کد خبر: 956991
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۵
حاشیه‌ای بر بازنشر یک اثر تاریخی درباره آیت‌الله حسینعلی منتظری و ماجرای عزل او
محمداسماعیل پسندیده
سرویس تاریخ جوان آنلاین: ماجرای قائم‌مقامی و عزل آیت‌الله حسینعلی منتظری و حوادثی که در حاشیه آن اتفاق افتاد، یکی از مسائل مهم و عبرت‌آموز در طول حیات جمهوری اسلامی به حساب می‌آید. آیت‌الله منتظری یکی از روحانیون مبارز و انقلابی بود که در دوران پیش از انقلاب اسلامی در جهت مبارزه با رژیم شاه، شکنجه‌ها و سختی‌های فراوانی تحمل کرد. پس از پیروزی انقلاب، آیت‌الله منتظری به عنوان جانشین احتمالی از طرف مجلس خبرگان انتخاب شد و با تبلیغات اطرافیان فرصت‌طلب و همراهی ناآگاهانه برخی دلسوزان انقلاب، به عنوان قائم‌مقام رهبری شناخته شد. پس از آن رفته‌رفته حوادثی رخ داد که در آخر منجر به عزل ایشان از این سمت توسط حضرت امام (ره) شد. نفوذ افراد ضدانقلاب در بیت آیت‌الله منتظری و سوء‌استفاده از ساده‌لوحی ایشان، علت اصلی این امر بود، از این رو حضرت امام (ره) از ایشان خواستند تا از سیاست فاصله گرفته، به تدریس و بحث علمی در حوزه بپردازند. اگرچه ایشان در ظاهر و ابتدای امر، نظر امام (ره) را پذیرفت، اما نفوذ اطرافیان باعث شد پس از مدت کوتاهی، ایشان در مقابل حضرت امام (ره) موضع‌گیری کند.

جریان انتخاب آیت‌الله منتظری به عنوان گزینه پیشنهادی رهبر آینده توسط خبرگان و حوادثی که در آخر منجر به عزل آقای منتظری از این سمت شد، قسمت مهم و سرنوشت‌سازی از تاریخ پس از انقلاب را تشکیل می‌دهد که تبیین آن، برای فهم بهتر حوادث دوران حیات پربرکت امام (ره) و شناخت برخی جریانات انحرافی موجود در جامعه- که پس از رحلت امام (ره) به تقابل با ولایت فقیه و نظام اسلامی پرداختند- امری ضروری است. در این میان روشن شدن مواضع حضرت امام (ره) در مقابل این جریان به ویژه برای نسل جوان جامعه- که به طور زنده و ملموس دوران حضرت امام (ره) را درک ننموده است- بسیار راهگشا خواهد بود. در این مجموعه تلاش شده ضمن اشاره اجمالی به تاریخ حوادث قائم‌مقام رهبری، متن کامل مواضع و بیانات حضرت امام (ره) به عنوان سند تاریخی، برای درک و تحلیل بهتر این حوادث ذکر گردد.

از آنجا که هدف از تألیف اثری که هم اینک به حضورتان معرفی می‌شود، تبیین مواضع حضرت امام (ره) در مورد آیت‌الله منتظری است، بررسی کامل زندگی و شخصیت و افکار آیت‌الله منتظری در این اثر مورد توجه نبوده است. عنوان این کتاب متضمن روایتی از امام صادق (ع) است که می‌فرماید: «العامل علی غیر بصیره کالسائر علی غیر الطریق، لا یزیده سرعه‌السیرالا بعدا»، کسی که از روی بی‌بصیرتی عمل کند، مانند سیرکننده و راه‌رونده‌ای است که سیر در بیراهه می‌کند و هرچه سریع‌تر حرکت کند و بیشتر تلاش نماید، جز دورشدن از مقصد، چیزی به دست نمی‌آورد. علم بدون بصیرت موجب هدایت انسان نمی‌شود همانگونه که علم بدون تقوا و مقابله با هوای نفس، انسان را به سرمنزل مقصود نمی‌رساند. ساده‌لوحی و بی‌بصیرتی مهم‌ترین عامل خروج آیت‌الله منتظری از صراط مستقیم انقلاب اسلامی و خط امام خمینی (ع) بود. نکته‌ای که بارها‌و‌بار‌ها از سوی امام خمینی (ع) به ایشان تذکر داده شد و ایشان، اعتنایی نکرد.

اثر مورد معرفی به سبک مختصر با محوریت سخنان و مواضع امام خمینی (ره) برای استفاده طالبان حقیقت تهیه شده و به همین جهت، در بیان مسائل تاریخی به کلیات اکتفا شده است. دوستان علاقه‌مند به مطالعه بیشتر می‌توانند به آثار ذیل مراجعه نمایند:
- خاطرات سیاسی، نوشته محمد ری‌شهری.
- سنجه انصاف، نوشته محمد ری‌شهری.
- رنج‌نامه، نوشته سیداحمد خمینی.
- پاسداشت‌حقیقت، نوشته عباس سلیمی.
- خاطرات آیت‌الله منتظری و نقد آن، نوشته اسدالله بادامچیان.

اولین چاپ این اثر در قالب کتابچه و تحت عنوان بولتن تحلیلی، توسط بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) در ۳ هزار نسخه، به فاصله یک روز پس از درگذشت آیت‌الله منتظری، برای شفاف‌سازی و روشنگری در ایام فتنه سال ۱۳۸۸ منتشر گردید و اکنون با اصلاحات و تغییراتی، مجدداً منتشر شده است. پیشاپیش از حُسن نظر شما در مطالعه این مجموعه تشکر می‌کنیم و از وجود کاستی‌ها و نقایص احتمالی آن پوزش می‌طلبیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار