کد خبر: 958004
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۹
فلسطینیان برای مقاومت، تظاهرات و نافرمانی مدنی آماده می‌شوند
در شرایطی که امریکا و متحدانش قصد دارند در هفته‌های آتی رونمایی از معامله قرن را کلید بزنند، فلسطینی‌ها برای مقابله با این طرح شوم آماده می‌شوند. گروه‌ها و اقشار مختلف فلسطین در اعتراض به برگزاری نشست بحرین و طرح دولت امریکا علیه ملت فلسطین، تظاهرات گسترده‌ای را در روز‌های آتی برگزار خواهند کرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: تلاش‌های دولت امریکا برای از بین بردن آرمان فلسطین، خشم فلسطینی‌ها را در پی داشته است. درحالی که امریکا مدعی است با طرح جنجالی خود موسوم به معامله قرن قصد پایان دادن به مناقشه فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی را دارد، اما این طرح تنش‌ها در سرزمین‌های اشغالی را بیش از پیش تشدید کرده است. فلسطینی‌ها که در یک سال گذشته مخالفت خود را با طرح شوم واشنگتن اعلام کرده‌اند، در آستانه قیام علیه این طرح هستند. به گزارش شبکه المیادین، چند سازمان فلسطینی شامل نمایندگان سازمان آزادیبخش فلسطین، سازمان‌های جامعه مدنی فلسطینی و افراد و گروه‌های مختلف در نشستی، فلسطینیان را به قیام علیه طرح معامله قرن دونالد ترامپ فراخواندند. این اعتراضات همزمان با همایش «صلح تا کامیابی» بحرین برگزار خواهد شد که انتظار می‌رود ترامپ طی آن از نخستین مرحله طرح صلح خود که اقتصادی است، رونمایی کند. واصل ابو یوسف، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین گفت: «این اعتراضات، نخستین مرحله از مجموعه اقداماتی است که بر فعالیت‌های عمومی برای مقابله با طرح‌های امریکایی- اسرائیلی که هدف آن پایمال کردن حقوق مردم فلسطین است، تمرکز دارد». به گفته ابویوسف، «اعتراضات به جای شهر‌های فلسطینی در محل ایست و بازرسی‌های اسرائیلی انجام خواهد شد». طبق گفته ابو یوسف، برنامه مذکور با هماهنگی تمامی احزاب و گروه‌های فلسطینی در کرانه باختری، نوار غزه و کشور‌های دیگر انجام خواهد شد. از سوی دیگر، تیسیر خالد، عضو کمیته اجرایی ساف با انتشار پیامی در فیس‌بوک بر ضرورت تغییر قواعد درگیری با توجه به سیاست رژیم صهیونیستی تأکید کرد. به گزارش روزنامه القدس‌العربی، وی نوشت: «پس از تحولات گسترده در سیاست دولت امریکا و حمایت نامحدود و بی‌سابقه آن از سیاست تجاوزگرانه اسرائیل و انکار حقوق ملی ملت فلسطین، هیچ راهی جز تغییر قواعد درگیری در سایه سیاست‌های دولت بنیامین نتانیاهو و آغاز آمادگی برای نافرمانی ملی همه‌جانبه علیه رژیم اشغالگر به عنوان گزینه سیاسی اصلی برای آزادی از اشغال و تحقق آزادی پیش روی ما وجود ندارد». محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هفته گذشته طرح معامله قرن را شکست خورده خواند. محمود عباس گفت که «معامله قرن و دیگر توطئه‌ها به جهنم خواهند رفت و مردم فلسطین پایدار و شکیبا در سرزمین خود در مقابل تمامی توطئه‌ها باقی خواهد ماند.»
کنفرانس بین‌المللی اقتصادی بحرین قرار است با حضور امریکا، عربستان، امارات، قطر و رژیم صهیونیستی ۴ و ۵ تیر در منامه برگزار شود. طرح معامله قرن، قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرده، بخش‌های بزرگی از کرانه باختری را به صهیونیست‌ها واگذار می‌کند و حق بازگشت را نیز از آوارگان فلسطینی می‌گیرد. همچنین این طرح راهکار دو دولتی را از بین برده و تنها تشکیل دولت یهود را به رسمیت شناخته است. تشکیلات خودگردان فلسطین از سال گذشته که امریکا برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل سفارت خود را به قدس اشغالی منتقل کرد، مذاکره با امریکا را متوقف کرده است. معامله قرن با مخالفت گسترده در جهان اسلام روبه‌رو شده است و رونمایی از این طرح، به تشدید درگیری‌ها در فلسطین اشغالی دامن خواهد زد.

فشار واشنگتن به اعراب
درحالی که برخی کشور‌های عربی به دلیل ترس از واکنش افکار عمومی، از حضور در نشست منامه خودداری می‌کنند، اما شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی گزارش داد که کاخ سفید در حال اعمال فشار سنگین بر کشور‌های عربی و اسلامی برای شرکت در نشست اقتصادی بحرین درباره فلسطین است. در این گزارش آمده است که بخش اقتصادی طرح صلح امریکا که قرار است در بحرین برگزار شود به صورت متزلزل و با چالش‌هایی همراه بوده و درحالی که تنها دو هفته دیگر باقی مانده است، تاکنون از اسرائیل برای شرکت در این نشست دعوت رسمی به عمل نیامده است. یک مقام اسرائیلی گفته است که «جارد کوشنر، مشاور ارشد رئیس‌جمهور امریکا در دیدار ۳۰ می‌در بیت‌المقدس با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفته که دولت امریکا هنوز منتظر دریافت تأیید حضور کشور‌ها به خصوص کشور‌های مسلمان و عرب در نشست بحرین است و پس از آن از اسرائیل به طور رسمی دعوت خواهد شد». بر اساس گزارش این شبکه صهیونیستی، «امریکایی‌ها به خصوص نگران مشارکت مصر و اردن بوده و تاکنون با وجود فشار‌های سنگین کاخ سفید این کشور‌ها مشارکت خود در نشست بحرین را اعلام نکرده‌اند. کشور‌هایی نظیر مراکش، عمان و کویت هنوز حضور در این نشست را تأیید نکرده‌اند». فلسطینیان در حال اعمال فشار بر کشور‌های عربی هستند تا در این نشست حضور نیافته یا در سطحی پایین حاضر شوند. هرچند عربستان و امارات در بالا‌ترین سطح در نشست بحرین حضور خواهند یافت، اما قطر با برگزاری این نشست ضد فلسطینی مخالف است. به نوشته روزنامه رأی‌الیوم، محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر روز دو شنبه در واکنش به نشست منامه گفت: «هیچ کشوری در جهان عرب نمی‌تواند طرحی که به فلسطینی‌ها تحمیل شده را بپذیرد. فلسطینی‌ها باید برای دستیابی به راه‌حلی عادلانه مشارکت داشته باشند». وزیر خارجه قطر گفت: «دوحه هر طرح صلحی برای خاورمیانه را که مورد قبول فلسطینی‌ها باشد، تأیید خواهد کرد». طرح امریکا حتی نتوانسته نظر متحدان اروپایی این کشور را جلب کند. ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه گفته است که طرح امریکا برای ایجاد سازش میان طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی مشهور به «معامله قرن» نمی‌تواند باعث خرسندی دو طرف شود. به گزارش رویترز، لودریان تأکید کرد: «رویکرد دولت امریکا نمی‌تواند آرامش ایجاد کند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار