کد خبر: 956882
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۹
به دنبال عدم برگزاری جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی که می‌رود پنج ماهه شود و در حالی که دبیر این شورا وعده داده بود، تعطیلی طولانی‌مدت و غیرموجه جلسات این هفته خاتمه می‌یابد، جلسه این هفته شورای عالی انقلاب فرهنگی هم لغو شد. این در حالی است که قرار بود این جلسه در مجلس و در دفتر رئیس مجلس برگزار شود، اما بعد خبر رسید که قرارشده شورا در خانه خود برگزار شود. گفتنی است کارشناسان این بدعت در جابه‌جایی جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی را تهدیدی برای جایگاه و شأن تقنینی و نظارتی شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌دانند.
نفيسه ابراهيم زاده انتظام
سرویس جامعه جوان آنلاین: دولت‌های یازدهم و دوازدهم ید طولایی در تعطیلی شورا‌های عالی دارند، اما مطالبه جامعه نخبگانی باعث شده شورای عالی انقلاب فرهنگی در برابر این بی‌مهری تاب بیاورد و جلساتش عصر سه‌شنبه هر دو هفته یک بار به طور تقریباً منظم برگزار شود. اما دی ماه گذشته و به دنبال تغییر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بالاخره این شورا هم به اغما رفت؛ اغمای نزدیک به پنج ماهه جلسات آن واکنش‌های متعددی را در جامعه نخبگانی و میان کارشناسان و رسانه‌ها در پی داشت.

قرارگاه فرهنگی کشور تعطیل است
در شرایطی که اجرای نقشه جامع علمی کشور به جز جلسات ستاد راهبری‌اش به پشتیبانی جلسه شورا هم نیاز دارد، بسیاری از طرح‌های فرهنگی، اجتماعی و علمی نیازمند اتاق فکر و ستاد راهبری هستند یا آموزش و پرورش با شرایط ترویج رقص در مدارس و ورود سفارتخانه کشور‌های اروپایی به مدارس و بسیاری موارد دیگر به ظرفیت تقنینی و نظارتی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیاز دارد.
به هر رو برخی این تعطیلی را در پی مشاجره برخی از اعضا با رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌دانند و آن را یک لجبازی بچه‌گانه تعبیر می‌کنند؛ لجبازی که دودش به چشم فرهنگ و آموزش کشور می‌رود. از سوی دیگر ضربه‌ای که به جایگاه این شورا می‌زند این است که بود و نبود این شورا و برگزارنشدن برای عرصه علم و فرهنگ کشور علی‌السویه است و این یعنی تیشه به ریشه نهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی.

سازمان برنامه از نهاد‌های فرهنگی و آموزشی قربانی می‌گیرد
در این اثنا از درون شورا خبر می‌رسد که دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سیاست دولتی تعدیل نیرو و برنامه کوچک‌سازی منتسب به سازمان برنامه و بودجه در امان نمانده است. به طوری که در چهار ماهه اخیر تنها اقدام چشم‌گیر جابه‌جایی مدیرانی بوده که روند اجرایی برنامه‌های صرفه‌جویانه سازمان برنامه را تسهیل و تسریع کنند. بر این اساس به نظر می‌رسد، بعد از آموزش و پرورش شورای عالی انقلاب فرهنگی دومین قربانی این نگاه است؛ نگاهی که در نتیجه آن بالغ بر ۱۵۰ نفر از کارکنان شورای عالی انقلاب فرهنگی را از دم تیغ تعدیل می‌گذراند که این عده قرار است بازخرید شده یا به دانشگاه فرهنگیان و وزارت جهاد کشاورزی به صورت پیمانی منتقل شوند. گفتنی است شورای عالی انقلاب فرهنگی، در نبود رئیس‌جمهور نیز می‌تواند به کار خود ادامه دهد و با توجه به آیین‌نامه، جلسات شورای عالی با حضور اکثریت مطلق اعضای شورا و رئیس یا یکی از نواب رئیس (رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس قوه قضائیه) رسمیت می‌یابد، اما رئیس شورا که در حال‌حاضر حسن روحانی است وظایفی همچون تأیید دستور جلسات شورای عالی، اداره جلسات شورای عالی بر اساس آیین‌نامه مربوطه، ابلاغ مصوبات شورای عالی، اتخاذ تدابیر لازم برای اجرایی شدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد و عدم حضور وی کار این شورا را که وظایف مهمی به‌عهده دارد با اخلال روبه‌رو می‌کند.

رکورد لغو
البته بی‌توجهی به برگزاری جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به رئیس‌جمهور منحصر نمی‌شود. تقریباً از اواخر سال ۹۵ سران قوا یک خط در میان در جلسات حضور داشتند و همین امر سبب شده اعضای این شورا به برگزاری جلسات به ریاست نواب رئیس هم امیدی نداشته باشند. مضاف بر اینکه تجربه لغو جلسات اگرچه تا این حد طولانی و ممتد نبوده، اما در سال‌های اخیر وجود داشته است.
علاوه بر این شورای عالی انقلاب فرهنگی همواره به نقش مستقل خود از مجلس و لازم الاجرا بودن مصوباتش و هم تراز بودن این مصوبات با مصوبات مجلس اصرار داشته است که بی‌نظمی کنونی در برگزاری جلسات در عمل به این رویه آسیب می‌زند. پیش‌تر رهبر انقلاب به تثبیت جایگاه قانونگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود کرده بودند، اما در حال حاضر تمام این ظرفیت به دلایل موهوم قربانی عدم برگزاری جلسات شده است.
در این رابطه حسن مسلمی نایینی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها اعلام کرد: عدم تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی مانند آن است که مجلس شورای اسلامی تعطیل شود؛ چراکه مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانونگذار مصوبات خود را برای اجرایی شدن در کشور اعلام و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مصوبات خود را برای مراکز فرهنگی ابلاغ می‌کند. وی بیان کرد: در حال حاضر نزدیک به چهار ماه است که جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل نشده و وقتی این شورا تشکیل نمی‌شود مانند آن است که مجلس شورای اسلامی نیز چندماه تعطیل شود.
بنابراین گزارش وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی، را می‌توان در سه حوزه سیاستگذاری، تدوین ضوابط و نظارت تقسیم‌بندی کرد.
تهیه و تدوین سیاست‌ها و طرح‌های راهبردی کشور در زمینه‌های مختلف فرهنگی از جمله در حوزه‌های زنان، تبلیغات، اطلاع‌رسانی، چاپ و نشر، بی‌سوادی، دانشگاه‌ها، برقراری روابط علمی و پژوهشی و فرهنگی با سایر کشورها، همکاری حوزه و دانشگاه، فعالیت‌های دینی و معنوی، تهاجم فرهنگی و سایر حوزه‌های فرهنگی مربوطه از جمله وظایف سیاستگذاری این شورا محسوب می‌شود. همچنین تعیین ضوابط تأسیس مراکز علمی و آموزشی و نیز ضوابط گزینش مدیران و استادان و دانشجویان از جمله وظایف این شوراست. همچنین بررسی و تحلیل شرایط فرهنگی ایران و جهان، بررسی الگو‌های توسعه و پیامد‌های فرهنگی آن، بررسی وضع فرهنگ و آموزش کشور و نیز نظارت بر اجرای مصوبات شورا از جمله وظایف نظارتی شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

سهمیه ۵ درصدی کنکور برای سیل‌زده‌ها
در آخرین لحظات تهیه این گزارش خبر رسید جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی بدون حضور رئیس‌جمهور در پاستور برگزار شد.
تخصیص سهمیه ۵ درصدی در کنکور امسال برای داوطلبان مناطق سیل زده، مصوبه این جلسه بود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
عبدالله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
0
0
هدف رئیس جمهور این است که هیچ نهادی در تصمیم او مبنی بر اجرای سند 2030 و سایر دستورات دیکته شده دشمن نایستد ؟؟؟؟
من
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
0
0
به نظرم خط دوم تاب نیاورد درست تر است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
0
1
برخی نهادها و‌شوراها هیچ نقشی در زندگی مردم‌ندارن، بود و‌نبودشون یکیه مثل این سورای عالی انقلاب فرهنگی. الکی بودجه تلف میکنه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار