کد خبر: 957181
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۴
فریدون حسن
همین چند روز قبل بود که نوشتیم کار فرهنگی با سردادن شعار‌های قشنگ فرهنگی فرسنگ‌ها فاصله دارد؛ نوشتیم که باید زیربنایی کار کرد و نمی‌توان صرفاً با محروم‌کردن چند لیدر از حضور در ورزشگاه‌ها و منحل اعلام‌کردن کانون‌های خودسر و خودرأی هواداران (که البته کار ابتدایی درستی بود) همه‌چیز را تمام شده قلمداد کرد.
حالا بعد از بازی چهارشنبه شب سپاهان و پرسپولیس در اصفهان، حاشیه‌های تلخ آن که چیزی کمتر از بازی دو تیم در تهران نداشت، شنیدن حرف‌های رئیس فدراسیون فوتبال درست مثل آب سردی بود که روی سر دلواپسان رشد فرهنگ در ورزشگاه‌ها ریخته شد. در حالی که بعد از بازی چهارشنبه تمامی دست‌اندرکاران سعی در توجیه و فرافکنی برای فرار از پاسخگویی بابت اتفاقات رخ داده بودند، مهدی تاج در سخنانی تأمل‌برانگیز برنامه‌ریزی و انجام امور فرهنگی در فوتبال و ورزشگاه‌ها را به عهده رسانه ملی، وزارت ارشاد، سازمان‌های فرهنگی، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها می‌اندازد، بدون اینکه هیچ اشاره‌ای به مسئولیت فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در این مورد مهم به عنوان متولیان اصلی فوتبال داشته باشد.
از رقابت‌های این فصل فوتبال باشگاهی فقط یک بازی فینال جام حذفی باقی‌مانده که با یک چشم برهم زدن مسابقات فصل جدید از راه خواهد رسید، اما با شنیدن حرف‌های شخص اول فوتبال کشور از همین حالا باید نگران اتفاقات روی سکو‌ها در فصل بعد بود، چراکه اصلاً قرار نیست اتفاق خاصی رخ دهد و فوتبالی‌ها از رئیس گرفته تا مرئوس به‌صورت کلی برنامه‌ریزی و انجام امور فرهنگی را دربست به بقیه واگذار کرده‌اند و خودشان را به بی‌خیالی محض زده‌اند.
در این دو بازی چیزی بالغ بر ۳۰۰ نفر مصدوم روی دست مانده، بگذریم که یک کشته هم داشته و چقدر هم توهین و فحاشی را به تماشا نشسته‌ایم و این تنها بخشی از این ماجرای دردناک و تأسف‌آور است. یک نگاه به بقیه بازی‌ها و آمار آن‌ها و نیم‌نگاهی هم به رقابت‌های دسته‌های پایین‌تر و حتی فوتبال بانوان که این روز‌ها در زد و خورد و ضرب و شتم چیزی کمتر از مردان ندارند، حکایت از اوضاع فاجعه بار فوتبال در فصل پیش رو دارد؛ آن وقت در چنین اوضاعی مهدی تاج همه ارگان‌ها و نهاد‌ها را در بحث فرهنگسازی مقصر و مسئول قلمداد می‌کند و به راحتی از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کند و جالب اینجاست که هیچ کس هم پیدا نمی‌شود از جناب رئیس بپرسد پس وظیفه شما با فدراسیون عریض و طویلتان در این مقوله مهم چه می‌شود.
اتفاقات ریز و درشت و زشت و زیبای این فصل هم تمام شد، ولی فوتبال و مسئولانش قرار نیست درس بگیرند که اگر قرار بر این بود، امروز شاهد چنین حرف‌هایی از رئیس فدراسیون نبودیم. می‌شود حداقل این توقع را داشت که یک برخورد قاطع و درست با متخلفان شود که فدراسیون حتی در این خصوص هم چندان درست کار نمی‌کند و پرخاشگران چه در زمین مسابقه و چه در کنار آن و بیرون از ورزشگاه‌ها روز به روز با خیال راحت‌تر و جری‌تر از قبل می‌شوند، چون خوب می‌دانند کسی پیدا نمی‌شود که بخواهد جلوی آن‌ها قد علم کند.
حرف‌های مهدی تاج را باید چندباره خواند و چندباره تأسف خورد به حال فوتبالی که عرضه فرهنگ‌سازی برای خودش را ندارد؛ باید تأسف خورد به حال فوتبالی که حتی رئیس آن نمی‌خواهد قبول کند، خود باید برای فرهنگسازی در فوتبال آستین‌ها را بالا بزند نه اینکه چشم به راه رسیدن کمک از دیگران و برنامه‌ریزی سایر ارگان‌ها برای فوتبال باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار