید به پسماندها توجه شود و البته  برای کاهش آلایندگی تا شعاع ۳۰ کیلومتری از توزیع سوخت مازوت جلوگیری شده و نیروگاه تبریز گازسوز شده است.  

قاسمی ابراز کرد: عدم انجام کامل تکالیف در بحث مدیریت پسماند توسط سایر دستگاه‌ها یکی از چالش‌های ما است به طوریکه با اینکه پیشرفت خوبی در بخش عادی، پزشکی و صنعتی داشتیم ولی باید کامل انجام گیرد. 

90 درصد 50 بیمارستان آذربایجان‌شرقی مجهز به دستگاه‌های امحای زباله هستند

وی اضافه کرد: از بین ۵۰ بیمارستان دولتی و خصوصی  بیش از ۹۰ درصد آنها مجهز به دستگاه‌های امحای زباله هستند. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی  در رابطه با فرآیند انتخاب واحدهای سبز گفت:  هر سال یک جشنواره توسط سازمان محیط زیست کشور برگزار می‌شود و واحدها خودشان بر اساس اقدامات انجام داده شده در آن جشنواره ثبت نام می‌کنند که در این جشنواره هر واحد را با واحد مشابه خود مقایسه می‌کنند. 

وی اذعان کرد: فرآیند صنایع آلاینده بر اساس خود اظهاری و پایش و بازدید کارشناسی و نتایج آزمایشات یک فهرستی تدوین می‌شود که بر اساس عملکرد مالی واحدهای آلاینده یک درصد عوارض به عنوان عوارض آلایندگی تعیین می‌شود که عوارض  به شهرداری‌های هر شهرستان قرار می‌گیرد و برای مدیریت محیط زیست هزینه می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی  تاکید کرد: ما به دنبال محیط زیست سالم هستیم و تا حدودی در مدیریت پسماند عملکرد قابل قبولی داشتیم.  

قاسمی تصریح کرد: از دیگر چالش‌های محیط زیست موضوع پسماند در منطقه گردشگری و منطقه ارسباران  است که مردم باید در مدیریت آن باید کمک کنند و نباید اجازه دهیم که پسماند باقی بماند.  

متاسفانه پروانه چرای در مراتع متناسب با توان اکولوژی هر منطقه نیست

وی آتش‌سوزی و عدم مدیریت دام در مرتع را دیگر چالش عنوان کرد و گفت: متاسفانه پروانه چرای در مراتع متناسب با توان اکولوژی هر منطقه نیست.

قاسمی خاطرنشان کرد: بیش از ۱۲۵ محیط بان شهید در کشور وجود دارد که تعداد شهدای محیط بان در استان نیز چهار نفر است و البته برخی‌ها نیز هنوز به قطعیت نرسیده است و همچنین تعداد جانباز شاغلی دو نفر است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر