کد خبر: 957955
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۹
روایت پهلوانی در گفت‌وگو با جوانمردان حاضر در یادواره شهدای جوانمرد شهر تهران
برای بیشتر شدن روحیه جوانمردی در جوانان باید آن‌ها را تشویق کرده و به میدان آورد و به آنان فرصت داد تا روحیه جوانمردی را در عمل تجربه کنند. نه تنها تمام پهلوانان و جوانمردان، بلکه تمام مردم به میدان بیایند و دست نیازمندان را بگیرند. این روحیه باید با معرفی شهدای جوانمرد بیش از این‌ها در جامعه ترویج داده شود. روحیه پهلوانی با روحیه دستگیری از فقرا عجین است.
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: در طول تاریخ ردپای گروه‌های مختلف عیاران، فتیان و پهلوانان در هر دوره‌ای به چشم می‌خورد. این افراد مانند پوریای ولی با هاله‌ای از تقدس و پاکی، نقشی اسطوره‌ای در اذهان حک و جای خود را در دل‌ها باز کرده‌اند. مردم خصوصاً قشر ضعیف جامعه گاهی با امید به این افراد و گروه‌ها، روزنه‌های روشنی را در تاریکی و ظلم شاهان مستبد برای خود می‌یافتند. پس از انقلاب اسلامی و با وقوع جنگ تحمیلی روحیه جوانمردی و پهلوانی به یکباره در جوانان اوج گرفت و اسطوره‌های جوانمردی و فتوت نیز بیش از گذشته به جامعه معرفی شدند. اما امروز با ترویج فرهنگ و آداب زندگی مدرن آیا جایی برای فرهنگ و منش جوانمردی و پهلوانی مانده است؟ واقعیت آن است که هنوز پهلوانان زنده‌اند و بر متولیان فرهنگی جامعه است که مانع خانه‌نشینی پهلوانان و روحیه پهلوانی شوند. ماه مبارک رمضان انگیزه خوبی برای ترویج این فرهنگ بود و فرهنگسرای خاتم (ص) در منطقه ۱۸ تهران -منطقه‌ای که شهدای جوانمرد بسیاری همچون شهید قربانخانی از شهدای مدافع حرم را تقدیم انقلاب و اسلام کرده است- با برگزاری یادواره «پیمان جوانمردان» و تکریم و تجلیل از خانواده شهدای جوانمرد شهر تهران، گامی در مسیر احیای روحیه جوانمردی و پهلوانی برداشت. آنچه می‌خوانید ماحصل گفت‌وگو با چند تن از مهمانان این ویژه‌برنامه است که در میان مردم به جوانمردی و پهلوانی شهره و در انجام امور خیریه و خداپسندانه پیشقدم هستند.

پهلوانان را خانه‌نشین نکنیم    پهلوانی در دستگیری از ضعفا و فقراست
 
حشمت‌الله قاعدی هستم، ۴۸ ساله. نام پدرم ذوالفقار است و بر همین اساس این لقب را هم به من نسبت داده‌اند. پدر من یکی از کشاورزان فعال منطقه ۱۸ بود و من هم راه ایشان را ادامه می‌دهم. افتخار من این است که شیعه امیرالمؤمنین (ع) هستم. همانطور که می‌دانید پهلوان زیاد است، اما پهلوان واقعی و کسی که نامش ماندگار شده است حضرت علی (ع) است و همه پهلوانان امروز نوکر او هستند.

اگر ریا نباشد بنده در کار خیر نیز دستی دارم که نیازی به ذکر موارد آن نیست. به قول پهلوان علیرضا سلیمانی، پهلوانی فقط به زور بازو نیست، بلکه به گرفتن دست ناتوانان و ضعفا و فقرا است. به قول معروف «هرگز نخورد آب، زمینی که بلند است». به نظر من نسل پهلوان و پهلوانی ضعیف شده است و باید در راه ترویج آن کوشید. نصیحت من به جوانان کشورمان این است که از مصرف دخانیات دوری و تا می‌توانند ورزش کنند. اگر می‌خواهید در زمان پیری و فرسودگی زندگی راحتی از نظر سلامت جسمانی داشته باشید به ورزش اهمیت بدهید، از مصرف دخانیات دوری کنید و دستگیر نیازمندان باشید. بهترین کار این است که پیروی از روحیه و سیره شهدای جوانمرد را فراموش نکنیم.

پهلوانان را خانه‌نشین نکنیم     ورزش باید همراه با پهلوانی و مروت باشد

مرتضی یوسفی هستم، ۴۸ ساله و متولد منطقه ۱۸ تهران. همانطور که هر کشوری یک ورزش سنتی مختص به خود دارد، برای مثال ورزش سنتی کشور چین کاراته است، ورزش سنتی کشور ما نیز پهلوانی است. پهلوانی ورزشی آیینی و سنتی در جامعه ما است و پیشوای ما در این امر امیرالمؤمنین (ع) هستند و پوریای ولی نیز به عنوان پیشکسوت این ورزش باستانی هستند.

همان‌طور که امیرالمؤمنین (ع) نشانه صبر و گذشت بوده‌اند، در نتیجه ادغام این دو ویژگی جوانمردی و گذشت خواهد شد. ورزش باید همراه با پهلوانی و پهلوانی نیز باید همراه با مروت باشد. اگر کنار ورزش‌های قهرمانی، ورزش پهلوانی نباشد، هیچگاه جایگاه کسب شده ارزش والایی نخواهد داشت.
خوشبختانه امروزه در کشور ما افرادی که کار خیر می‌کنند زیاد هستند. برای مثال در همین منطقه ۱۸ افراد زیادی هستند که دست مظلومین و فقرا را می‌گیرند و در جهت کار خیر در تلاشند و خط مشی امیرالمؤمنین را دنبال می‌کنند. باید به این امر مهم بیش از پیش توجه داشت.

 پهلوانان را خانه‌نشین نکنیم    جوانان را با درس‌های پهلوانی آشنا کنیم

علی دوستی هستم، متولد سال ۵۹ در منطقه یافت‌آباد. نصیحت من به جوانان کشورمان این است که در راه حفظ سلامتی‌شان کوشا باشند و از مصرف دخانیات که دشمن اصلی سلامتی انسان است دوری کنند و همچنین احترام به بزرگ‌تر‌ها به‌خصوص پدر و مادر خود را فراموش نکنند. برای بیشتر شدن روحیه جوانمردی در جوانان باید آن‌ها را تشویق کرده و به میدان آورد و به آنان فرصت داد تا روحیه جوانمردی را در عمل تجربه کنند. باید به جوانانمان درس پهلوانی -که مهم‌ترین امر در این زمینه است- را آموزش دهیم. همچنین پس از هر موفقیت باید از آن‌ها تقدیر به عمل آید تا به این ترتیب جوانانمان را تشویق و به این راه دعوتشان کنیم. من در حد و در توانم در انجام کار خیر فعالیت می‌کنم و از این بابت مفتخرم و امیدوارم نه تنها تمام پهلوانان و جوانمردان، بلکه تمام مردم به میدان بیایند و دست نیازمندان را بگیرند. این روحیه باید با معرفی شهدای جوانمرد بیش از این‌ها در جامعه ترویج داده شود. روحیه پهلوانی با روحیه دستگیری از فقرا عجین است.

پهلوانان را خانه‌نشین نکنیم     جوان‌گرایی، استعدادیابی و تدارک محیط‌ های ورزشی

وحید نورالهی‌کیا هستم، متولد منطقه ۱۸. به نظر من برای جذب جوانان به فرهنگ جوانمردی و ورزش پهلوانی مهم‌ترین موضوع همانگونه که رهبری فرمودند: تأکید بر جوان‌گرایی در جامعه است. در این راستا باید محیط‌های ورزشی بیشتری تدارک دیده شود و تعداد سالن‌های زورخانه‌ها افزایش یابد و در وهله اول استعدادیابی شود. امروزه مشاهده می‌کنیم که برخی جوانان ما به دود و مصرف دخانیات گرایش پیدا کرده‌اند. مسئولان مربوطه و متولیان امر می‌توانند با برنامه‌ریزی‌های صحیح جوانان کشور را از همان دوران کودکی و از پایه به سمت ورزش تشویق کنند. به نظر من در این امر مهم‌ترین و پررنگ‌ترین نقش را ابتدا خانواده‌ها و سپس مسئولان دارا هستند.

پهلوانان را خانه‌نشین نکنیم     جوانان را به سوی ورزش هدایت کنید

محرم شیرزادیان هستم از منطقه ۱۸ و سال‌هاست که در عرصه ورزش فعالیت می‌کنم. همچنین هر سال از سوی شهرداری به منظور خادمی به کربلای معلا اعزام می‌شوم و این خدمتگذاری برایم افتخار بزرگی است. درخواست من از مسئولان این است که جوانان را به کار‌های خیریه و ورزش هدایت و از مصرف دخانیات دورشان کنند. تعداد باشگاه‌ها را بیشتر کنند و به جوانان علاقه‌مند به این حوزه بیشتر بها بدهند. توصیه من به جوانانمان ورزش، راستگویی و احترام به والدین است. هر فردی که به پدر و مادر خود نیکی کند، قطعاً خیر خواهد دید. من به واسطه شغلی که در شهرداری دارم برای تسریع کار مراجعه‌کنندگان آن‌ها را راهنمایی می‌کنم و اینگونه در انجام کار خیر کوشا هستم.

پهلوانان را خانه‌نشین نکنیم     مسلک پهلوانی با روحیه دستگیری گره خورده است

امین فرزانه هستم و در کنار پیشکسوتان فعالیت می‌کنم. کسانی که با وجود وضع مالی ضعیف در راه کمک به مستضعفان در تلاشند، مطمئناً خداوند نیز یار و همدمشان بوده و این محبت و دلسوزی‌شان را جبران می‌کند. من در کنار آقای حشمت‌الله قاعدی در کار خیر فعال هستم و از ایشان تشکر ویژه می‌کنم. ایشان حتی به مناطقی کمک می‌کنند که صعب‌العبور بوده و جزو مناطق دورافتاده هستند. به نظر من مرام و مسلک پهلوانی با روحیه جوانمردی و دستگیری از نیازمندان و فقرا گره خورده و چه خوب است که الگو‌ها را در این زمینه معرفی کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار