کد خبر: 957375
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۳
بررسی پدیده «افزایش زنان سرپرست خانوار» در گفت‌وگو با کارشناسان و مسئولان
دست‌هایش دیگر ظرافت دست‌های یک زن را ندارد! با رفتن شوهرش حالا سال‌هاست که هم مادر است و هم پدر؛ سال‌هاست که چشم فرزندانش به دست‌های اوست و نان‌آور خانه شده است.
زهرا چیذری
سرويس زنان جوان آنلاين: دست‌هایش دیگر ظرافت دست‌های یک زن را ندارد! با رفتن شوهرش حالا سال‌هاست که هم مادر است و هم پدر؛ سال‌هاست که چشم فرزندانش به دست‌های اوست و نان‌آور خانه شده است. این زن تنها یکی از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار زنی است که حالا سرپرست خانواده‌اند و روز به روز هم به تعدادشان افزوده می‌شود. بعضی‌هایشان با مرگ همسر و بعضی با جدایی سرپرست خانوار شده‌اند. برخی‌هایشان هم همسران از کار افتاده، معتاد یا زندانی دارند و در نهایت گروهی از این زنان هم هرگز ازدواج نکرده‌اند، اما خودشان باید نان خود و خانواده را بدهند!
مطابق آمار‌هایی که سال گذشته وزارت کار منتشر کرد، طی یک دهه منتهی به سال ۱۳۹۵، میزان زنان سرپرست خانوار ۸۶ درصد رشد کرده است. در سال ۱۳۹۵، ۷ /۱۲ درصد از خانوار‌های ایرانی را زنان سرپرستی می‌کردند و میزان زنان سرپرست خانوار طی یک دهه منتهی به سال ۱۳۹۵ رشد ۶ /۸۶ درصدی را پشت سر گذاشته است.

در سال ۱۳۹۵، در بین بیش از ۲۱ میلیون خانوار تعداد زنان سرپرست خانوار ۳ میلیون بوده است. تعداد خانوار‌های دارای سرپرست مرد در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵، به میزان ۱/ ۳۴ درصد رشد کرده این در حالی است که تعداد خانوار‌های سرپرست زن، دارای رشد ۶/ ۸۶ درصدی بوده است. نسبت زنان سرپرست خانوار نسبت به کل خانوار‌ها در سال ۸۵ رقم ۵ /۹ درصد بوده که این رقم تا سال ۱۳۹۵ به میزان ۷ /۱۲ درصد رسیده است. حالا طبق آخرین آمار تعداد زنان سرپرست خانوار به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رسیده است تا روند افزایشی زنان سرپرست خانوار طی سال‌های اخیر همچنان حفظ شود.

بر این اساس طی دوره‌ای۱۰ ساله تعداد زنان خودسرپرست یا تک‌نفره نیز حدود ۳ /۲ برابر شده است. در بین کل خانوار‌های خودسرپرست یا زنان و مردانی که به تنهایی زندگی می‌کنند، هم آمار زنان بیشتر است و در سال ۱۳۹۵، ۴/ ۶۶ درصد را زنان خودسرپرست تشکیل می‌دادند که احتمالاً حالا این آمار نیز با روند افزایشی تغییر کرده است. زنان سرپرست خانوار اغلب آسیب دیده‌اند و از سوی دیگر در معرض آسیب قرار دارند. این زنان از دایره فرزندآوری خارج می‌شوند و باید بار سنگین زندگی را به تنهایی بر دوش گیرند و همه این‌ها ایجاب می‌کند تا مورد حمایت قرار گیرند. بررسی پدیده افزایش زنان سرپرست خانوار از منظر جامعه‌شناسی، روانشناسی و رفتن به سراغ نهاد‌های متولی امر حمایت از این زنان همچون کمیته امداد و مجلس به عنوان قانونگذار و تسهیل‌گر این حمایت‌ها موضوعاتی است که در این پرونده به آن پرداخته شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر