کد خبر: 956138
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۳
فروش انواع حیوانات تاکسیدرمی شده در برخی سایت‌ها و به‌خصوص پیج‌های اینستاگرامی زیرعنوان فروش صنایع‌دستی رونق زیادی گرفته است. از حیوانات در معرض خطری، چون سمور تا حیوانی عادی، چون شغال هم قابل دسترس است و حال آنکه به گفته محیط‌زیست هرگونه خرید و فروش تاکسیدرمی ممنوع است.
ابراهيم مشيريان
سرویس جامعه جوان آنلاین: صفحات زیادی در شبکه‌های اجتماعی مشغول فروش گونه‌های متنوع حیات‌وحش از جمله آهو، روباه، شوکا، خرگوش، فلامینگو، طاووس و سمور به عنوان صنایع‌دستی استان‌های مختلف هستند.
قیمت‌هایشان هم از حدود ۳۰۰ هزار تومان شروع و تا چند میلیون تومان می‌شود؛ این افراد البته بساط خود را در جلوی چشم عموم مردم پهن نکرده و تقریباً زیرزمینی فعالیت می‌کنند آن هم در فضای مجازی و در همین سایت‌های خرید و فروش معروف و شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب، اما فعالیتشان آنقدر مخفیانه نیست که نتوانیم سر از کارشان در بیاوریم.
برخی حیوانات جزو گونه‌های کمیابی هستند که به سختی در طبیعت پیدا می‌شوند و جریمه شکارشان هم خیلی سنگین است. بنابراین اصلاً به دردسرش نمی‌ارزد که کسی فروشنده اصلی آن‌ها باشد، اما کامنت‌هایی در برخی پیج‌ها مبنی بر فروش گونه‌های نایاب هم پیدا می‌شود.
در یکی از صفحات، فروشنده‌ای ظاهراً دستش در انواع حیوانات تاکسیدرمی شده بسیار باز است. آنقدر که در آگهی خود تصاویری از حیوانات مختلفی مثل گربه جنگلی، سمور و شاهین را قرار داده و در توضیحات صفحه‌اش هم نوشته، چهار گربه داشته که دو تا از آن‌ها را فروخته و دو تا هم باقیمانده است؛ یکی نر و یکی ماده که حاضر است هر کدام از آن‌ها را با قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بفروشد.
بعضی از این فروشنده‌ها مدعی هستند که کارگاه تاکسیدرمی دارند و برای این کار از سازمان محیط‌زیست مجوز گرفته‌اند و برخی هم می‌گویند فقط در کار گونه‌های پرورشی هستند و غیر از این، فقط حیواناتی را تاکسیدرمی می‌کنند که با پروانه رسمی شکار شده باشند.
اما خیلی از آن‌ها کاری به این صحبت‌ها ندارند. برایشان هم فرقی نمی‌کند گونه‌هایی را که خشک می‌کنند، حفاظت‌شده هستند یا خیر. این افراد فقط می‌خواهند لاشه جانوران را به هر شکل ممکن به دست بیاورند و تاکسیدرمی آن را با بالاترین قیمت بفروشند. آن‌ها دلالان حیات‌وحش هستند و نفعشان در کشته‌شدن حیوانات است.
حال آنکه بنا به اعلام یگان حفاظت محیط‌زیست، خرید و فروش هرگونه تاکسیدرمی خلاف قانون است و با آن به شدت برخورد می‌شود، اما اگر چندین سال از عمر آن گذشته باشد، مشمول مرور زمان شده و ایرادی ندارد. به طور مثال در کشف تاکسیدرمی حیوانات، کارشناسان یگان حفاظت، مورد را بررسی می‌کنند که چقدر از عمر آن گذشته است و اگر هشت تا ۱۰ سال بگذرد با آنان برخوردی نمی‌شود.
در همین راستا یگان حفاظت دو ماه پیش جلسه‌ای را با مسئولان ارشد پلیس فتا تشیکل داد و در آن جلسه مقرر کردند که باید رابطی بین یگان حفاظت محیط زیست کشور و پلیس فتا وجود داشته باشد تا جرائم زیست‌محیطی را در فضای مجازی با سرعت و دقت بیشتری رصد کنند.
به گفته رئیس یگان حفاظت محیط‌زیست قرار است در آینده نزدیک نیز جلسه دیگری را با مسئولان پلیس فتا داشته باشند و در آن جلسه بحث حضور نماینده یگان حفاظت محیط‌زیست در پلیس فتای استان‌ها را نیز مطرح کنند. به این صورت که همه یگان‌های حفاظت استان‌ها، باید نماینده‌ای را در پلیس فتای آن استان داشته باشند تا به به جرائم اینترنتی این حوزه به صورت استانی رسیدگی کنند.
جمشید محبت‌خانی تأکید می‌کند، در شرایط فعلی نیز آن‌ها در حد امکانات و نیروی انسانی در اختیارشان، این تخلفات را دنبال می‌کنند و در پی برخورد با متخلفان این حوزه هستند.
همچنین به گفته محبت‌خانی، اکنون نیز این یگان با کمک پلیس فتا فیلترینگ بعضی سایت‌ها و نرم‌افزار‌هایی را که اقدام به درج آگهی‌های خرید و فروش غیرمجاز حیوانات می‌کنند، پیگیری کرده و در این زمینه افراد بسیاری را نیز به دست قانون سپرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار