کد خبر: 956982
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۰
گفت‌وگوی «جوان» با جوان دانشجوی فلسطینی در ایران
ابوسمره اهل فلسطین ساکن سوریه در اردوگاه یرموک بوده است. وی در رشته روزنامه‌نگاری درس می‌خواند و سه سالی می‌شود که در ایران سکونت دارد.
معصومه طاهری
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: ابوسمره اهل فلسطین ساکن سوریه در اردوگاه یرموک بوده است. وی در رشته روزنامه‌نگاری درس می‌خواند و سه سالی می‌شود که در ایران سکونت دارد. «جوان» با وی درباره فلسطین و نگاه مردم آن کشور به ایرانیان گفت‌وگو کرده است.

به عنوان یک جوان روزنامه‌نگار فلسطینی وضعیت فرهنگی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
به دلیل اینکه گروه‌ها و اقوام مختلفی در کنار هم زندگی می‌کنند، فرهنگ و آداب و رسوم فراوانی داریم و از روز اشغال فلسطین تا به امروز فلسطینی‌ها چه در سوریه و چه در لبنان و چه در جا‌های دیگر همواره سعی کرده‌اند فرهنگشان را حفظ کنند، چون جزئی از هویت دولت محسوب می‌شود. مثلاً در سوریه همایش‌های فرهنگی زیادی از طرف فلسطینی‌های مقیم آنجا انجام می‌شود. فرهنگ فلسطینی تحت هر شرایطی در بین فلسطینیان جریان می‌کند لذا غیرممکن است آن‌ها فرهنگ خود را از دست بدهند حتی اگر در اشغال و ستم اشغالگران باشند.

تهاجم فرهنگی غرب چقدر در بین مردم به‌خصوص جوانان تأثیر داشته است؟
امروزه مسئله جهانی شدن تقریباً به اوج رسیده و قسمت عمده‌ای از آن بحث تهاجم فرهنگی است؛ به قول نظریه‌پردازان جریان شمال به جنوب؛ یعنی کشور‌های امریکا و اروپا به دلیل قدرت رسانه‌ای شان اطلاعات تولید می‌کنند و افکارشان را به دنیا می‌فرستند و به عنوان کشور‌های شمال به کشور‌هایی مانند ما که طبق نظریه جنوب محسوب می‌شود افکار و اطلاعات خودشان را تزریق و القا می‌کنند و ما هم می‌پذیریم و قبول می‌کنیم. متأسفانه امروز نه فقط مردم فلسطین بلکه تمام مردم خاورمیانه و مخصوصاً جوان‌ها به دلیل تهاجم فرهنگی، تحت تأثیر قرار گرفته‌اند که در عصر انفجار اطلاعاتی امروز این تأثیرگذاری بیشتر از گذشته شده است؛ چنانچه ناخودآگاه فرهنگ غربی را تقلید می‌کنند ولی مردم فلسطین ویژگی‌ای که دارند این است، چون در نقاط مختلف پراکنده شده‌اند نسبت به بقیه مردم به فرهنگشان تعلق خاطر بیشتری دارند؛ به همین خاطر هرچند تهاجم فرهنگی غربی قوی است ولی نمی‌تواند ریشه فرهنگی ما را از بیخ و بن برکند. البته ما هم تلاش می‌کنیم مصادیق فرهنگ ملی و بومی خودمان را تا حد امکان حفظ و تقویت کنیم؛ مانند برگزاری همایش‌های فرهنگی که شامل لباس و رسوم و رقص محلی و... است؛ چون دشمن همیشه سعی می‌کند فرهنگ و آداب و رسوم ما را نابود کند تا در این زمان اشغال سرزمین دچار خلأ و بی‌هویتی شویم.

گفته می‌شود که فلسطینی‌های حاضر در اردوگاه‌های لبنان و سوریه به داعش کمک کرده‌اند؛ این قضیه چقدر صحت دارد؟
فلسطینی‌ها حاضر نبودند با داعش بجنگند و البته فکر داعشی هم در اردوگاه‌ها رواج نداشت؛ یعنی گروهی از مردم که مهاجرت نکردند و در اردوگاه ماندند وقتی داعش آمد مجبور شدند با تفکرات و عقاید داعش بسازند، اما گروه دیگری از جوانان فلسطینی با داعش جنگیدند و سازش نکردند. با این حال بیشتر فلسطینی‌های طرفدار دولت که بیرون از اردوگاه بودند علیه داعش وارد جنگ شدند مانند لواء‌القدس که جوانان فلسطین را متحد کرد و یک لواء را تشکیل دادند تا علیه داعش بجنگند.

نگاه مردم فلسطین به ایران چگونه است؟
مردم فلسطین به چند قسمت تقسیم می‌شوند؛ قسمتی که ساکن نوار غزه هستند ایرانی‌ها را می‌شناسند و نظرشان درباره برادران ایرانی مثبت است، اما بخشی که ساکن کرانه باختری هستند از ایران شناخت و اطلاعی ندارند. مردم عادی سرگرم زندگی خود هستند برای همین نظر خاص خودشان را دارند، اما اینکه بعضی می‌گویند فلسطینی‌ها کمک‌های ایرانی‌ها را قبول نکردند درست نیست و صرفاًَ یک شایعه و بهتان علیه ماست که دشمنان بین ایرانی‌ها نشر داده‌اند تا باعث ناراحت و بدبینی ایرانی‌ها شوند. آن‌ها می‌خواهند بین ما دو ملت تفرقه و جدایی ایجاد کنند.

وضعیت رسانه‌های فلسطین چگونه است؟
ما نزدیک به ۳۱ شبکه داخلی در فلسطین داریم که همه آن‌ها درباره فلسطین، فرهنگ، دین، عادات و آداب و رسوم فلسطین کار می‌کنند و بخشی هم درباره مقاومت تولید و برنامه دارند.

به نظرتان برای کمک به فلسطین چه کار باید کرد؟
به نظر من برای کمک به فلسطین خیلی کار‌ها می‌توان انجام داد؛ مانند کمک‌های پولی و مالی و سیاسی؛ حتی دعا برای رهایی از سلطه اشغالگران؛ همینطور نشر فرهنگ درست و حقیقت فلسطین، چراکه هر بار دشمنان با شایعاتی سعی در تخریب فلسطینی‌ها دارند. ما نیاز به حمایت مسلمانان دنیا داریم تا حقمان را از اشغالگران بگیریم.

ایرانی‌ها چطور کمکی می‌توانند داشته باشند؟
در حال حاضر از کمک و حمایت برادران ایرانی برخوردار هستیم. تنها از مردم ایران می‌خواهیم تا به شایعات و دروغ‌هایی که دشمنان منتشر می‌کنند توجهی نداشته باشند. اخبار و اطلاعاتی که درباره فلسطین می‌شنوند و دچار شبهه می‌شوند را با تحقیق و از منابع درست بپذیرند و برایمان دعا کنند.

در این مدت که ایران بودید رفتار مردم با شما چطور بود؟
درباره ارتباط مردم با ما نمی‌شود گفت: همه جا خوب یا بد بوده است، چون هرجا که می‌رویم همه جور انسان‌هایی -اعم از خوب و بد- وجود دارد ولی الحمدلله بیشتر مردم اینجا که با من در ارتباط هستند رابطه خیلی خوبی دارند، خونگرم و مهربان هستند.

رسانه‌های مجازی چقدر بین جوانان فلسطینی رواج دارد؟
رسانه‌های مجازی در فلسطین مانند سایر نقاط دنیا رواج زیادی پیدا کرده است؛ مانند فیس‌بوک، واتس‌اپ، وایبر و...، اما بیشترین چیزی که رواج دارد فیس‌بوک و اینستاگرام است که خیلی از جوانان فلسطین در این برنامه‌ها حضور دارند و فعالیت می‌کنند. درکل اغلب جوانان در شبکه‌های مجازی هستند و سعی می‌کنند تا از طریق این رسانه‌های فراگیر مجازی درباره فلسطین بنویسند و فرهنگ مقاومت فلسطینی را به گوش جهانیان برسانند تا بدانند همچنان فلسطین در مقابل اشغالگران ایستاده است و مقاومت می‌کند.

در آستانه روز قدس هستیم؛ به نظرتان این حمایت جهانی چقدر تأثیرگذار است؟
روز قدس روزی جهانی است و روزی است که امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی ایران آن را نامگذاری کرده است تا هر ساله در جمعه آخر ماه مبارک رمضان به مردم دنیا یادآوری بشود قضیه فلسطین جهانی است و مسلمانان دنیا در هر کجایی که هستند یادشان نرود قدس قبله اول مسلمانان بوده است که حالا رژیم اشغالگر صهیونیستی آن را تحت سلطه خود قرار داده است و به همه مسلمانان توهین می‌کند.

خود شما دراین باره چه کرده‌اید؟
من خودم تا وقتی که فلسطین بودم به دلیل کمی سن و سال خیلی در این فضا‌ها نبودم ولی وقتی که بزرگ شدم و اطلاعات و شناختم بیشتر شد حتی از طریق فضای مجازی متوجه حقیقت شدم و در حد توانم خیلی کار‌ها می‌کردم؛ مثلاً در مواجهه با مردم مختلف سعی می‌کنم تا شبهات و اخبار منفی که درباره فلسطین منتشر می‌شود را برطرف کنم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
1
9
ما با مردم غزه هستیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار