کد خبر: 956147
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۸
الشرق قطر: لشکرکشی امریکا تأمین مالی می‌شود
در شرایطی که رئیس‌جمهور امریکا قبلاً گفته بود گاو شیرده سعودی باید هزینه حضور امریکا در خلیج فارس را بپردازد، یک رسانه قطری دیروز گزارش داد که هزینه‌های حضور ناو آبراهام لینکلن که اخیراً به منطقه اعزام شده، از جیب امارات و عربستان پرداخت شده است؛ باجی که بیش از ۳۰۰میلیون دلار برای ریاض و ابوظبی آب خورده است. وزیر خارجه ایران هم در سخنانی با هشدار به تنش‌آفرینی واشنگتن در منطقه گفت که «قرار دادن تمامی دارایی‌های نظامی در یک منطقه کوچک، به خودی خود مستعد حوادث است.»
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به‌رغم عقب‌نشینی مقامات امریکایی از سیاست‌های جنگ‌طلبانه علیه ایران، اما برخی رژیم‌های عربی به دنبال آتش‌افروزی در منطقه هستند. روزنامه الشرق قطر روز سه شنبه در گزارشی اعلام کرد: رسانه‌های ریاض و ابوظبی از آغاز تنش لفظی میان مقامات ایران و امریکا هر کاری کردند تا بر دامنه این اختلاف و تنش بیفزایند و در نهایت این درگیری را به جنگ بکشانند. رسانه‌های این دو کشور سعی کردند با اتهام زنی به ایران در خصوص عملیات خرابکارانه در بندر فجیره ایران را عامل برهم زدن امنیت منطقه معرفی و بر حدت و شدت این جنگ لفظی و تهدیدات میان ایران و امریکا بیفزایند. رسانه‌های عربستان نیز پس از حمله پهپاد‌های انصارالله به تأسیسات نفتی آرامکو در عمق خاک عربستان، ایران را مقصر و حامی این مسئله دانسته و آن را به حمایت از تروریسم متهم کردند. بر اساس این گزارش، ریاض و ابوظبی برای وقوع جنگ میان ایران و امریکا هزینه‌های زیادی کرده‌اند، بنابراین تقبل هزینه حضور ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن در منطقه چیز عجیبی نیست. پیش‌تر نیز ترامپ اعلام کرده بود که ما ناو خود را به منطقه می‌فرستیم، اما عربستان و امارات باید هزینه حضور هر ثانیه آن در منطقه را بپردازند. بنابر تحقیق وب‌سایت آلاینت گروپ، «ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن جزو ناو‌های نو و به روز امریکا است که میانگین هزینه فعالیت و حفاظت سالانه از آن به حدود ۲۴۰ تا ۳۲۰ میلیون دلار می‌رسد که ریاض و ابوظبی صورتحساب آن را از پیش پرداخت کرده‌اند.»
این گزارش درحالی است که ترامپ بار‌ها گفته است که عربستان سعودی مثل گاو شیردهی است که باید هزینه حضور امریکا در منطقه را بپردازد. عربستان سعودی و امارات در سال‌های گذشته در ازای تأمین امنیت‌شان، قرارداد‌های چند صد میلیارد دلاری با امریکا امضا کرده‌اند. عربستان و امارات روی کار آمدن ترامپ را فرصتی برای افزایش فشار‌ها به ایران می‌دانند و تلاش دارند با تشکیل ائتلافی با رژیم صهیونیستی نفوذ ایران را در منطقه کاهش دهند. این رژیم‌ها برای مقابله با نفوذ ایران حاضر به دادن هرگونه باجی به واشنگتن هستند، حتی اگر ترامپ آن‌ها را گاو‌های شیرده خطاب کند. امریکا از دیرباز حامی اصلی عربستان سعودی در منطقه بوده و در مقابل حمایت‌های نظامی از این کشور باج هنگفتی از سعودی‌ها گرفته است، اما این سیاست در دوره دونالد ترامپ به شکل گسترده‌ای تشدید شده تا حدی که به تحقیر مقامات ریاض هم کشیده شده است. ترامپ پیش‌تر در سخنانی با بیان اینکه عربستان بدون امریکا دو هفته دوام نمی‌آورد در مقابل حمایت‌های نظامی از سعودی، باج ۴ میلیارد دلاری از این کشور درخواست کرده بود. حتی ترامپ اخیراً در سخنانی اعلام کرد که پول گرفتن از عربستان راحت‌تر از گرفتن اجاره از مستاجرنشینان نیویورک است. تلاش رژیم‌های مرتجع عربی برای وارد کردن امریکا به جنگ با ایران در شرایطی است که ترامپ به صراحت گفته است به دنبال جنگ با ایران نیست. به نظر می‌رسد امریکایی‌ها از تبعات جنگ در منطقه به خوبی آگاه هستند و حاضر نیستند با طناب پوسیده اسرائیل و عربستان سعودی به چاه بروند.
روزنامه واشنگتن‌پست دیروز در گزارشی با اشاره به توانمندی‌های ایران برای مقابله با هرگونه اقدامات تحریک‌آمیز امریکا تأکید کرد که امریکا نباید برای اقدام نظامی به ایران ریسک کند، زیرا جنگ با ایران مادر تمام باتلاق‌ها خواهد بود. واشنگتن پست تأکید کرد که بررسی قابلیت‌های ایران نشان می‌دهد که هیچ گزینه نظامی علیه ایران قاطعانه یا کم‌هزینه نخواهد بود. طبق این گزارش، ایران سامانه «اس‌۳۰۰» یعنی پیشرفته‌ترین پدافندی که تاکنون جنگنده‌های امریکایی با آن روبه‌رو بوده‌اند را در اختیار دارد و تقابل با ایران اقدام ساده‌ای برای نیروی هوایی و دریایی امریکا نخواهد بود و تعداد زیادی از خلبانان و هواپیما‌های امریکایی در این تقابل احتمالی از بین خواهند رفت.

ظریف: راه مذاکره احترام است
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران بار دیگر به اظهارات تند مقامات امریکایی هشدار داد. وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان تصریح کرد، تا زمانی که امریکا با پایبندی به تعهداتش ذیل برجام، به ایران احترام نگذارد، با آن‌ها وارد مذاکره نخواهیم شد. ظریف ضمن انتقاد از اعزام ناوگروه ضربتی «یو‌اس‌اس آبراهام لینکلن» و یگان بمب‌افکنی امریکا به منطقه گفت: «قرار دادن تمامی این دارایی‌های نظامی در یک منطقه کوچک، به خودی خود مستعد حوادث است. ضرورت احتیاط بسیار زیاد وجود دارد و امریکا بازی بسیار بسیار خطرناکی را راه انداخته است». وزیر خارجه ایران ضمن انتقاد از خروج واشنگتن از برجام گفت: «ما با حسن نیت رفتار کردیم. ما قصد گفت‌وگو با افرادی که وعده‌های خود را زیر پا گذاشتند، نداریم». ظریف در واکنش به تهدیدات اخیر ترامپ در توئیتر گفت که ایران در مقابل تهدیدات سر تعظیم فرود نمی‌آورد و اینگونه ادامه داد: «ایران هرگز با تهدید و اجبار مذاکره نمی‌کند. شما نمی‌توانید هیچ ایرانی را تهدید کنید و از آن‌ها انتظار تعامل داشته باشید. راه مذاکره و تعامل از طریق احترام است و نه تهدید.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار