کد خبر: 956568
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۴
نشریه علمی نیچر به قدری معتبر است که بزرگ‌ترین دانشمندان جهان ماه‌های طولانی باید در انتظار چاپ اثرشان در آن باشند. از اول سال ۲۰۱۹ تاکنون این نشریه اثر دو محقق ایرانی را به چاپ رسانده است. اتفاقی که تاکنون سابقه نداشته و بیانگر رشد علمی کشورمان است.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: محمدحسین رهبان، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف با همکاری محققین دانشگاه‌های Harvard و MIT موفق به چاپ مقاله‌ای با عنوان «بهبود نمایه سازی مبتنی بر تصاویر میکروسکوپی با مدل سازی ناهمگونی تک سلوله» در مجله معتبر نیچر شد. نشریه معتبر نیچر که از سال ۱۸۶۹ میلادی تاکنون منتشر می‌شود، یک نشریه هفتگی جامع است که در میان پرارزش‌ترین مجله‌های علمی جهان قرار دارد. این نشریه ارجاع داده شده‌ترین مجله علمی در جهان است. ضریب تأثیرگذاری مجله در سال ۲۰۱۸ با نمره تقریبی ۵۸ در رده اول نشریات علمی جامع قرار گرفت. مطلب دکتر رهبان درباره تکنولوژی‌های خوانش اطلاعات‌زیستی به روش‌های خلاصه سازی و نمایه سازی جمعیت سلول‌ها که قادر به مدل سازی ناهمگونی تک‌سلول‌ها باشند را ایجاد کرده است. در واقع زیرمجموعه‌ای از گرایش سخت‌افزار کامپیوتر است. نمایه یک جمعیت از سلول‌ها، برداری است که اطلاعات جامعی از وضعیت زیستی یک جمعیت از سلول‌ها را ارائه می‌دهد و امکان مقایسه جمعیت سلول‌ها از طریق آن ممکن می‌شود که این کار با همکاری محققین پلتفرم تصویربرداری مؤسسه برود مرتبط با دانشگاه‌های هاروارد و‌ام‌ای‌تی انجام شده است. سه ماه قبل دکتر علی اسفندیار استادیار دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف توانست در حوزه پژوهش‌های تجربی، مقاله خود را در این مجله به چاپ برساند. دکتر اسفندیار بعد از دفاع از رساله دکترا و تکمیل پژوهش‌های علمی خود در ایران، طی ملاقاتی با پروفسور آندره گایم برنده جایزه نوبل ۲۰۱۰ فیزیک، توانست اعتماد وی را جلب کند و برای دوره پسادکترا رهسپار دانشگاه منچستر انگلستان شود.
تلاش‌های دکتر اسفندیار با هفته‌ای بیش از ۱۰۰ ساعت کار آزمایشگاهی مداوم برای سه سال منجر به این شد که در گروه برنده جایزه نوبل و در قالب یک همکاری با پژوهشگران بین‌المللی، موفق به تجربه ارزشمند و نتایج مطلوبی شود. همکاری‌های وی یک‌سال بعد از جذب در دانشگاه شریف نیز همچنان با این گروه ادامه داشت که منجر به چاپ مقاله در نیچر و نشریه معتبر ساینس شد.
نخستین چاپ مقاله ایرانی در نیچر حدود ۶۰ سال پیش از سوی دکتر علی‌اصغر خمسوی، فیزیکدان برجسته و پیشکسوت ایرانی که در انگلستان به پژوهش در زمینه بلورشناسی در بالاترین سطح اشتغال داشت به چاپ رسید.
نخستین مقاله حاصل تحقیقات داخل کشور نیز سال ۸۵ توسط دکتر حسین استکی، سیدرضا افراز و روزبه کیانی، پژوهشگران پژوهشگاه علوم شناختی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و مرکز تحقیقات مغز و علوم شناختی دانشگاه شهید بهشتی در «نیچر» منتشر شد.
شمار مقالاتی که از هنگام انتشار مجله «نیچر» از سوی دانشمندان ایرانی مقیم داخل در این مجله چاپ شده به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد، اما به نظر این روند در حال تغییر است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار