کد خبر: 957921
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷
احیای ۲ هزار هکتار از باغات بعد خشکسالی
چند سالی می‌شد که باغات سیستان و بلوچستان به ثمر نمی‌نشستند و کام باغداران تلخ شده بود. منابع آبی چه برای کشاورزی و چه باغداری یا نبود یا اگر بود هم خیلی محدود بود.
سرويس ايران جوان آنلاين: به دنبال بارندگی‌های خوب بهاری بلاخره بعد از یک دوره طولانی تداوم خشکسالی در تاکستان‌های سیستان و بلوچستان؛ امسال بیش از ۲ هزار هکتار از باغات انگور یاقوتی این استان به ثمر نشسته‌اند و به زودی کام باغداران این استان را شیرین می‌کنند. محصولی که از ظرفیت‌های مهم و اقتصادی سیستان و بلوچستان به شمار می‌آید و اشتغال شماری از مردم این استان را تضمین می‌کند.

چند سالی می‌شد که باغات سیستان و بلوچستان به ثمر نمی‌نشستند و کام باغداران تلخ شده بود. منابع آبی چه برای کشاورزی و چه باغداری یا نبود یا اگر بود هم خیلی محدود بود. از همین رو سه سالی است که تاکستان‌های این استان انگور نداده‌اند. البته وضعیت منابع آبی بحرانی‌تر از این‌هاست؛ چرا که سال گذشته به دلیل خشکسالی شدید حدود ۷۰۰ میلیارد تومان به مزارع استان خسارت وارد شد و با این شرایط عملاً ًادامه فعالیت‌های باغداری هم مقرون به صرفه نبود. اما خوشبختانه امسال با شروع بارندگی و جاری شدن آب در هیرمند و هامون دوباره مزارع و باغات سیراب شدند. آب به باغ‌ها به ویژه باغات انگور رسید و بلاخره بعد از یک دوره به نسبت طولانی کم آبی، تاکستان‌های انگور یاقوتی سیستان و بلوچستان به ثمر نشستند. خبری که باعث خوشحالی باغداران شده است، البته گفته می‌شود برای جلوگیری از مواجهه دوباره با معضل کم‌آبی باید مسئولان برنامه‌ریزی کاملی در راستای بهره‌مندی از شیوه‌های آبیاری نوین داشته باشند.

آغاز برداشت دانه‌های یاقوت

برداشت نوبرانه یاقوتی سیستان و بلوچستان از اوایل خردادماه جاری آغاز شده است و همچنان هم ادامه دارد. مدیر جهاد کشاورزی زابل با تأیید مطالب فوق و با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۷ هزار تن انگور از این منطقه برداشت و روانه بازار مصرف شود، می‌گوید: «انگور‌های شمال سیستان بیش از ۱۰ نوع دارند که ۸۵ درصد از ۲ هزار هکتار باغ انگور این منطقه به انگور یاقوتی اختصاص می‌یابد.» گونه‌ای از انگور که یکی از رقم‌های بومی و به عنوان مهم‌ترین محصول باغی این منطقه به‌حساب می‌آید. رضا موسوی اضافه می‌کند: «انگور مهم‌ترین محصول باغی در منطقه سیستان است که ارقام متنوعی از آن شامل انگور یاقوتی قرمز، یاقوتی سفید، فخری، سنگک، امیری، لعل، حاجی عباسی، چشم گاوی، قندهاری، مایه‌میش، غلامی، شست عروس و... در این سرزمین یافت می‌شود.» گفتنی است که انگور یاقوتی قرمز رقم غالب تاکستان‌های سیستان است و از انواع انگور‌های بی‌دانه است که به مصرف تازه خوری می‌رسد. این مقام مسئول جهادکشاورزی استان ادامه می‌دهد: «مهم‌ترین ویژگی انگور یاقوتی قرمز سیستان که به آن نقشی ممتاز و بی‌بدیل می‌دهد، زودرسی و نوبرانه بودن آن است. رقم یاقوتی قرمز در شرایط اقلیمی این دشت، هفته اول خرداد ماه قابل عرضه به بازار مصرف است. این زمان از سال مصادف با بروز خلأ شدید در بازار میوه کشور و اوج تقاضای بازار است.»

ظرفیت بالای تولید انگور خاص سیستان

لازم به ذکر است که انگور سیستان دارای ویژگی‌های منحصربه فردی همچون عطر، طعم و ظاهری شکیل است که در نوع خود یک مزیت نسبی به شمار می‌رود که باید به آن توجه کرد. بنابر این در صورتی که زیر‌ساخت‌های لازم در چرخه تولید، توزیع و بازاررسانی، این محصول فراهم شود، می‌توان از آن به عنوان ظرفیتی برای بهبود وضعیت معیشتی کشاورزان، اوضاع اقتصادی و اجتماعی منطقه و حتی تأمین بخشی از نیاز کشور بهره برد. موسوی مدیر جهادکشاورزی زابل تأکید می‌کند: «تاکستان‌های انگور یاقوتی که بلاخره بعد از مدت‌ها به بارنشسته‌اند ارزش افزوده خوبی دارند که اگر هزار و ۶۰۰ بوته از این محصول در هر هکتار کاشته شود ۱۲ تن انگور برداشت می‌شود.» همین موضوع می‌تواند دلیلی برای توجه ویژه متولیان به این ظرفیت استانی و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم تولید و صادرات آن باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار