کد خبر: 957289
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۵
یک قتل، مقتول و متهمی که به انجام قتل اعتراف کرده! در این میان جماعتی در تلاش هستند تا با سیاسی‌کاری و سیاسی‌بازی به روش خودشان قاتل هم حزبی‌شان را از چاه ویلی که در آن گرفتار شده، نجات دهند. این در حالی است که حافظه تاریخ دادرسی به پرونده‌های جنایی که با جریان‌سازی رسانه‌ای وجهه سیاسی گرفته، نشان می‌دهد عاقبت خوشایندی در انتظار چنین پرونده‌هایی نیست.
کبری فرشچی
سرویس جامعه جوان آنلاین: سیاسی‌بازی و سیاسی‌کاری می‌تواند مسیر رسیدگی به یک پرونده جنایی را مخدوش کند و مسیر‌های نجات مجرمان چنین پرونده‌هایی به بن‌بست می‌رسد؛ درست شبیه پرونده قتل لاله همسر ناصر محمدخانی که در نهایت منجر به صدور حکم قصاص و اعدام شهلا شد و حالا هم با وجود اعتراف صریح محمدعلی نجفی به قتل میترا استاد همسر دومش، جریان اصلاحات با سناریوسازی‌های عجیب و غریب به دنبال جریان‌سازی و بازی رسانه‌ای برای تطهیر شهردار اسبق تهران و مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور است؛ سناریویی که انتهایش رسوایی بیشتر اصلاح‌طلبان و مخدوش شدن مسیر رسیدگی به پرونده یک قتل را در پی دارد.

همزمان با اعتراف محمدعلی نجفی به قتل همسر دومش سناریوسازی‌های جریان اصلاحات برای تطهیر خطای یک هم حزبی آغاز شد؛ نخستین سناریو ارتباط میترا استاد با نهاد‌های امینتی و فرستادن صوت‌هایی از وی برای این نهاد‌ها بوده است؛ ادعایی که نخستین بار از سوی خود نجفی مطرح شد، اما غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه‌قضائیه سناریوی «پرستو» بودن استاد را رد کرد و گفت: «در این ارتباط قرائنی وجود ندارد؛ ضمن اینکه چیزی که الان رسیدگی می‌کنیم پرونده قتل است و فعلاً مسئولیت‌مان این است که تکلیف پرونده قتل را روشن کنیم و به سایر زوایای پرونده در فرصت بعدی رسیدگی خواهد شد.»

سناریو‌سازی از پرستو تا خیانت!
طرح مسائلی مانند دام‌گذاشتن برای سیاسیون توسط یک زن، شیوه‌های غیرانسانی سرویس‌های جاسوسی و اطلاعاتی صهیونیست‌ها و برخی کشور‌های غربی برای سوء‌استفاده، تخلیه اطلاعاتی یا باج‌گیری از سیاسیون است، اما چنین روش‌هایی با مبانی فکری جمهوری اسلامی در تضاد است و دستگاه‌های اطلاعاتی کشورمان از این روش‌ها حتی برای دشمنان خود نیز استفاده نمی‌کنند.
پرستو بودن استاد تنها سناریوی این جریان نبود؛ سناریو‌های بعدی رسانه‌ها و چهره‌های اصلاح‌طلب خیانت میترا استاد به نجفی، قاتل‌نبودن نجفی و به گردن گرفتن قتلی که احتمالاً دختر یا دخترخوانده‌اش انجام داده و حتی توطئه خواندن کل ماجرای قتلی که نجفی خود به انجام آن اعتراف کرده در دنباله همین ماجرا طراحی و اجرایی شد. جریان اصلاحات برای بالاتر بردن دوزسیاسی پرونده قتل همسر نجفی حتی در انتخاب وکیل مدافع وی نیز به جای انتخاب یکی از وکلای ویژه قتل، به سراغ انتخاب چهره‌ای سیاسی رفتند؛ محمودعلیزاده طباطبایی وکیل خاندان هاشمی و وکیل محمدعلی طاهری، رئیس عرفان حلقه انتخابی است که می‌تواند مسیر پرونده قتل همسر نجفی را بیش از پیش سیاسی کند و احتمال صدور حکم ناعادلانه را علیه وی بالاتر ببرد، اما این انتخاب به جریان اصلاحات کمک خواهد کرد تا از قاتل هم حزبی خود قهرمان بسازند!

ماحصل یک انتخاب
نخستین ماحصل انتخاب وکیلی سیاسی برای پرونده‌ای جنایی، روزگذشته رونمایی شد و در یکی از آخرین سناریو‌ها علیزاده طباطبایی وکیل نجفی مدعی شد، «فیلمی که تلویزیون پخش کرد، مربوط به زمان شهردار بودن نجفی و بازدیدش از پلیس بود؛ صداوسیما آن را به جای لحظه بازداشت پخش کرد که باعث تخریب نجفی شد.» وی ادامه داد: «خواستیم از خبرنگار شکایت کنیم، اما نجفی قبول نکرد.»
علیزاده طباطبایی با بیان این جمله که «موکلم گفت: واقعیت‌ها کم‌کم رو می‌شود» تلاش کرد تا پرونده‌ای که با اعتراف موکلش ابعادی روشن دارد را برای ادامه بهره‌برداری‌های سیاسی در هاله‌ای از ابهام به تصویر بکشد.
ادعای وکیل نجفی در حالی است، هنگامی که نجفی در کسوت شهردار تهران به بازدید از اداره آگاهی رفته بود، سرهنگ یاراحمدی سرپرست آگاهی بود و سردار لطفی که درجه سرهنگی داشت، رئیس پلیس امنیت تهران بود. استعفای محمدعلی نجفی از شهرداری تهران ۲۱ فروردین ۹۷ پذیرفته شد. درحالی که سردار لطفی ۱۴ مرداد ۹۷ و چهار ماه بعد از استعفای نجفی رئیس آگاهی شد. در فیلم منتشرشده از حضور شهردار اسبق تهران در اداره آگاهی برای اعتراف به قتل همسر دومش، اما تصویر سردار لطفی دیده می‌شود که به عنوان رئیس اداره آگاهی در تصاویر حضور دارد. از سوی دیگر نجفی در پس زمینه تصویر با همان لباسی در حال نوشیدن چای است که با همان لباس و با چهره‌ای تکیده در برابر دوربین تلویزیون قرار می‌گیرد و درباره قتل همسرش توضیح می‌دهد.
در این میان نمی‌توان از قصور صدا‌و‌سیما و پلیس در به نمایش گذاشتن تصاویر خبرنگار به همراه اسلحه‌ای که قتل با آن انجام شده یا نمایش تصاویر بدون روتوش نجفی به عنوان متهم چشم‌پوشی کرد؛ چراکه طبق ماده ۹۶ قانون آیین دادرسی کیفری انتشار تصاویر و سایر مشخصات مربوط به هویت متهم در تمامی مراحل تحقیقات مقدماتی توسط رسانه‌ها، مراجع انتظامی و قضایی ممنوع است. هرچند در همین رابطه پلیس تهران قصور درباره پخش تصاویر نجفی را پذیرفته و عذرخواهی هم کرده است.

رفتار اخلاقی اصولگرا‌ها در پوشش خبری یک قتل نه چندان معمولی
نکته فراموش شده در اظهارنظر‌ها و جریان‌سازی اصلاح‌طلبان این است که در ماجرای این قتل، میترا استاد چه یک زن معمولی باشد که با شوهرش دعوا داشته، چه یک پرستو و چه یک شیطان، نجفی از هزار راه نرفته هفت تیر کشی و شلیک به او را انتخاب کرده است. در این میان رسانه‌های اصولگرا مانند روزنامه «جوان»‌یا روزنامه «کیهان» با رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای به تیتری خبری در این باره بسنده کردند و هیچ کدام از سمت‌های قبلی نجفی را که بیانگر وابستگی وی به جریان اصلاحات برای تیتر زدن و صحبت‌کردن درباره این حادثه به کار نگرفتند. اما با تمام این‌ها اصلاح‌طلبان برای بالاتر بردن دوز سیاسی ماجرا اصولگرایان را متهم به سیاسی کردن قضیه می‌کنند. در حالی که خودشان با حرف نزدن از مقتول و با سعی در تطهیر نجفی به دنبال سیاسی کاری و نجات یک هم حزبی از چاه ویل هستند.
شاید داستان سرایی‌های تخیلی اصلاح‌طلبان از ماجرای قتل میترا استاد توسط نجفی اصلاح‌طلب و فرشته‌سازی از قاتل و شیطان کردن مقتول را بتوان تقلایی دانست که این جریان در واکنش به «پایان اصلاحات در افکار عمومی» به کارگرفته است.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عبدالعلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
0
1
اصلاح طلبان با کاندیدای پوششی افکار عمومی را فریب دادند و ریاست جمهوری را غصب کردند . و با تحلیل های خود در باره نجفی بدنبال قاتل پوششی هستند .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار