کد خبر: 957831
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۰
برخلاف تصور که تحریم‌ها باعث کاهش صادرات می‌شود خدمات فنی مهندسی رشد ۱۷ درصدی داشته است
برخلاف تصور برخی که معتقدند صادرات محصول از ایران کاهش یافته، صادرات بر‌اساس آمار گمرک افزایش ۱ /۷ درصدی داشته است و صادرات خدمات فنی مهندسی نیز از ابتدای امسال با ۱۷ درصد رشد به ۶ /۱ میلیارد دلار رسید
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: برخلاف تصور برخی که معتقدند صادرات محصول از ایران کاهش یافته، صادرات بر‌اساس آمار گمرک افزایش ۱ /۷ درصدی داشته است و صادرات خدمات فنی مهندسی نیز از ابتدای امسال با ۱۷ درصد رشد به ۶ /۱ میلیارد دلار رسید که نشان می‌دهد آثار تحریم در حوزه صادرات تأثیر چندانی نداشته است.

محمدرضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت با بیان این مطلب در نشست خبری گفت: بر‌اساس اطلاعات برخط گمرک جمهوری اسلامی ایران میزان صادرات غیرنفتی در دو ماهه ابتدای سال ۹۸ حدود ۴ /۸ میلیون دلار بوده و این رقم با نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۷/۷ میلیارد دلار بوده، ۱ /۷ درصد رشد داشته است.
وی با اشاره به میزان واردات به کشور گفت: واردات در دو ماه ابتدای امسال ۷ /۶ میلیارد دلار بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ درصد کاهش یافته است.

مودودی با بیان اینکه در فروردین ماه امسال شاهد افت ۱۸ درصدی صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل بودیم، گفت: تلقی از این موضوع این بود که بر‌اساس سیاست‌های ارزی کاهش صادرات صورت گرفته، اما با توجه به رشد صادرات طی دو ماه اخیر این تلقی پذیرفتنی نیست، ضمن اینکه با توجه به وقوع سیل در ابتدای امسال و از آنجایی که بخش اعظمی از کالا‌های ایرانی به کشور عراق صادر می‌شد، به دلیل مشکلاتی که برای عبور و مرور کامیون‌ها پیش آمد، صادرات ما را تحت تأثیر قرار داد.

مودودی در مورد صادرات خدمات فنی و مهندسی گفت: در این بخش از ابتدای امسال تاکنون ۶ /۱ میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۷ درصدی را نشان می‌دهد.
سرپرست سازمان توسعه تجارت با اشاره به تغییر سیاست‌های بانک مرکزی و انطباق آن با سیاست‌های تجاری گفت: در سال ۹۷ ما رشد صادرات را تجربه نکردیم، اما امسال تا حدودی سیاست‌ها تغییر کرده و امیدواریم با اتفاقاتی که در‌باره تغییر سیاست‌های ارزی توسط بانک مرکزی افتاده است، تجارت غیرنفتی بهبود یابد.

وی همچنین به پدیده صدور کارت‌های جدیدالورود بازرگانی اشاره کرد و گفت: در سال ۹۷ شاهد صدور ۶ هزار و ۵۰۰ کارت بازرگانی جدیدالورود بودیم که این تعداد کارت سابقه فعالیت در سال‌های قبل را نداشتند. سرپرست سازمان توسعه تجارت بیان داشت: در سال جاری بر‌اساس اطلاعات واصله حدود هزار و ۳۷۰ کارت جدیدالورود بازرگانی به عرصه تجارت کشور وارد شده که این تعداد کارت در یک ماه ۴۵۰ میلیون دلار صادرات داشته‌اند و ورود این تعداد کارت به چرخه بازرگانی کشور ضرورت اصلاح سیاست‌های ارزی را ایجاد می‌کند؛ بنابراین بانک مرکزی به این موضوع ورود کرده و یک مقدار سیاست‌های ارزی را تغییر داده است.

مودودی با بیان اینکه رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده که ۶۰ درصد از ارز حاصله از صادرات در سال ۹۷ به چرخه اقتصاد کشور برگشته است، گفت: براساس آمار ۱۸ میلیارد یورو ارز به سامانه نیما برگشته و این آمار نشان می‌دهد، جریان برگشت ارز از زمانی که سیاست‌های ارزی اصلاح شده، تغییر چشم‌گیری داشته است. وی ادامه داد: در سال‌جاری هم ۴ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما برگشته است. سرپرست سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: کل اقلام صادراتی کشور در سال ۹۶، ۳ هزار و ۴۰۰ قلم کالا براساس کد سیستم هماهنگ HS که در سال ۹۷ این اقلام به ۴ هزار و ۴۰۰ مورد افزایش یافته که حاکی از رشد ۲۹ درصدی است.

مودودی همچنین بیان داشت: تعداد کل صادرکنندگان در سال ۹۶، ۹ هزار و ۲۰۰ نفر بوده است که در سال ۹۷ تعداد کل صادرکنندگان به ۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر افزایش پیدا کرده که حکایت از افزایش ۴۰ درصدی صادرکنندگان است.
سرپرست سازمان توسعه تجارت همچنین گفت: تقریباً هزار و ۳۴۰ صادرکننده حقیقی و هزار و ۷۱۸ صادرکننده حقوقی از چرخه صادرات به کشور در سال ۹۷ جدا شده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار