کد خبر: 956139
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۵
در پی صدور بسته ارزی جدید از سوی بانک مرکزی و اعلام سیاست‌های ارزی سال ۹۸ قیمت ارز کاهش یافت. همچنین رئیس کل بانک مرکزی با هشدار مجدد برای ورود به بازار ارز گفت: مردم نباید وارد بازار ارز شوند؛ چراکه ممکن است متضرر شوند، ذخایر کافی ارز در کشور وجود دارد و بانک مرکزی هر زمانی اراده کند، وارد بازار می‌شود.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: روز دوشنبه بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۹۸ و نحوه رفع تعهد ارز صادراتی سال ۱۳۹۷ صادرکنندگان تصویب شد. به موجب این مصوبه، نحوه برگشت ارز پتروشیمی‌ها به چرخه اقتصادی در سال ۱۳۹۸، حداقل ۶۰ درصد سامانه نیما، حداکثر ۱۰ درصد اسکناس و مابقی واردات در مقابل صادرات خود تعیین شد. سایر صادرکنندگان نیز باید دست‌کم ۵۰ درصد ارز خود را در سامانه نیما عرضه کنند و حداکثر تا ۲۰ درصد به صورت اسکناس و مابقی واردات در مقابل صادرات خود یا سایر اشخاص نسبت به برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی اقدام کنند.
همچنین مقرر شد بانک مرکزی در خصوص نحوه رفع تعهد ارز حاصل از صادرات سال ۱۳۹۷ نسبت به معرفی صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی برابر دستوالعمل‌های صادره در سال گذشته اقدام کرده‌اند به سازمان امور مالیاتی اقدام کند. در همین زمینه به اطلاع می‌رساند صادرکنندگانی که تاکنون موفق به برگشت کامل ارز صادراتی خود نشده‌اند تا پایان تیرماه مهلت دارند مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی سال ۱۳۹۷ نسبت به برگشت ارز اقدام کنند. در این خصوص مدیر اداره صادرات بانک مرکزی بسته جدید بانک مرکزی را تکمیل‌کننده سیاست‌های کلی سال گذشته دانسته و گفت: در بسته جدید چگونگی بازگشت ارزی مصوب شد که در آن دو گروه پتروشیمی و سایر صادرکنندگان و میزان بازگشت ارز به سامانه نیما مشخص شده‌است.
صمد کریمی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما افزود: از این پس هیچگونه محدودیت قیمتی برای صادرکنندگان در بازار دوم نخواهیم داشت. معاملات اسکناس در بانک‌ها و نیما انجام می‌شود و در سامانه نیما (بازار دوم) ثبت خواهد شد. وی عملکرد پتروشیمی را خوب ارزیابی کرد و گفت: صنعت پتروشیمی تعامل خوبی با بانک مرکزی انجام می‌دهند. این مقام مسئول در بانک مرکزی گفت: باید با همین منابع ارزی حاصل از فروش محصولات غیر نفتی بتوانیم کالا‌های مورد نیاز کشور را تأمین کنیم. وی به رصد دقیق صادرکنندگان و صادرات آن‌ها اشاره کرد و گفت: صادرکنندگانی که بیش از ۷۰ درصد از ارز حاصله را به سامانه نیما عرضه کرده‌اند، تشویق می‌شوند.
وی افزود: صادرکنندگانی که صادرات در مقابل واردات انجام می‌دهند می‌توانند اطلاعات صادراتی خود را به سامانه جامع تجارت وارد کنند. وی افزود: نگاه بانک مرکزی به بازار متشکل ارزی شبیه نگاه به یک بانک است که زیر نظر بانک مرکزی اقدام به تجارت و تعاملات اقتصادی می‌کند.

کاهش نرخ ارز ادامه دارد
همچنین رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس علت اصلی کاهش قیمت ارز در دو روز گذشته را بخشنامه جدید بانک مرکزی در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات عنوان کرد.
محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با «ایبِنا» گفت: براساس این بخشنامه، صادرکنندگان برای اولین‌بار اجازه یافته‌اند تا ۱۰ درصد از ارز صادراتی خود را به شکل اسکناس وارد کشور کنند و با نرخ بازار آزاد بفروشند. وی اظهار داشت: هر اندازه این تنفس بیشتر شده و به سمت تشکیل بازار متشکل ارز هم برویم، قیمت ارز پایین‌تر خواهد آمد و پیش‌بینی من ادامه روند کاهشی است.

همتی: قیمت ارز ۲هفته‌ای ۲هزار تومان ارزان شد
رئیس کل بانک مرکزی نیز روز گذشته با تأکید بر اینکه بسیاری از نوسانات بازار ارز سیاسی است، گفت: مردم نباید وارد این بازار شوند؛ چراکه ممکن است متضرر شوند. ظرف این دو هفته قیمت ارز حدود ۲‌هزار تومان کاهش یافته‌است، بنابراین توصیه می‌شود مردم با توجه به متغیر‌های سیاسی تأثیرگذار در بازار ارز وارد آن نشوند.
عبدالناصر همتی، با بیان اینکه سال ۹۸ حدود ۷ /۱۸ میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور بازگشته‌است، گفت: طی دو ماه گذشته نیز روند بازگشت ارز صادراتی به کشور خوب بوده و یک مؤلفه به نام واردات در برابر صادرات به این بخش اضافه شده که بر این‌اساس صادرکنندگان می‌توانند ارز خود را برای وارداتی که ثبت سفارش‌شده اختصاص دهند.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به صدور بخشنامه امروز بانک مرکزی درباره سیاست‌های ارزی سال ۹۸ این بانک در برابر صادرکنندگان افزود: در بخشنامه بانک مرکزی تأکید شده که مابقی صادرکنندگان برای اینکه تسهیلات بیشتری در اختیارشان قرار گیرد، باید حداقل ۵۰ درصد صادرات خود را در سامانه نیما عرضه کرده و مابقی آن را می‌توانند به‌صورت اسکناس وارد کشور کنند یا به‌صورت واردات در برابر صادرات توسط خود یا دیگران اختصاص دهند و دلیل اصرار بانک مرکزی برای عرضه این ارز در سامانه نیما به این دلیل بوده که این سامانه منبع تأمین کالا‌های اولیه و اساسی کشور، مواد اولیه کارخانه‌ها، مواد واسطه‌ای و کالا‌های ضروری است.
همتی با اشاره به اینکه به‌دلیل اعمال تحریم‌ها، هزینه معاملاتی و تخفیفاتی برخی صادرکنندگان در خارج از کشور افزایش یافته‌است، تأکید کرد: بر این اساس مصوب شده که هر صادرکننده بر مبنای پایه صادراتی گمرک، ۸۰ درصد ارز را به کشور بازگرداند و ۲۰ درصد مابقی از آن کم می‌شود که امیدوارم با این حرکت سال جاری نسبت به سال گذشته شرایط بهتری تجربه شود.

ارز ۴۰ و ۵۰ هزار تومانی در ایران رؤیایی بیش نبود
رئیس کل بانک مرکزی با ابراز اینکه در حال حاضر کشور قله مقاومت را رد کرده و شرایط خوبی را سپری می‌کند، افزود: تلاش دشمنان شکست‌خورده، اما هنوز فشار‌ها ادامه دارد، البته این فشار‌ها نمی‌تواند تأثیری در کشور داشته باشد، چراکه دشمنان زمانی از ارز ۴۰ و ۵۰ هزار تومانی سخن می‌گفتند، اما این اظهارات رؤیایی بیش نبود و طی ماه‌های آینده ثبات بیشتری در کشور حاکم شده و آینده خوبی در انتظار اقتصاد ایران است. وی با یادآوری اینکه اقشار متوسط رو به پایین جامعه تحت فشار هستند، ادامه داد: تمام تلاش دولت این بوده که فشار تورمی به این اقشار را کاهش دهد و در این راستا دنبال راهکار‌هایی بوده تا از میزان این فشار‌ها کاسته شود.

۶ میلیارد دلار ارز برای تأمین کالا در سال جاری
همتی با بیان اینکه حدود ۶ میلیارد دلار ارز در دو ماه ابتدایی سال جاری برای کالا‌ها تأمین شده‌است، ابراز کرد: حدود ۳ میلیارد دلار از این ارز به کالا‌های اساسی و دارو اختصاص یافته که این کالا‌ها اعم از برنج، روغن، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی بوده و بانک مرکزی پول آن را پرداخت کرده‌است. رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی این توان را دارد که ظرف دو ماه ۶ میلیارد دلار ارز تأمین کند و اگر صادرکنندگان در این بخش به دولت کمک کنند می‌توانیم با سرعت بیشتری دوران تحریم‌ها را پشت سر بگذاریم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
0
1
کدام ارز کدام اقتصاد سالم؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار