کد خبر: 956556
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۳
عباس حاجی‌نجاری
ترامپ رئیس جمهور امریکا پس از مدت‌ها فریبکاری کاخ سفید پیرامون اینکه در مواجهه مردم ایران با نظام اسلامی، امریکا حامی مردم ایران است، نیمه شب جمعه گذشته در سخنانی در کاخ سفید، ناچار شد پرده فریب را کنار زده و با مخاطب قرار دادن مردم ایران بگوید که آن‌ها یک کشور تروریست هستند و ما با آن‌ها کنار نمی‌آییم.
درک چرایی رسیدن زودهنگام ترامپ به این نقطه چندان دشوار نیست چرا که دولت امریکا طی دوسال اخیر که سکان اداره این به اصطلاح ابرقدرت جهانی را در دست گرفته، تمامی روش‌های ممکن برای تسلیم مردم ایران را به‌کار گرفته، اما ناکام مانده و نتوانسته است در اراده مردم ایران خللی ایجاد کند و به زعم خود تسلیم مردم ایران در برابر کاخ سفید را به نظاره بنشیند، و این در حالی است که ایستادگی مردم ایران زمینه افول هرچه سریع‌تر امریکا را فراهم آورده است. در تمامی فراز‌هایی که در طول ماه‌های اخیر کاخ سفید روند فشار‌ها و تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کرده است، در عین اینکه همواره ادعا کرده که هدف این تحریم‌ها «رژیم» ایران است نه مردم ایران، اما در عین حال تلاش کرده بود فرصت اثرگذاری بر افکار عمومی مردم ایران را از دست ندهد، یعنی آنگاه که ترامپ برای لغو معافیت‌های هسته‌ای بیانیه صادر کرده بود برایان هوک از مصالحه با مردم ایران سخن به میان آورده یا آنگاه که در ادامه فشار حداکثری بر ایران چند محدودیت جدید هسته‌ای علیه فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران وضع می‌کند، برایان هوک از ضرورت مذاکره ایران و امریکا سخن به میان آورده و بلافاصله ترامپ با اعلام اینکه آماده گفت‌و‌گو با مسئولان ایران است، شماره تلفن خود را در اختیار سفارت سوئیس در ایران قرار می‌دهد و به زعم خود به انتظار زنگ مسئولان ایران می‌نشیند.
تردیدی نیست که تمامی این بازی‌های دوگانه افکار عمومی مردم ایران را هدف گرفته بود تا به این انتظار ترامپ جامه عمل پوشیده و هر روز و یا نه آخر‌های هفته به خیابان بیایند و علیه مسئولان کشور تظاهرات کنند.
آنچه که در روند تشدید فشار‌ها علیه ایران و رسیدن به این نقطه اهمیت ویژه‌ای می‌یابد این است که زمانی که در روز‌های اخیر کاخ سفید در کنار بهره‌گیری از ابزار تحریم و فشار اقتصادی، از گزینه معتبر تهدید نظامی یعنی ادعای فرستادن ناو هواپیمابر به منطقه خلیج‌فارس استفاده می‌کند و به طور طبیعی این جریان‌سازی باید به ایجاد التهاب در بازار ایران و بر هم خوردن سامان و آرامش اجتماعی مردم ایران می‌انجامید، بازهم کاخ سفید ناکام ماند، و بلکه در اوج تبلیغات و تهدیدات و تحرکات نظامی، نرخ ارز و طلا در بازار ایران روند نزولی یافت و در نقطه مقابل بورس با یک جهش قیمتی مواجه شد.
آنچه را که در زمینه برآیند سیاست‌های کاخ سفید در ماه‌های اخیر علیه مردم ایران رسانه‌های امریکایی نیز ناچار به اذعان به آن شده‌اند اینکه بعد از استفاده از حربه تهدید نظامی، کاخ سفید در مواجهه با مردم ایران با یک خلأ استراتژیک مواجه شده و راهبرد‌های خود علیه مردم ایران را بی‌اثر می‌بیند و به همین دلیل است که به اعتقاد کارشناسان ترامپ با این اظهارات اخیر خود علیه مردم ایران و تروریست نامیدن مردم ایران (یعنی ۸۰ میلیون نفر) به پایان راه خود رسیده است، چرا که به زعم او وقتی ۸۰ میلیون نفر در ایران یکصدا و منسجم در مقابله با سیاست‌های استکباری کاخ سفید ایستاده و بر اصول و مبانی ارزش‌های خود تأکید دارند، در این صورت ادامه فشار‌ها و تحریم‌ها جز تقویت عزم ملی مردم ایران برای ایستادگی و مقاومت بیشتر در مقابل کاخ سفید نتیجه دیگری در پی نخواهد داشت.
چهارشنبه گذشته لئون پانتا، وزیر دفاع پیشین امریکا در مصاحبه با شبکه‌ام‌اس‌ان‌بی‌سی امریکا درباره سیاست‌های دولت ترامپ درباره ایران و تلاش عده‌ای برای وارد کردن امریکا به جنگ با ایران گفت: من در وهله اول به دنبال این هستم که بفهمم سیاست خارجی این دولت چیست، اما چیزی نمی‌فهمم. وی می‌افزاید: ترامپ هیچ استراتژی اصولی و مشخصی ندارد و فقط اینجا ما یک رئیس‌جمهوری داریم که تصمیم گرفته قلدری کند و هرچیزی را دوست داشت بگوید، بدون آنکه هیچ استراتژی جامعی درباره اینکه چگونه می‌خواهید با این همه مسائل مهم و حساس در جهان رودررو شوید، داشته باشد.
این درحالی است که در نقطه مقابل مردم و مسئولان ایران با حمایت از بیانیه شورای عالی امنیت ملی و اقداماتی که در راستای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم و... آغاز شده است عملاً با تأکید بر گزینه مقاومت بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های ملی برای مقابله با فزون‌خواهی‌های نظام سلطه تأکید دارند. در این میان، اما سخنان آقای ظریف، وزیر امور خارجه در نشست با مدیران و سردبیران روزنامه‌ها در شامگاه اول خردادماه مؤید این مدعاست آنگاه که می‌گوید در نظرسنجی جدید دانشگاه مریلند از مردم ایران محبوبیت من به زیر ۵۰ درصد سقوط کرده و محبوبیت قاسم سلیمانی از ۷۰ درصد به ۹۰ درصد افزایش یافته است. به تعبیر آقای ظریف این یعنی مردم ایران گزینه مقاومت را برگزیده و از شرایط پیش آمده راضی نیستند و من ظریف نیز اگر در این نظرسنجی شرکت می‌کردم بین خودم و سلیمانی به سلیمانی رأی می‌دادم.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار روز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ماه با مسئولان و کارگزاران نظام به درستی این روند با پیش‌بینی و با اشاره به اقدامات خبیثانه امریکا در تشدید فشار‌ها علیه مردم ایران برای «تغییر محاسبات و تسلیم شدن مسئولان» و نیز «فاصله گرفتن مردم از نظام» یادآور شدند: در مواجهه با دشمن دو راه بیشتر وجود ندارد یا عقب‌نشینی ما و پیشروری متقابل آن‌ها و یا مقاومت و ایستادگی، که تجربه ما در جمهوری اسلامی نشان می‌دهد هرجا در مقابل دشمن مقاومت کردیم، جواب گرفتیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار