کد خبر: 957732
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۶
رهبر اپوزیسیون ونزوئلا اعلام کرد که طرحی برای پیوستن به دور جدید مذاکرات در نروژ با حضور نمایندگان نیکولاس مادورو ندارد تا پوک بودن ادعا‌های دموکراسی‌خواهانه این جریان غربگرا روشن‌تر شود، اما در طرف مقابل ونزوئلا و کوبا بر تحکیم اتحاد دوجانبه در برابر فشار‌هایی امریکا تأکید کردند تا جبهه مقاومت در امریکای لاتین خود را در مبارزه با طرح‌های براندازنه واشنگتن همچنان پویا و آماده نشان داده باشد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش رویترز، «دیاسدادو کابیو» معاون حزب حاکم سوسیالیست ونزوئلا روز جمعه برای نشان دادن اتحاد کشورش با کوبا به هاوانا رفت و با «رائول کاسترو» رئیس‌جمهور پیشین کوبا و رئیس حزب کمونیست این کشور دیدار و گفت: وگو کرد. این دیدار در بحبوحه تشدید فشار‌های امریکا علیه دو دولت انقلابی ونزوئلا و کوبا انجام شد.
دونالد ترامپ از زمان حضور در کاخ سفید شدید‌ترین فشار‌ها و تدابیر سختگیرانه را علیه این دو کشور چپگرای امریکای لاتین اعمال کرده و این در حالی است که مقامات کاراکاس و هاوانا بار‌ها بر بی‌نتیجه بودن این سیاست‌های خصمانه واشنگتن تأکید کرده‌اند. کابیو در کنفرانسی خبری پس از دیدار با رائول کاسترو عنوان کرد که دو طرف در مورد آمادگی‌ها برای برگزاری نشست آتی گروه‌ها و کشور‌های چپگرا در کاراکاس و همچنین همگرایی بیشتر ونزوئلا و کوبا رایزنی کردند. خوزه رامون ماچادور ونتورا، معاون رئیس حزب کمونیست کوبا نیز با کابیو دیدار و دو طرف در مورد راه‌های گسترش روابط دوجانبه مذاکره کردند. کابیو پس از دیدار با رائول کاسترو خاطرنشان کرد: لازم است متحد باشیم، چون یک دشمن مشترک بسیار قوی داریم. خبرگزاری دولتی کوبا نیز در مورد این دیدار گزارش داد که رائول کاسترو بار دیگر بر حمایت کشورش از دولت و مردم ونزوئلا در برابر تهدید‌های امریکا تأکید کرد. ونزوئلا و کوبا پیش‌تر نیز با هدف مقابله مشترک با تحریم‌های امریکا، همکاری‌های اقتصادی و مالی خود را تقویت کرده بودند. «دلسی رودریگز» معاون رئیس‌جمهور ونزوئلا اخیراً تصریح کرد که کاراکاس و هاوانا در مواجهه با تحریم‌ها و فشار‌های مالی و اقتصادی از سوی امریکا، در مسیر تقویت همکاری‌های دوجانبه گام برمی دارند. ونزوئلا ماه‌ها است که از بحران شدید اقتصادی و سیاسی رنج می‌برد. خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا خود را رئیس‌جمهور ونزوئلا خوانده و با حمایت امریکا و کشور‌های اروپایی حتی شبه‌کودتایی را هم ترتیب داد تا رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا نیکلاس مادورو را از صحنه دور کند که تاکنون موفق نبوده است.

اپوزیسیون سرنگونی می‌خواهد نه مذاکره
خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا روز جمعه ضمن بیان اینکه برنامه‌ای برای دور جدید مذاکرات با نمایندگان دولت ونزوئلا در اسلو ندارد، گفت: مذاکراتی که به استعفای نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور این کشور نینجامد، بی‌فایده است. مذاکرات صلح میان نمایندگان دولت قانونی مادورو و مخالفان در اسلو در پی اصرار نمایندگان گوایدو بر استعفای رئیس‌جمهور فعلی این کشور بدون نتیجه پایان یافت.

بازگشایی مرز با کلمبیا
نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا دستور داده مرز مشترک ونزوئلا با کلمبیا بازگشایی شود. مادورو در پیامی توئیتری به مناسبت بازگشایی مرز مشترک ونزوئلا با کلمبیا گفت: ما ملت صلح هستیم و قویاً از استقلال خود دفاع می‌کنیم. مادورو گفته است: ونزوئلا قربانی جنگ اقتصادی است که امریکا علیه این کشور به راه انداخته است. وی افزوده: ادعا‌های دولت امریکا مبنی بر کمک اقتصادی به ونزوئلا چیزی بیش از اعمال مداخله خارجی در امور داخلی ونزوئلا نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار